2008-11-26, 17:13
Medlem
BluesBross avatar
Malmö har dålig trafikkultur. Sthlm har bättre för folk har där, i större utbredning, lärt sig att det är bättre att samarbeta. Malmö är nog inte tillräckligt stort eller igenproppat ännu om man jämför med sthlm men det finns kanske en annan förklaring till att även jag tycker Malmö är bedrövligt att köra i.. Värst är dock små samhällen där folk inte verkar fatta någonting av att samarbeta i trafiken. Är det ngt ställe som folk sällan använder tex blinkers är det i hålor runtom i Sverige.

Om vi tar storstäder som Rom och Paris tex så trivs jag som fisken i vattnet i den trafiken. Folk viftar och tutar visserligen mera, men sällan pga av att de är förbannade, för att de helt enkelt är bättre på att kommunicera. Bodde och jobbade i Indien ett tag och blev avrådd från att ge mig ut i trafiken där. Men efter att ha åkt tillräckligt mycket Tuck tuck och buss så lärde jag mig deras tänk och det är helt rationellt eftersom deras trafik på många håll förmodligen är minst 10 ggr tätare än när det är som mest i Sverige. Man känner sig härligt levande när man kryssar fram i blåröksoset med en liten mc mellan lösspringande hundar, kor och överlastade/överpyntade lastbilar på en smal väg med potthål i Indien

Det borde tutas och viftas mer i svensk trafik. Många sitter bara och jäser framtill som hjärndöda klumpar och orkar inte ens föra valfritt finger till blinkerspaken eller använda tutan INNAN det skiter sig.
Citera
2008-11-26, 23:25
Medlem
Kanske närheten till kontinenten som bidrar? Finns gott om tysk- och danskregistrerade bilar här och enligt min erfarenhet måste man vara lite framfusig i både KBH och Hamburg om man inte vill stå och vänta i all evighet. Och sitter Preben och Heinz och försöker tränga sig tänker jag fan inte släppa fram dem! Tutar gör man förresten klart mer i Skåne än i Sthlm. Och tokblinkar med helljusen så fort någon snigel framför inte vill flytta sig.

Kan inte den obefintliga kollektivtrafiken i Skåne bidra? Det är ju en sak som tvingar ut folk på vägarna, oavsett om de är lämpade för det eller ej.
Citera
2008-11-27, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Den stora skillnaden mellan stora städer i Europa och Stockholm är att det mer eller mindre alltid finns en fungerande ringled.
Stockholms vägnät måste vara det största skämtet i Europa och turister i Stockholm måste ju undra vilka jävla rikspuckon det är som inte klarat av att bygga ett bättre, mer fungerande vägnät.

Instämmer till fullo!
Citera
2008-11-28, 11:33
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpeedyHS
Instämmer till fullo!

Ståkkålmarna borde lära sig av Malmö där vi båda har Yttre och Inre Ringvägen...
Citera
2008-11-28, 11:49
Medlem
Brainfreezes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klevis
Bara att se på det allmänna kynnet - skåningar är dryga och allmänt stöddiga.

word.
Citera
2009-05-31, 23:35
Bannlyst
Vad tycker NI Stockholmare om oss skåningar egentligen?

Jag misstänker att ni inte gillar oss, eller i vart fall inte vill umgås med skåningar, särskillt ni snobbar på Stureplan. Eller hur ligger det till? Vad tycker ni om oss?
Citera
2009-05-31, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kriptokia
Jag misstänker att ni inte gillar oss, eller i vart fall inte vill umgås med skåningar, särskillt ni snobbar på Stureplan. Eller hur ligger det till? Vad tycker ni om oss?

Det där är en stor jävla myt. Om det är något gäng som folk hatar så är det oss 08r. Trots att det egentligen bara är folket på Stureplan som beter sig på det sättet ni irriterar er på.

Det jag stör mig på är er gigantiskt, jävla, uräckliga dialekt. Skulle man få ett hot uppläst av en skånsk mc-knutte skulle man ju garva ihjäl sig innan man blev dödad.
Citera
2009-05-31, 23:45
Medlem
Blå Rutas avatar
Har kört en hel del både i stockholm och i skåne, fast då mest ute på landsbygden. Själv tycker jag det är läskigt att köra i skåne. Det känns som alla andra trafikanter är en potentiell fara, medans i stockholm är tempot högre, men folk är ändå pålitliga. I skåne tycker jag det är läskigt att se en bil komma på en anslutande väg, trots att det är en stopskylt för den anslutande och jag kör på huvudled. Har sett helt galna saker, folk bara skiter i högerregeln, stopskyltar, enkelriktat och annat i skåne.
Jag sätter alltid foten i bromsberedskap när det står en skåning vid stopskylt eller liknande. Inte en chans att jag går över ett övergångsställe utan att tydligt se att eventuell bil verkligen bromsar för mig och har sett mig. Människor som lätt kör onödigt fort (på vägar som är uppenbart olämpliga för det) bara för att människorna kört där ofta och "då har det ju inte hänt något..." 130 på 90-väg är standard och man blir omkörd av människor med släp som kör i sådana hastigheter med.
Citera
2009-05-31, 23:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Det där är en stor jävla myt. Om det är något gäng som folk hatar så är det oss 08r. Trots att det egentligen bara är folket på Stureplan som beter sig på det sättet ni irriterar er på.

Det jag stör mig på är er gigantiskt, jävla, uräckliga dialekt. Skulle man få ett hot uppläst av en skånsk mc-knutte skulle man ju garva ihjäl sig innan man blev dödad.

Så vad du vill säga egentligen med ditt utspel är att ni tål inte vår dialekt för fem öre, stämmer det?
Citera
2009-06-01, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kriptokia
Så vad du vill säga egentligen med ditt utspel är att ni tål inte vår dialekt för fem öre, stämmer det?

Ja, det är det jag absolut stör mig mest på hos er. På andra plats kommer att ni verkar tro att alla i Sthlm hatar er.

Hatet ni har emot oss är förjävla mycket större än det vi har emot er.
Citera
2009-06-01, 21:25
Medlem
bengaans avatar
Folk är mycket snällare i stockholm, trafikmässigt då, släpper in en i filer o dylikt.
Citera
2009-06-01, 21:41
Medlem
Fireballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Ja, det är det jag absolut stör mig mest på hos er. På andra plats kommer att ni verkar tro att alla i Sthlm hatar er.

Hatet ni har emot oss är förjävla mycket större än det vi har emot er.

I egenskap av skåning måste jag nog fråga vad det är för skåningar du träffat egentligen. Hatar er?
Visst skämtas det mycket om "kaxiga noll-åttor", men hat? Njaa...
Sen är det nog som du säger, det är stureplans-stereotypen man tänker på när man tänker på stockholmare.
Den gamla naturchipsreklamen med bonden och stockholmaren är ett lysande exempel på det!

http://www.youtube.com/watch?v=1aNkX4ZZqNs
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in