Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-11-25, 20:44
Medlem
b0gfettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskmaskinen
Med mitt andra nick så var jag väldigt delaktig i I&I och det är jag även med denna. Men jag deltar inte i gamla trådar sen jag slutade att använda den andra. Annars går jag in på min andra, tittar vilka trådar jag har pratat i och sen ger jag fan att gå in i de. Gör jag det, så får jag väl stå mitt kast.

Men jag tycker ändå att det är en ganska knasig regel. Menar admin och moderatorerna att man ständigt måste vara på tårna och se efter i vilka trådar man har varit inne i med den andra eller den tidigara användaren? Isåfall innebär det ju ett jävla arbete för mig och hundra kanske tusentals andra som har två konton har inne av olika anledningarn, av samma anledning som mig kanske. De kan ju inte begära att jag och de andra som har två eller flera konton att gå igenom och titta i vilka trådar vi har skrivit i för varje gång vi ska in i ny tråd.

Men "Det kan finnas godtagbara orsaker till att ha multipla konton, men det är inte tillåtet att ha flera användare som diskuterar exakt samma frågor om man inte är öppen med det".

Så om du skriver i samma diskussion och har som t.ex. M.Skillt har som signatur "Det här kontot ersätter min gamla användare..." eller "Det här kontot används av XXX" så borde det ju vara lugnt. Eller om man signerar med sin andra användare på ett tydligt sätt.

Jag spekulerar bara, blev nyfiken själv. Bara Admin som kan svara så
Citera
2008-11-25, 20:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av b0gfetto
Jag spekulerar bara, blev nyfiken själv. Bara Admin som kan svara så

1.07 är rätt suddigt för mig och jag är säkert inte ensam om det skulle jag tro.
Citera
2008-11-26, 13:53
Bannlyst
Kom på en sak nu. Jag har ju varit inne i MGB och stora avrättningstråden med min andra användare och skrivit och även med denna. Vad sker då? Blir jag bannlyst nu i 6 månader eller vaddå?

Eller får jag fortsätta att skriva i tråden utan att bli bannlyst för 1.07 för att jag hade ett giltig skäl till att skaffa en ny användare?
Citera
2008-11-27, 08:19
Medlem
Zwerchstands avatar
Att byta användare i en tråd är OK så länge man inte byter tillbaka. Det är osäkert hur många byten "framåt" (till nya användare) man kan ha rimligt behov av, men där spelar fler faktorer in så förhandssvar blir hur som helst också osäkert.
Citat:
Ursprungligen postat av Hin håle
Tackar för försöken men tycker fortfarande inte att jag blivit klokare i denna sak. Jag uttryckte mig kanske väl kortfattat och oklart. Vad saken gäller är alltså huruvida det är tillåtet för mig att skapa ett nytt användarkonto, vi kan benämna denne användare Jahve, och sedan argumentera utifrån en helt annan värdegrund än min verkliga. Tydligt är då att utläsa i 1.07 att Jahve och Hin Håle inte får argumentera emot varandra (i samma tråd?). Men är det fritt fram att argumentera i olika tråda eller även i samma tråd, så länge dessa båda inte går i direkt polemik gentemot varandra?
Det beror på hur det gjorts, en bedömning som inbegriper inläggens ordalydelse & kontext, varför frågan inte kan besvaras fullständigt på förhand, varför regeln i sin tur bör formuleras principiellt, i vilket fall en luddig kant har sina fördelar. Hur något görs är i flera avseenden subjektivt men när det görs kan beskrivas absolut; vTrill har således rätt i att gråzonen för 1.07:s "att man omväxlande använder flera konton i samma tråd" har passerats om man "byter konto två gånger och inte en gång i samma tråd."
Var
det görs kan också bestämmas men värdet är i detta forumformat föränderligt. Ett för tydlighets skull spetsdraget exempel:
> Jahve postar vid Tid1, 3 i tråd Finns Gud? (Religion); Hin Håle vid Tid2, 4 i tråd Gud finns! (Filosofi).
> Trådarna sammanslås till tråd Om Gud finns (Fysik) vari posterna nu ligger omväxlande vid Tid1—4, men kanske dessutom sinsemellan missvisande.
> AnvAgnostiker ser det hela och vet nu vad hæn ska tro, RP:ar för missbruk enligt 1.07.
> Jahve & Hin Håle bannlyses sålunda.
Även om detta senare konstateras som missförstånd och klaras ut är skadan redan skedd. Därför, om man vill vara säker på att slippa problem med orsak i eget postande: Använd 1 användare, och om du vill ha en 2:a, byt för gott.

Varianten med 2 användare tycker jag personligen är onödig men huruvida den bryter mot nuvarande 1.07-formulering (d.v.s. hur ett skarptest skulle utfalla) kan bara moderatorkollegiet &/eller admin besvara.
Citat:
Ursprungligen postat av Diskmaskinen
Med mitt andra nick så var jag väldigt delaktig i I&I och det är jag även med denna. Men jag deltar inte i gamla trådar sen jag slutade att använda den andra. Annars går jag in på min andra, tittar vilka trådar jag har pratat i och sen ger jag fan att gå in i de. Gör jag det, så får jag väl stå mitt kast.

Men jag tycker ändå att det är en ganska knasig regel. Menar admin och moderatorerna att man ständigt måste vara på tårna och se efter i vilka trådar man har varit inne i med den andra eller den tidigara användaren? Isåfall innebär det ju ett jävla arbete för mig och hundra kanske tusentals andra som har två konton har inne av olika anledningarn, av samma anledning som mig kanske. De kan ju inte begära att jag och de andra som har två eller flera konton att gå igenom och titta i vilka trådar vi har skrivit i för varje gång vi ska in i ny tråd.
Som du beskriver det lider du ingen större risk.

Arbetet är något jävligare för ~75 moderatorer att hålla koll på var & hur 1000-tals användare postar i alla trådar. Det begärs inte av någon användare att hålla koll på alla poster från sina respektive smurfer men envar förutsätts ha läst & förstått reglerna och underkastas den officiella tolkning som utgår med nödvändighet i tid efter det hæn postat. Det är inget konstigt med det så länge man i rimlig utsträckning kan förutsäga den eventuella följden av sitt postande; därmed återstår bara gränsen för det rimliga och den tycker åtminstone jag är generöst dragen här.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in