2008-11-25, 09:06
Medlem
Vilka lagar är aktuella vid privat utlåning av en mindre summa pengar (100 000 kr) från mig som privatperson till en annan person? Finns det någonting jag bör tänka på? Kan jag skriva ett kontrakt med borgenärer? Vilken ränta är aktuell utan att kunna bli anklagad för att bedriva ockerverksamhet?

(Jag tyckte att tråden passade bättre här än i Ekonomi, men mod får gärna flytta)
Citera
2008-11-25, 09:35
Medlem
RallyHarrys avatar
Avtalslagen, skuldebrevslagen och räntelagen skulle jag säga.

Ang. gränsen för ockerränta så hittar du ett långt och utförligt svar här http://www.lawline.se/besvaradfraga.php?id=1528 (Det finns ingen bestämd räntesats som kan anses som ockermässig utan man får göra en helhetsbedömning av räntans storlek, lånevillkoren, räntevillkoren, gäldenärens betalningsförmåga och kreditgivarens risktagande.)
Senast redigerad av RallyHarry 2008-11-25 kl. 09:40.
Citera
2008-11-25, 10:35
Medlem
TTKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rockxtar
Kan jag skriva ett kontrakt med borgenärer?

Du är en borgenär. Du skall så klart omnämnas i kontraktet. Ska det finnas fler borgenärer menar du?

Du skulle nog vinna på att besöka en jurist och betala en tusing och få ett professionellt kontrakt upprättat.
Citera
2008-11-25, 10:48
Medlem
c.o.m.s avatar
Vad vill du ha ut av lånet? Kommer det vara borgensmän med i bilden? Under hur lång tid skall lånet återbetalas? Sån spelar ganska stor roll för avtalet.
Citera
2008-11-25, 11:47
Medlem
Borgenär/er = Den/de som lånar ut
Gäldenär/er = Den/de som lånar
Borgensman/män = Den/de som går i borgen för gäldenären

Lätt att blanda ihop, särskilt den första och sista......
Citera
2008-11-25, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Njursvikt
Borgenär/er = Den/de som lånar ut
Gäldenär/er = Den/de som lånar
Borgensman/män = Den/de som går i borgen för gäldenären

Lätt att blanda ihop, särskilt den första och sista......

Vilket jag gjorde nu!
Citera
2008-11-25, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TTK
Du är en borgenär. Du skall så klart omnämnas i kontraktet. Ska det finnas fler borgenärer menar du?

Du skulle nog vinna på att besöka en jurist och betala en tusing och få ett professionellt kontrakt upprättat.

Jag har tänkt ta hjälp av en jurist men jag vill inte göra det i det här tidiga skeendet.
Citera
2008-11-25, 13:37
Bannlyst
Skriv skuldebrev. Vidare skall du se upp med personens identitet. Har själv nyligen råkat ut för en person (som jag trodde jag kände väl) som visade sig ha skyddad identitet. Personen är skyldig ett flertal människor i Sthlm en massa pengar, hon håller sig undan delgivningsmän från kronofogden, tingsrätten och polisen. Förr eller senare åker hon väl dit.... Mitt tips är, ring skattemyndigheten för att kolla upp personen ifråga. Har hon/han skyddad identitet, LÅNA EJ UT PENGAR!
Citera
2011-03-17, 00:47
Medlem
*Bump*

Vad händer när/om låntagaren inte betalar? Han har en fast inkomst men betalar varken ränta eller amortering på lånet. Blir man då tvungen att ta det till rätten eller finns det något annat alternativ?
Citera
2011-03-17, 02:35
Medlem
hatchets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frits
*Bump*

Vad händer när/om låntagaren inte betalar? Han har en fast inkomst men betalar varken ränta eller amortering på lånet. Blir man då tvungen att ta det till rätten eller finns det något annat alternativ?

Du ber kronofogden driva in det åt dig. Bestrider gäldenären betalningsansvar måste du gå via tingsrätten för att få en dom. Med domen i hand går du igen till kronofogden, som nu kan utmäta t.ex. gäldenärens lön för att betala skulden.
Citera
2011-03-17, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hatchet
Du ber kronofogden driva in det åt dig. Bestrider gäldenären betalningsansvar måste du gå via tingsrätten för att få en dom. Med domen i hand går du igen till kronofogden, som nu kan utmäta t.ex. gäldenärens lön för att betala skulden.

Finns det några som helst risker för mig som borgenär med att gå vidare till tingsrätten? Jag menar har jag endast lånat ut 1-5 kkr vill man ju vara säker på att man inte kan åka på rättskostnader eller liknande som kan motsvarar de tiodubbla.

Men om det nu är tillåtet för mig att låna ut pengar till privatpersoner, i hur stor omfattning får jag göra det innan det räknas som bankverksamhet? Eller kan jag i princip låna ut mina pengar till vilka jag vill och i vilka belopp som helst?
Citera
2011-03-17, 10:19
Medlem
hatchets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frits
Finns det några som helst risker för mig som borgenär med att gå vidare till tingsrätten? Jag menar har jag endast lånat ut 1-5 kkr man ju vara säker på att man inte kan åka på rättskostnader eller liknande som kan motsvarar de tiodubbla.

Men om det nu är tillåtet för mig att låna ut pengar till privatpersoner, i hur stor omfattning får jag göra det innan det räknas som bankverksamhet? Eller kan jag i princip låna ut mina pengar till vilka jag vill och i vilka belopp som helst?

Ja, om du inte har rätt att kräva pengarna, dvs. du förlorar målet, får du stå för din motparts rättegångskostnader.
Om summan du kräver är lägre än ett halvt basbelopp (21 400 kr) så behandlas målet som ett småmål och det finns då ett tak för hur stor kostnader som motparten måste betala (en timmes juridisk rådgivning + avgiften till tingsrätten. totalt lägre än två tusen).

Jag vågar inte uttala mig om när du räknas som en bank, det kan vara så enkelt som att när du börjar göra det yrkesmässigt eller någon liknande formulering. Då krävs tillstånd. Lånar du bara ut småsummor till vänner och vänners vänner är du nog ingen bank. Men kan som sagt inget om de reglerna så där får väl någon annan svara.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in