Citat:
Ursprungligen postat av TomBombadill
Citat:
Ursprungligen postat av WeeMan
Min lillebror har dömts till 10 månaders straffarbete som grå arbetskraft för försvaret. Han är inte helt lycklig över detta, finns det nåt riktigt bra sätt att ta sig ur lumpen?
Det största problemet är nog att han är trevlig och jävligt dålig på att ljuga.
Jag gjorde det enkla att jag helt enkelt krävde vapenfri tjänst efter 3 veckor i lumpen (S1)..
Enligt lag så måste dom då ge honom vapenfritjänst, om han kan motivera varför skriftligt, oavsett hur långt utbildningen har fortskridigt..
Jag gjorde så.. Och eftersom det inte finns särskilt många vapenfria tjänster så är chansen väldigt stor att han hamnar i utbildningsreserven (som jag hamnade i). Särskilt bra är det om din bror inte gått El/teknisk linje samt inte har körkort.. Då kommer han garanterat inte få en plats som vapenfritjänst..
Det är mitt råd.. Annat är att börja bråka, vara olydig mot befälen, gnälla och gnata som fan.. Då kommer dom tröttna till slut.. Man har närvaroplikt i lumpen, men det finns ingen lag som säger att man måste lyda order :twisted:
Ja de kommer troligen ge dig vapenfri tjänst om du kräver det... Men jag vet de som vapenvägrade och sedan fick ett dolt straff i form av 10 mån vapenfri uppe i norrland någonstans ett år senare, så passa dig innan du gör det .
En annan sak man ska passa sig för är vad man säger under mönstringen. Vet en som bla berättade att han brukar somna vid ratten. Han slapp göra lumpen men körkortet rykte efter ett par veckor. Man kan alldrig veta när de i framtiden kan använda uppgifterna där emot dig.
Nu förtiden räcker det nog att säga att man inte vill helt enkelt, så länge du inte är otrevlig eller provocerande så de får lust att sätta dit dig.