2009-06-01, 23:44
Medlem
Bajsmackans avatar
Det kan ju bero på det procentuella antalet invandrare som bor i skåne. Trafikkulturen i typ Turkiet är ju inte direkt lugn och sansad, eller ska man kanske jämföra med Somalia? Sen att Södertälje är helt annorlunda mot Sthlm-innerstad kan ju kanske bero på samma faktor? En liten hypotes, har jag helt fel?
Citera
2009-06-02, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsmackan
Det kan ju bero på det procentuella antalet invandrare som bor i skåne. Trafikkulturen i typ Turkiet är ju inte direkt lugn och sansad, eller ska man kanske jämföra med Somalia? Sen att Södertälje är helt annorlunda mot Sthlm-innerstad kan ju kanske bero på samma faktor? En liten hypotes, har jag helt fel?

Det skulle inte förvåna mig om denna grupp är överrepresenterade i olycksstatistiken.
Säkerligen också den vållande parten.
Citera
2009-06-02, 13:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Ja, det är det jag absolut stör mig mest på hos er. På andra plats kommer att ni verkar tro att alla i Sthlm hatar er.

Hatet ni har emot oss är förjävla mycket större än det vi har emot er.

Tala för dig själv, jag har inget emot skåningar.

(Av 1,5 miljoner(?) som bor i stockholm kanske 1000 är stureplansbögar och 50 000 wannabes som får oss övriga stockholmare att se dåliga ut )

OnT: Jag har bara erfarenhet av att köra mc i stockholm, och det är sällan det befinner sig idioter på vägen. Tycker det har funkat bra hitils dom 2 åren jag kört
Citera
2009-06-02, 14:26
Medlem
SergejVeronovs avatar
Jag tror att bilisterna i Stockholm är mer homogena i sitt körsätt. Om alla kör ungefär likadant blir det lugnare, hänsynsfullare och smidigare än där det är mer uppblandat.

I Malmö är trafiken väldigt heterogen. Malmöiter, danskar och lantisar från småhålorna runtomkring varvas friskt i Malmö. Det kommer trafik från kontinenten och galenpannor från Lund, och dessutom är Malmö som bekant en "smältdegel" med massor av kulturer representerade i trafiken. Och om gamlingar, ungtuppar, talibaner, danskar och kvinnor ska samsas blir det ganska rörigt. Rimligt?
Citera
2009-06-02, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kekambas
Tala för dig själv, jag har inget emot skåningar.

(Av 1,5 miljoner(?) som bor i stockholm kanske 1000 är stureplansbögar och 50 000 wannabes som får oss övriga stockholmare att se dåliga ut )

OnT: Jag har bara erfarenhet av att köra mc i stockholm, och det är sällan det befinner sig idioter på vägen. Tycker det har funkat bra hitils dom 2 åren jag kört

Om du läste mitt inlägg ordentligt så ser du att jag skrev "det jag stör mig mest på hos er".
Citera
2009-06-02, 18:27
Medlem
TeEsErs avatar
Jag blir lika stressad varje gång jag kör bil i Sthlm men det är mest för att jag inte hittar och tvingas lyda GPS'en. Dessutom så förstår jag aldrig vad som händer när folk släpper fra mig bara för att jag kommer från höger. Här i Malmö kör vi med störst kör först, högerregeln är något som finns i en bok.

/T
Citera
2013-11-29, 01:28
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorm Den Gamle
Var uppe i Sthlm för ett par veckor sen och slogs av en sak i trafiken - nämligen hur otroligt lugnt och hänsynsfullt alla körde. Det var som om varenda jävel bakom en ratt var fullpumpad med valium. När man kom hem till Skåne kändes det som att hamna i Italien - alla kör 20 knyck över hastighetsgränsen, tutar, skiter i avstånd och tränger sig så fort de får chansen.

Jag är själv skåning och vill bara säga att det är fullständigt underbart att köra bil här i Skåne län, framförallt på motorvägarna och i synnerhet på E6/E20.

Den senaste tiden har jag kört en hel del på E6:an mellan Malmö och Ängelholm under tidig kvällstid mellan 18-21-tiden när rusningstrafiken och köbildningarna skönt nog har ebbat ut!

Jag kör sällan speciellt fort utan brukar följa trafikrytmen i runt 130-140 km/h, folk har på senaste tiden också blivit väldigt mycket bättre på att hålla till höger efter omkörning, förr låg fler bilförare kvar i vänstra körfältet för länge.
Även om tempot ibland är jäkligt högt på denna motorvägen så är det så stressfritt och härligt att köra här, majoriteten av bilförarna är medvetna om att hastigheten här är stundtals väldigt hög och jag tror därför att respekten mellan bilförarna har förbättrats just pga detta faktum.

Upplever nästan aldrig besvärliga situationer trots hastighetsdifferensen hos dom olika fraktioner som färdas på denna väg, vi har tex den tunga trafiken som ligger i 80-90 km/h i högerfilen, vi har ett fåtal långsamma bilister som ligger i tempo 100-120 km/h, vi har sedan en stor fraktion som pendlar mellan 120-150 km/h samt en minoritet som pendlar mellan 140-160 km/h.

Jag vill ge en stor eloge till alla skåningar för ett fint samarbete på våra skånska motorvägar
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in