Citat:
Ursprungligen postat av nixine
Förklara hur ett kulskott fungerar?
Efter att du tryckt på avtryckaren slår ett stift an mot tändhatten längst ned på patronen. Tändhatten tänder krutladdningen (det som finns inom själva hylsan är krut). När krutladdningen brinner så bildas mycket gas - rök från elden helt enkelt. Att det bildas så mycket gas gör så att kulan pressas ut ur sitt läge i patronen och genom vapnets pipa.
Pipan är räfflad på ett sätt som får kulan att spinna i luften, detta stabiliserar kulan medan den flyger mot målet.
Om du använder vanlig jaktammunition så kommer kulan att vecklas ut när den slår in i djuret. När kulan flyger vill man att den ska göra så lite motstånd som möjligt, när den är i målet ska den göra så mycket motstånd som möjligt för att döda så effektivt som möjligt.
Om du träffar lungorna eller hjärtat så dör djuret snabbt.
Det är den enda frågan som jag själv är 100% säker på. Resten har jag goda aningar om men någon annan får gärna rätta mig om jag har fel
Man bör transportera skjutna fåglar i snaror som man hänger på sin packning eller i sitt bälte. Detta är bättre än att man packar ned dem. Jag vet inte varför. Ett viltvårdsområde är ett område som man bedriver viltvårt på, till exempel genom att sätta ut foder. Så vitt jag vet så är stålhagel inte förbjudet på något sätt, men du bör inte använda stålhagel i ett vapen som inte klarar av stålhagel, det kan leda till skador på vapnet och i värsta fall på dig.