2008-11-25, 19:03
Medlem
Hej! Jag undrar om det finns något program som på något sätt kan få min Keyboard ( som inte har det maffigaste av ljud i sig ) att låta fetare.

Alltså om man kan koppla in keyboarden via Midikabel och sedan känner programmet av tangenterna o generar ljud kanske av ett riktigt piano och liknande?
Citera
2008-11-25, 19:24
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fantomenk
Hej! Jag undrar om det finns något program som på något sätt kan få min Keyboard ( som inte har det maffigaste av ljud i sig ) att låta fetare.

Alltså om man kan koppla in keyboarden via Midikabel och sedan känner programmet av tangenterna o generar ljud kanske av ett riktigt piano och liknande?

Ett elpiano kommer ALDRIG att klinga som ett riktigt piano. Nog kan det låta bättre men i ett riktigt piano så klingar ju toner med varandra - i ett elpiano klingar de var för sig och det blir inte riktigt samma sak.

Ja, det finns en massa program som emulerar olika sorters pianon och oftast kostar de pengar men de finns att få tag på olagligt, naturligtvis.

Kan inga namn på rak arm, tyvärr, men det går att göra. Ska du koppla den via midikabel tror jag du kan behöva ett externt ljudkort med midiingång om inte din dator har midiingång.
Citera
2008-11-25, 22:24
Medlem
yowsers avatar
Keyboard ---> MIDI-interface (oftast inbyggt i keyboards nuförtiden) ---> dator. I datorn har du förslagsvis ett sequencerprogram (Cubase, Logic etc.) som fungerar som "värd" för plugin-instrumentet som alstrar pianoljudet.

Plugin-instrument:

Synthogy Ivory
Steinberg The Grand 2
Native Instruments Akoustic Piano

...finns en massa fler. sök på virtual, piano, vst.

Tänk på att alla dessa plugins bara känns i närheten av riktigt piano om du styr dem från ett bra 88-tangenters keyboard med vägda tangenter och tillkopplad sustainpedal.
Citera
2008-11-25, 23:11
Medlem
Om du har ett DAW-program så kan jag rekommendera 4Front piano module som är gratis, den låter schysst tycker jag
VSTi alltså..
Citera
2008-11-27, 17:34
Medlem
diannos avatar
har för mig jag såg någon grej man kunde ladda ner någon stans. har för mig att det gick på ett par gb. känns lite maffigt för ett ljud må jag säga, då borde man väl kunna ta en portabel inspelningsmanick och spela in ett riktigt piano istället väl?
Citera
2008-11-27, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dianno
har för mig jag såg någon grej man kunde ladda ner någon stans. har för mig att det gick på ett par gb. känns lite maffigt för ett ljud må jag säga, då borde man väl kunna ta en portabel inspelningsmanick och spela in ett riktigt piano istället väl?

Ska man spela in piano själv och få det att låta bättre än ett hyffsat bra VTS-instrument så måste man spela in i stereo (vilket kräver två mickar), mickarna måste vara riktigt bra, över 5000-krs klassen skulle jag säga, man behöver bra preamps och bra ljudkort.. Så det hela landar nog på bra mycket mer än vad en bra plugg kostar..
Citera
2008-11-27, 23:27
Medlem
diannos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrbjoorn
Ska man spela in piano själv och få det att låta bättre än ett hyffsat bra VTS-instrument så måste man spela in i stereo (vilket kräver två mickar), mickarna måste vara riktigt bra, över 5000-krs klassen skulle jag säga, man behöver bra preamps och bra ljudkort.. Så det hela landar nog på bra mycket mer än vad en bra plugg kostar..
jaså, det kunde jag aldrig tänka mig. är inte alls insatt, men jag har alltid tänkt att piano aldrig funkar som midi/vst-instrument och att det är bättre med ett riktigt, om än med icke-ultimat ljudkvalitet.
Citera
2008-11-28, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dianno
jaså, det kunde jag aldrig tänka mig. är inte alls insatt, men jag har alltid tänkt att piano aldrig funkar som midi/vst-instrument och att det är bättre med ett riktigt, om än med icke-ultimat ljudkvalitet.
Ah okej! Hoppas du inte tycker att jag lät besserwissig (heter det så?) eller liknande. Men har man inte en väldigt stor budget så ska man absolut satsa på en bra plugg som kommer låta mycket bättre än om man mickar upp själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in