Citat:
Ursprungligen postat av
Gorm Den Gamle
Var uppe i Sthlm för ett par veckor sen och slogs av en sak i trafiken - nämligen hur otroligt lugnt och hänsynsfullt alla körde. Det var som om varenda jävel bakom en ratt var fullpumpad med valium. När man kom hem till Skåne kändes det som att hamna i Italien - alla kör 20 knyck över hastighetsgränsen, tutar, skiter i avstånd och tränger sig så fort de får chansen.
Jag är själv skåning och vill bara säga att det är fullständigt underbart att köra bil här i Skåne län, framförallt på motorvägarna och i synnerhet på E6/E20.
Den senaste tiden har jag kört en hel del på E6:an mellan Malmö och Ängelholm under tidig kvällstid mellan 18-21-tiden när rusningstrafiken och köbildningarna skönt nog har ebbat ut!
Jag kör sällan speciellt fort utan brukar följa trafikrytmen i runt 130-140 km/h, folk har på senaste tiden också blivit väldigt mycket bättre på att hålla till höger efter omkörning, förr låg fler bilförare kvar i vänstra körfältet för länge.
Även om tempot ibland är jäkligt högt på denna motorvägen så är det så stressfritt och härligt att köra här, majoriteten av bilförarna är medvetna om att hastigheten här är stundtals väldigt hög och jag tror därför att respekten mellan bilförarna har förbättrats just pga detta faktum.
Upplever nästan aldrig besvärliga situationer trots hastighetsdifferensen hos dom olika fraktioner som färdas på denna väg, vi har tex den tunga trafiken som ligger i 80-90 km/h i högerfilen, vi har ett fåtal långsamma bilister som ligger i tempo 100-120 km/h, vi har sedan en stor fraktion som pendlar mellan 120-150 km/h samt en minoritet som pendlar mellan 140-160 km/h.
Jag vill ge en stor eloge till alla skåningar för ett fint samarbete på våra skånska motorvägar