Kan man potionera om hårddisken utan att installera om. Blev fel när jag installerade. En annf råga är om det är någon skillnad vad man har program/spel installerade av potionerna? Är det t.e.x till fördel att ha spel installerade i :C i jämförelse med portion D? Har fått den uppfattningen men det kanske inte spelar någon roll?
Du skapar partitioner, det vill säga att du partionerar.
Då du inte skriver vad du har för operativsystem kan jag inte ge dig ett rakt svar. Vad jag däremot vet är att ärendet har behandlats i detta forum hundratals gånger, så en sökning är att rekommendera. I Vista gör du det direkt i systeminställningarna medan XP kräver ett tredjepartsprogram eller Live-CD.
Slutligen har det inte någon direkt betydelse vart du installerar dina spel. Det kan vara till fördel att inte installera saker på systempartitionen då det kan göra ditt operativsystem långsamt över tiden. Sedan kan det även vara trevligt att behålla sina program och spel vid nästa ominstallation.
Det är en fördel att ha en C: och en D: där disken med operativsystemet är betydligt mindre än D:
Fördelarna är:
Enkelt göra backup, dvs en image som man kan återställa ifall problem uppstår, virus eller något annat. Då använder man sig med fördel av Hirens Boot CD.
Även spara dokument filer osv på D: är bra ifall C: skulle bli knas, det är lättare att plocka in disken och hitta filerna man ska kopiera i en annan dator om det uppstår eventuella problem
Det är också enklare hålla ordning på D: med mappar osv så man enkelt kan göra backup till en USB pinne på saker som är viktiga. Behöver du installera om och har spelen på D: brukar man enkelt kunna spara undan saved games och annat.
-------------------------------
Jag vågar påstå att det är nästan uteslutande negativt att bara ha en enda stor partition t.ex. C: på en disk.