Citat:
Ursprungligen postat av frits
Finns det några som helst risker för mig som borgenär med att gå vidare till tingsrätten? Jag menar har jag endast lånat ut 1-5 kkr man ju vara säker på att man inte kan åka på rättskostnader eller liknande som kan motsvarar de tiodubbla.
Men om det nu är tillåtet för mig att låna ut pengar till privatpersoner, i hur stor omfattning får jag göra det innan det räknas som bankverksamhet? Eller kan jag i princip låna ut mina pengar till vilka jag vill och i vilka belopp som helst?
Ja, om du inte har rätt att kräva pengarna, dvs. du förlorar målet, får du stå för din motparts rättegångskostnader.
Om summan du kräver är lägre än ett halvt basbelopp (21 400 kr) så behandlas målet som ett småmål och det finns då ett tak för hur stor kostnader som motparten måste betala (en timmes juridisk rådgivning + avgiften till tingsrätten. totalt lägre än två tusen).
Jag vågar inte uttala mig om när du räknas som en bank, det kan vara så enkelt som att när du börjar göra det yrkesmässigt eller någon liknande formulering. Då krävs tillstånd. Lånar du bara ut småsummor till vänner och vänners vänner är du nog ingen bank. Men kan som sagt inget om de reglerna så där får väl någon annan svara.