2003-08-06, 21:22
Medlem
Säkre Sammys avatar
Re: Gör ionte

Citat:
Ursprungligen postat av Azrael
...
Jag anser att man bör införa 12 månaders samhällsplikt för ALLA. Både män och kvinnor. Man skall kunna välja fritt att göra den på ett militärt förband, inom sjukvården, brandförsvar, barnomsorg, kommun eller något annat som staten finner lämpligt....

Håller med, men jag valde att inte göra lumpen när de ville ha mig på en vapentjänst... påstod att de civila var fyllda för den månaden :!: Lät lite skumt men jag sa inte emot och hamnade i reserven.

Tycker att det är lite mycket blaj med lumpen, anser inte att man blir man av att vara vakt ska man göra lumpen får man för f@n se till att bli något ordentligt!
Citera
2003-08-09, 06:46
Medlem
stackars liten klarar inte 10 månaders tjänst för landet?

Det ultimata sättet att slippa lumpen är att skjuta sig själv i huvudet med lämpligt grovkalibrigt vapen, då blir vi av med en landsförrädare på samma gång som landsförrädaren slipper lumpen! bra va? :twisted:
Citera
2003-08-10, 16:58
Medlem
Klara?

Skulle nog mycket väl ha klarat av det då jag är hyffsat intelligent, har god kondition och inte har något emot ansträngande aktiviteter eller friluftsliv. Såg dock ingen anledning att slösa bort 10 månader av mitt liv på något som inte betyder ett skvatt för mig.
Citera
2003-08-10, 19:43
Medlem
iglos avatar
Hahahaha... detta är ju sanslöst...
trode inte att det fans sådana stridspittar i det här landet.....

Men visst... Sverige börjar att närma sig USA mer och mer.....

PS. Världen borde inte ha några gränser. DS.
Citera
2003-08-10, 19:54
Medlem
Undergroundmans avatar
Slippa lumpen är väll otroligt lätt numera? Mönstrade själv på Kärringbärgen i Göteborg (kunde man förvänta sig något annat namn på ett ställe i den staden?). Där fick man genomgå diverse test.
Hörseltestat satt jag och tryckte oavbrutet på knappen man skulle trycka på NÄR man hörde ett ljud. Vid frågan vad jag höll på med sa jag att jag hör ljud och röster i mitt huvud hela tiden.
Vid styrketestet skulle man lyfta en stång på ca 5 kg för att se hur fort detta gick. Låtsades ta i för kung och fosterland (?) utan att få upp stången mer än ett par cm från marken.
Och så höll det på under ett par dagar, sedan var det bara att åka hem med beskedet "vi har nog ingen plats för dig i den svenska armén."
Grejen är dock den att om det skulle bli krig skulle jag inte fly utan stanna o kriga. Men att slava för någon som talar om för en vad man ska göra i 7-12 månader när man kan få samma utbildning på ett par månader när man märker att det börjar hetta till.. Nja.. inte för mig, tack.
Citera
2003-08-11, 00:22
Medlem
kezoos avatar
Jag blir hellre man i främlinglegionen än i lumpen :P
Citera
2003-08-17, 17:52
Medlem
TomBombadills avatar
Re: Ultimata sättet att ta sig ur lumpen?

Citat:
Ursprungligen postat av WeeMan
Min lillebror har dömts till 10 månaders straffarbete som grå arbetskraft för försvaret. Han är inte helt lycklig över detta, finns det nåt riktigt bra sätt att ta sig ur lumpen?

Det största problemet är nog att han är trevlig och jävligt dålig på att ljuga.

Jao de e så
Citera
2003-08-17, 18:35
Medlem
Hercule Poirots avatar
När jag gjorde lumpen var det ganskam många som slutade efter hand.

Tror att du ska göra så här:

Häng mkt på sjukan. Går du till plutonschefen på morgonen och har en skriven sjukanmälan så kan de inte vägra dig att besöka sjukan även fast de försöker genom att vara förbannade.

Raka dig inte. Borst inte kängorna. Ha dragkedjor öppna. Ju besvärligare du är ju större chans att du slipper. Befälen börjar ogilla dig eftersom det tar en jävla tid när du ska få omvisitationer varje morgon vilket tar på deras heliga utbildningstid. Man kan tro att om det är en kass person som missköter sig så vill befälen ha kvar honom för att statuera exempel att det går att förändra personer. Efter ett tag tröttnar de...

Man har rätt till att snacka med psykolog om man mår dåligt. Snacka med honom om hur dåligt allt är hemma med flickvän, kompisar och familj bara för att du gör lumpen. Ljug! Säg att du gråter på nätterna. Vad som helst!

Lycka till! Även fast jag tycker det är riktiga fittor som inte kan göra en
värnplikt.
Citera
2003-08-17, 23:33
Medlem
oslagbart

Säg att du har familjeproblem hemma, och mena det verkligen. Du kommer att få gå på en sk. Granskningsnämnd, och där kommer de (regementsläkaren, Pv-konsulenten och PlutC) nästan garanterat at komma fram till att du får komma hem!

Att jävlas och vägra göra saker och ting kommer inte att resultera i att du kommer hem, PlutC kommer inte att släppa dig för det!

Lovar!
Citera
2003-08-18, 01:50
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av TomBombadill
Citat:
Min lillebror har dömts till 10 månaders straffarbete som grå arbetskraft för försvaret. Han är inte helt lycklig över detta, finns det nåt riktigt bra sätt att ta sig ur lumpen?

Jag gjorde det enkla att jag helt enkelt krävde vapenfri tjänst efter 3 veckor i lumpen (S1)..

Enligt lag så måste dom då ge honom vapenfritjänst, om han kan motivera varför skriftligt, oavsett hur långt utbildningen har fortskridigt..

Jag gjorde så.. Och eftersom det inte finns särskilt många vapenfria tjänster så är chansen väldigt stor att han hamnar i utbildningsreserven (som jag hamnade i). Särskilt bra är det om din bror inte gått El/teknisk linje samt inte har körkort.. Då kommer han garanterat inte få en plats som vapenfritjänst..

Det är mitt råd.. Annat är att börja bråka, vara olydig mot befälen, gnälla och gnata som fan.. Då kommer dom tröttna till slut.. Man har närvaroplikt i lumpen, men det finns ingen lag som säger att man måste lyda order :twisted:

Ja de kommer troligen ge dig vapenfri tjänst om du kräver det... Men jag vet de som vapenvägrade och sedan fick ett dolt straff i form av 10 mån vapenfri uppe i norrland någonstans ett år senare, så passa dig innan du gör det .

En annan sak man ska passa sig för är vad man säger under mönstringen. Vet en som bla berättade att han brukar somna vid ratten. Han slapp göra lumpen men körkortet rykte efter ett par veckor. Man kan alldrig veta när de i framtiden kan använda uppgifterna där emot dig.

Nu förtiden räcker det nog att säga att man inte vill helt enkelt, så länge du inte är otrevlig eller provocerande så de får lust att sätta dit dig.
Citera
2003-08-19, 19:29
Medlem
TomBombadills avatar

Citat:
Ursprungligen postat av grifter
Citat:
Ursprungligen postat av TomBombadill
Citat:

Jag gjorde det enkla att jag helt enkelt krävde vapenfri tjänst efter 3 veckor i lumpen (S1)..

Enligt lag så måste dom då ge honom vapenfritjänst, om han kan motivera varför skriftligt, oavsett hur långt utbildningen har fortskridigt..

Jag gjorde så.. Och eftersom det inte finns särskilt många vapenfria tjänster så är chansen väldigt stor att han hamnar i utbildningsreserven (som jag hamnade i). Särskilt bra är det om din bror inte gått El/teknisk linje samt inte har körkort.. Då kommer han garanterat inte få en plats som vapenfritjänst..

Det är mitt råd.. Annat är att börja bråka, vara olydig mot befälen, gnälla och gnata som fan.. Då kommer dom tröttna till slut.. Man har närvaroplikt i lumpen, men det finns ingen lag som säger att man måste lyda order :twisted:

Ja de kommer troligen ge dig vapenfri tjänst om du kräver det... Men jag vet de som vapenvägrade och sedan fick ett dolt straff i form av 10 mån vapenfri uppe i norrland någonstans ett år senare, så passa dig innan du gör det .

En annan sak man ska passa sig för är vad man säger under mönstringen. Vet en som bla berättade att han brukar somna vid ratten. Han slapp göra lumpen men körkortet rykte efter ett par veckor. Man kan alldrig veta när de i framtiden kan använda uppgifterna där emot dig.

Nu förtiden räcker det nog att säga att man inte vill helt enkelt, så länge du inte är otrevlig eller provocerande så de får lust att sätta dit dig.

Ja, man kan hamna där uppe.. Men då måste man ha gått El/teknisk utbildning på gymnasiet. Jag gick media.. Och dom man inte ska ha gått el/teknisk så ska man antingen ha körkort eller ha en jävligt bra fysik (vilket jag inte har).. Det fanns enbart en enda vapenfritjänst jag skulle kunnat ta.. Så det var rätt kört..
Citera
2003-08-19, 21:03
Medlem
AFTER_BURNERs avatar
Blir så jävla sne på dom som vägrar göra lumpen å säger att varför kasta bort tid å "pengar" på sånt? Vafan vi andra som gör det gör det för DIN skull och för ALLA ANDRAS skull. Skulle du ligga på min pluton och hålla på å provocera på mornarna och dryga ut allt så hade jag garanterat slagit dig gul å blå så att du hade sluppit lumpen via den vägen.

ALLA behöver göra lumpen. ALLA behöver lära sig diciplin och lära sig kunna döda och hindra en anfallande makt som vill idka lidande åt vårat folk!

Om man inte ska göra lumpen (för mig är lumpen alla tjänser där man lär sig skjuta) så ska man fan se till å kunna hjälpa folk och dra sitt strå till stacken genom att gå över till civilförsvaret/vapenfri tjänst. Detta tjänar ni på, genom att väldigt många blir anställda genom detta!

EOD!

:twisted:

// A_B
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in