2008-11-24, 23:50
Medlem
Jag brukar argumentera på fb ur en nationalradikal ståndpunkt som väl stämmer överens med mina faktiska åsikter. Ibland drabbas jag av en stor lust att som retorisk övning argumentera för mer eller mindre rakt motsatt uppfattning. Om alls, under vilka premisser är detta tillåtet?
Citera
2008-11-25, 09:36
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hin håle
Jag brukar argumentera på fb ur en nationalradikal ståndpunkt som väl stämmer överens med mina faktiska åsikter. Ibland drabbas jag av en stor lust att som retorisk övning argumentera för mer eller mindre rakt motsatt uppfattning. Om alls, under vilka premisser är detta tillåtet?

Det är inte tillåtet alls då du i så fall skulle argumentera i samma
tråd med två olika användare.

Missbruk av multipla konton, exempelvis att man omväxlande använder flera konton i samma tråd, resulterar i bannlysning av samtliga konton.

Om du kan diskutera dessa saker i olika trådar och är öppen med
det är regelverket lite mer tillåtande.

Det kan finnas godtagbara orsaker till att ha multipla konton, men det är inte tillåtet att ha flera användare som diskuterar exakt samma frågor om man inte är öppen med det

Jag tror balansgången kan vara svår där.

Detta är min tolkning av regel 1.07. Jag kan inte garantera att den
är exakt samma som exempelvis admins.
Citera
2008-11-25, 17:49
Medlem
Zwerchstands avatar
vf:s svar stämmer för det fall 1 person brukar ≥2 användare och inte är öppen med det. Betydelsen av att vara öppen med det är inte definierad, men det är ett ganska rimligt antagande att kollegiet inte skulle se med odelad belåtenhet på den person som med 2 användare går i clinch sig själv – med för dessa användare respektive fasta eller till & med omväxlande ståndpunkter – bara tack vare en aldrig så tydlig angift att "Jag är 1 & samma person bakom AnvPro & AnvContra."

Men TS fråga, och en intressant sådan, är en annan.

Ponera att man med 1 & samma användare rör sig för & mot en ståndpunkt. Det går att göra på huvudsakligen 2 vis, bägge med lite god (ond) vilja svarande för "retorisk övning".
> Det ena är sakligt, faktiskt föredömligt, och går ut på att analysera ex:vis för- & nackdelar i ett lagförslag. Sakligheten däri villkoras bl.a. av uppenbar öppenhet. Inga problem.
> Det andra är möjligen socialt men osakligt med ytterst få undantag. Man skulle då för samma exempel i stället propagera omväxlande för & emot. Faktum att 1 & samma användare gör det borgar då för öppenhet per teknikalitet, men kommer väcka misstanke om trollande &/eller missbruk (≥2 personer bakom 1 användare eller trams=OT); Båda stör diskussionen och om det problemet inte täcks av befintliga regler så kan saken ändå åtgärdas, företrädelsevis av admins arm.
Citera
2008-11-25, 19:16
Medlem
Tackar för försöken men tycker fortfarande inte att jag blivit klokare i denna sak. Jag uttryckte mig kanske väl kortfattat och oklart. Vad saken gäller är alltså huruvida det är tillåtet för mig att skapa ett nytt användarkonto, vi kan benämna denne användare Jahve, och sedan argumentera utifrån en helt annan värdegrund än min verkliga. Tydligt är då att utläsa i 1.07 att Jahve och Hin Håle inte får argumentera emot varandra (i samma tråd?). Men är det fritt fram att argumentera i olika tråda eller även i samma tråd, så länge dessa båda inte går i direkt polemik gentemot varandra?
Citera
2008-11-25, 20:09
Bannlyst
Jag har meddelat en Moderator här inne som jag har tillit för att jag har två konton och att jag använder det ena kontot för att gå in i Laidback och läsa lite då och då, ibland skriver jag också. Detta konto använder jag överallt för att skriva och diskutera. Mitt andra konto använder jag inte i övriga forumet för att jag har blivit outad av 2 medlemmar så därför låter jag den användaren befinna sig i Laidback tills dessa användare har tillåtelse dit och när de har det då lägger jag den på hyllan och använder endast denna.

Men jag har en fråga. Om jag skriver med "Diskmaskinen" i de trådar som jag har skrivit med mitt andra konto, vad sker då? Blir jag bannlyst? Eller blir jag bara bannlyst om jag sympatiserar med mina egna åsikter i de trådar jag har skrivit med mina andra användare? Eller får jag inte överhuvudtaget skriva i de trådar som jag har skrivit i med min andra användare?

Tack för trådstarten TS, så jag fick ställa lite frågor
Citera
2008-11-25, 20:17
Medlem
Citat:
Tackar för försöken men tycker fortfarande inte att jag blivit klokare i denna sak. Jag uttryckte mig kanske väl kortfattat och oklart. Vad saken gäller är alltså huruvida det är tillåtet för mig att skapa ett nytt användarkonto, vi kan benämna denne användare Jahve, och sedan argumentera utifrån en helt annan värdegrund än min verkliga. Tydligt är då att utläsa i 1.07 att Jahve och Hin Håle inte får argumentera emot varandra (i samma tråd?). Men är det fritt fram att argumentera i olika tråda eller även i samma tråd, så länge dessa båda inte går i direkt polemik gentemot varandra?
Rättsläget är ganska oklart, men jag tror nog att du blir varnad om du växlar användare i tråden. Däremot har jag själv otalit antal gånger skrivit i samma tråd som mitt förra konto Trill hade skrivit i, utan varning. Det är ganska lugnt såvida du inte byter konto två gånger och inte en gång i samma tråd.
Citera
2008-11-25, 20:18
Bannlyst
Citat:

Vad skulle ditt inavelsnackande tillföra en diskussion?

Skriv egen dagbok hemma på kammaren om du vill prata med dig själv
Citera
2008-11-25, 20:21
Medlem
b0gfettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskmaskinen
Men jag har en fråga. Om jag skriver med "Diskmaskinen" i de trådar som jag har skrivit med mitt andra konto, vad sker då? Blir jag bannlyst? Eller blir jag bara bannlyst om jag sympatiserar med mina egna åsikter i de trådar jag har skrivit med mina andra användare? Eller får jag inte överhuvudtaget skriva i de trådar som jag har skrivit i med min andra användare?

Tack för trådstarten TS, så jag fick ställa lite frågor

OT: Jobbigt för det andra kontot med Admins nya LB-regel...

OnT: Regeln gäller väl om man skriver i SAMMA tråd med båda kontona, eller?
Att du inte får ha ett konto som skriver "julgran stavas julgrna!" och ett som skriver "julgran stavas granjul!" under samma diskussion?

Edit: Diskussion i meningen ovan kanske ska bytas ut med forumsdel?
Senast redigerad av b0gfetto 2008-11-25 kl. 20:24.
Citera
2008-11-25, 20:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vTrill
Rättsläget är ganska oklart, men jag tror nog att du blir varnad om du växlar användare i tråden. Däremot har jag själv otalit antal gånger skrivit i samma tråd som mitt förra konto Trill hade skrivit i, utan varning. Det är ganska lugnt såvida du inte byter konto två gånger och inte en gång i samma tråd.

Nu fattar inte jag ett dugg Frågar inte TS om h*n får prata med sig själv
Citera
2008-11-25, 20:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av b0gfetto
OT: Jobbigt för det andra kontot med Admins nya LB-regel.

Tycker jag inte. För jag postar aldrig där, kanske en gång i veckan. Nu har jag inte postat där sen den 17 November. Det ända jag gör är att läsa vad folk skriver där inne.
Citera
2008-11-25, 20:33
Medlem
b0gfettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskmaskinen
Tycker jag inte. För jag postar aldrig där, kanske en gång i veckan. Nu har jag inte postat där sen den 17 November. Det ända jag gör är att läsa vad folk skriver där inne.

Ok, har ingen aning om vem du är där så jag vet inte.

Jag tror som jag skrev ovan iaf, men blev tveksam över om man får vara med i LIKNANDE diskussioner i samma forumsdel eller om man antingen måste välja sida A eller B i: en forumsdel , en diskussion (tråd) eller i hela forumet.
Citera
2008-11-25, 20:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av b0gfetto
Ok, har ingen aning om vem du är där så jag vet inte.

Jag tror som jag skrev ovan iaf, men blev tveksam över om man får vara med i LIKNANDE diskussioner i samma forumsdel eller om man antingen måste välja sida A eller B i: en forumsdel , en diskussion (tråd) eller i hela forumet.

Med mitt andra nick så var jag väldigt delaktig i I&I och det är jag även med denna. Men jag deltar inte i gamla trådar sen jag slutade att använda den andra. Annars går jag in på min andra, tittar vilka trådar jag har pratat i och sen ger jag fan att gå in i de. Gör jag det, så får jag väl stå mitt kast.

Men jag tycker ändå att det är en ganska knasig regel. Menar admin och moderatorerna att man ständigt måste vara på tårna och se efter i vilka trådar man har varit inne i med den andra eller den tidigara användaren? Isåfall innebär det ju ett jävla arbete för mig och hundra kanske tusentals andra som har två konton har inne av olika anledningarn, av samma anledning som mig kanske. De kan ju inte begära att jag och de andra som har två eller flera konton att gå igenom och titta i vilka trådar vi har skrivit i för varje gång vi ska in i ny tråd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in