2008-11-25, 21:22
Medlem
Hej, jag håller på och ska ta jägarexamen nu!
Tänkte kolla om det är någon som har lust att ge lite svar på ett par frågor!

En bra beskrivning på vad ett viltvårdsområde är?

När är det förbjudet att jaga med stålhagel?

Förklara hur ett kulskott fungerar?

Hur bör man transportera skjutna fåglar?

Tack på förhand, har nämligen provet på lördag!! =)
2008-11-25, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nixine

Efter att du tryckt på avtryckaren slår ett stift an mot tändhatten längst ned på patronen. Tändhatten tänder krutladdningen (det som finns inom själva hylsan är krut). När krutladdningen brinner så bildas mycket gas - rök från elden helt enkelt. Att det bildas så mycket gas gör så att kulan pressas ut ur sitt läge i patronen och genom vapnets pipa.

Pipan är räfflad på ett sätt som får kulan att spinna i luften, detta stabiliserar kulan medan den flyger mot målet.

Om du använder vanlig jaktammunition så kommer kulan att vecklas ut när den slår in i djuret. När kulan flyger vill man att den ska göra så lite motstånd som möjligt, när den är i målet ska den göra så mycket motstånd som möjligt för att döda så effektivt som möjligt.

Om du träffar lungorna eller hjärtat så dör djuret snabbt.

Det är den enda frågan som jag själv är 100% säker på. Resten har jag goda aningar om men någon annan får gärna rätta mig om jag har fel

Man bör transportera skjutna fåglar i snaror som man hänger på sin packning eller i sitt bälte. Detta är bättre än att man packar ned dem. Jag vet inte varför. Ett viltvårdsområde är ett område som man bedriver viltvårt på, till exempel genom att sätta ut foder. Så vitt jag vet så är stålhagel inte förbjudet på något sätt, men du bör inte använda stålhagel i ett vapen som inte klarar av stålhagel, det kan leda till skador på vapnet och i värsta fall på dig.
Senast redigerad av arkel 2008-11-25 kl. 23:53.
2008-11-26, 12:20
Medlem
Citat:

Det som du frågar om är helt irrelevant för provet. Dom frågorna som du kommer att råka ut för är t.ex. är en bild på en vigg (Svart/vit, bred näbb) under den finns fyra alternativ, ta BORT de alternativen som det INTE är. Anledningen till att jag säger att du skall ta bort är att det är lättare att först eliminera felsvaren eftersom de är så markant fel. Ett exempel det kommer frågor om olika jakter t.ex. fjälljakt, då får du fyra svarsalternativ med tre fåglar i varje. Då kan det i tre av alternativen vara två fjällfåglar och en sjö- skogs- ängsfågel och det fjärde alternativet har bara fjällfåglar. Eller en fråga på när det är lämpligt att skjuta, du får fyra bilder på en älg/rådjur som visar A framifrån, B bakifrån, C bredsida i ett buskage, D bredsida med fri skjutväg, då vet du att A o B går bort för lite träffyta, C går bort pga. kulan kan studsa och ändra riktning (skadeskjutning) kvar blir D och D är rätt svar. Sedan kommer det en bild på ett rådjur/älg som står på en kulle, frågan är om du kan skjuta djuret. Det rätta svaret är – Nej, det finns inget kulfång bakom djuret. Samma sak gäller för vilka regler och lagar styr jakten och vilka myndigheter är bestämmande för jakten. Du har gott om tid på dig så ta det lugnt. När du är färdig, ta ur svars blanketten, stäng svarshäftet, kolla så att du svarat på alla frågor (en stor ruta med fyra smårutor i och det skall finnas ett kryss i en dessa). Vad du än gör gå – GÅ ALDRIG TILLBAKA OCH KONTROLLERA SVAREN MOT FRÅGORNA, enda gången du får öppna frågehäftet är om du glömt att svara på en fråga. Det vanligaste felet som görs är att man skall ”kolla svaren” och då blir man osäker och ändrar, då ändrar du garanterat från rätt till fel. Här får du några exempel på frågor.

http://www.jagareforbundet.se/jagare...arexamen02.asp
http://www.jagareforbundet.se/jagare...arexamen03.asp

Ta det lugnt och lycka till.
2008-11-26, 15:51
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:

Du ska göra provet på lördag och har inte ens läst på så pass att du har ett hum om vad som väntar? Har du överhuvudtaget jagat eller varit i skogen innan du ger dig på jägarexamen? Det är lite som "nu ska jag göra ett prov i morsealfabetet, undrar vad det är för någonting?

Men lycka till i alla fall.
2008-11-26, 16:56
Moderator
vfs avatar
Nej, det får du läsa på själv/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här