2008-11-25, 21:51
Medlem
Bruce_Lees avatar
Jag har äntligen skaffat en ny dator och skulle ge mig på ubuntu. Nu när allt är fixat och klart och det är dags att börja ladda ner nedladdningsprogram och liknande kommer det upp saker som jag inte har en blekaste aning om vad det innebär.

Nu är jag väl totalt inkompetent men det verkar som det är något som har missat då man ska välja applications när man vill öppna programmet.
Sedan om jag ändå trycker på en fil så kommer det upp ett fönster med två rutor då det står "avalible application" över den ena och "recent applications" över den andra.

Antagligen är det väl bara något som är svinlätt som jag bara har missat och förhoppningsvis är det någon som vet precis vad denna lilla löjliga grej är och kan hjälpa mig.
Citera
2008-11-25, 22:50
Medlem
TroyMcLures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruce_Lee
Jag har äntligen skaffat en ny dator och skulle ge mig på ubuntu. Nu när allt är fixat och klart och det är dags att börja ladda ner nedladdningsprogram och liknande kommer det upp saker som jag inte har en blekaste aning om vad det innebär.

Nu är jag väl totalt inkompetent men det verkar som det är något som har missat då man ska välja applications när man vill öppna programmet.
Sedan om jag ändå trycker på en fil så kommer det upp ett fönster med två rutor då det står "avalible application" över den ena och "recent applications" över den andra.

Antagligen är det väl bara något som är svinlätt som jag bara har missat och förhoppningsvis är det någon som vet precis vad denna lilla löjliga grej är och kan hjälpa mig.

I Ubuntu använder man huvudsakligen repositories. Även om du kan ladda ner och installera program (som i Windows) är det bättre att använda repos. Uppdateringar fixar sig själv och det är enkelt att använda program som synaptic eller 'add/remove' som finns under applications för att lägga till / ta bort program och alla andra paket som hör till programmet. Ett generellt tips är att du läser grundläggande guider etc hur man kommer igång. Ska du installera kan du testa Applications -> 'Add/Remove'. Sen söka efter programmet, markera och klicka på 'apply'.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in