2008-11-25, 10:06
Medlem
Anledningen till att jag frågar är att jag har gjort en barnbok, men behöver en illustratör som gör teckningarna till den. Funderar på att använda en tecknare från ett låglöneland, då det är ganska många teckningar som behöver göras och svenska illustratörer är ganska dyra. Förtjänsten på barnböcker är ju inte så hög och dessutom svårt att bli publicerad av ett förlag...

Men om jag lyckas få ut boken i Sverige så skulle jag själv vilja försöka kontakta ett förlag i ett annat betydligt större land om en utgivning där (har bra känningar i det landet). Men då skulle jag alltså vilja ha upphovsrätten till både text och bild och slippa betala royalty till illustratören. Jag skulle således vilja köpa upphovsrätten till illustratörens teckningar direkt och slippa ha med honom att göra i fortsättningen. Går det?
Citera
2008-11-25, 10:10
Medlem
goE-s avatar
Ja, absolut. Michael Jackson äger ett flertal Beatles-låtar.
Citera
2008-11-25, 10:13
Medlem
Mr_Carlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ragulin
Anledningen till att jag frågar är att jag har gjort en barnbok, men behöver en illustratör som gör teckningarna till den. Funderar på att använda en tecknare från ett låglöneland, då det är ganska många teckningar som behöver göras och svenska illustratörer är ganska dyra. Förtjänsten på barnböcker är ju inte så hög och dessutom svårt att bli publicerad av ett förlag...

Men om jag lyckas få ut boken i Sverige så skulle jag själv vilja försöka kontakta ett förlag i ett annat betydligt större land om en utgivning där (har bra känningar i det landet). Men då skulle jag alltså vilja ha upphovsrätten till både text och bild och slippa betala royalty till illustratören. Jag skulle således vilja köpa upphovsrätten till illustratörens teckningar direkt och slippa ha med honom att göra i fortsättningen. Går det?
Klart det går. Fråga Beatles eller Michael Jackson... De behöll inte upphovsrätten till sina verk och drar inte in lika mycket pengar som de hade kunnat göra. Per Gessle gjorde samma fel i början av sin karriä men köpte tillbaka rättigheterna när han hade råd.
Citera
2008-11-25, 10:16
Medlem
Mr_Carlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Carlsson
Klart det går. Fråga Beatles eller Michael Jackson... De behöll inte upphovsrätten till sina verk och drar inte in lika mycket pengar som de hade kunnat göra. Per Gessle gjorde samma fel i början av sin karriä men köpte tillbaka rättigheterna när han hade råd.
Är det inte Sony som har allt nu? Rätta mig om jag är fel ute men hade inte M.J. belånat rättighterna till Beatles varför Sony tackade och tog emot när han inte kunde amortera sina lån.
Citera
2008-11-25, 10:22
Medlem
Ser nu att frågan diskuteras i en tråd lite längre ner om återutgivning av en gammal bok. Tydligen är det så att man kan överlåta de ekonomiska rättigheterna, men inte de ideella rättigheterna av upphovsrätten.

Jag antar att det betyder att jag inte får skriva "Text och bild: Ragulin" i boken, utan måste uppge tecknarens namn även om jag köpt den ekonomiska rätten av upphovsrätten. Å andra sidan antar jag att jag helt kan utelämna vem som har gjort bilderna i boken om jag så önskar.
Citera
2008-11-25, 17:43
Medlem
Kwelis avatar
Citat:
Ser nu att frågan diskuteras i en tråd lite längre ner om återutgivning av en gammal bok. Tydligen är det så att man kan överlåta de ekonomiska rättigheterna, men inte de ideella rättigheterna av upphovsrätten.

Jag antar att det betyder att jag inte får skriva "Text och bild: Ragulin" i boken, utan måste uppge tecknarens namn även om jag köpt den ekonomiska rätten av upphovsrätten. Å andra sidan antar jag att jag helt kan utelämna vem som har gjort bilderna i boken om jag så önskar.

Vad jag kan erinra mig är den ideella rättigheten absolut, och innebär att du inte får utelämna konstnärens namn. Man måste respektera konstnären osv.
Citera
2009-02-25, 15:01
Medlem
biillyboys avatar
Så om någon gör en låt. bok eller liknande och upphovsrätten går ut, om 50 år eller vad det nu kan vara, kan jag då köpa upphovsrätten på den låten då?
Citera
2009-02-25, 15:39
Medlem
Citat:

Du kan ju köpa in bilder, men upphovsrätten kan du inte förhandla bort. Personen äger fortfarande sina bilder, den har rätten till sitt verk kvar.

Däremot kan du köpa rätten att använda bilderna som du vill. ett tips är ju kolla upp regler i det land du köper dem i.
Citera
2009-02-25, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biillyboy
Så om någon gör en låt. bok eller liknande och upphovsrätten går ut, om 50 år eller vad det nu kan vara, kan jag då köpa upphovsrätten på den låten då?

Nej. Text ska jag inte säga så mkt om.

Men 70 år efter perosnen dött så försvinner upphovsrätten, du får altså använda låtarna fritt utan att behöva stimma på dem.

Själva inspelningen, den är fri tidigare om jag inte minns fel. Typ 50 år. det är därför det dök upp massa elivis covers för ett tag sedan.

Altså skillnad på den som äger inspelnigen och den som äger verket.

Det är oftast så att det är rätten till det inspelade materialet man köper och säljer, eftersom det är intäkter på sålda album osv.
Citera
2009-02-25, 17:43
Medlem
Kreutzs avatar
Citat:

Precis så är det. Du har hittat svaret själv.

Du kan köpa den ekonomiska rätten, dvs rätten att mångfaldiga och sprida. Den ideella rätten kan inte överlåtas, dvs du måste alltid ange tecknarens namn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in