Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-11-24, 18:59
Medlem
Hejsan.

Nu på senare tid har det börjat komma upp lite skyltar då och då när jag använder datorn, oftast när jag spelar. Det står att jag har lite minne eller att jag har för lite minne kvar och måste stänga ner programmet som åsyftas osv. Jag antar att det är ram-minne dom pratar om för hårdisksplats har jag gott om.

Har funkat hyffsat bra hittils att ignorera så har inte direkt gjort något åt det men nu när jag skulle starta CS lyckades det inte utan fick istället upp "Fatal Error, Unable to allocate 40.00 MB". Antog att det hade och göra med minnet så bestämte mig för att starta tråden ^^. Tilläggas bör att min dator beter sig lite som den vill nu för tiden, bakgrundsbilden byts till helt svart lite då och då, den fastnar och hänger sig så jag måste starta om den lite då och då etc etc. Jag har virusscannat flera gånger men inte hittat något.

Så, skulle vara väldigt tacksam om någon kunde ge lite tips på vad jag kan göra, om det finns något typiskt jag bör radera som kan ta mycket minne, och framförallt om jag ens har rätt, det kanske är nåt helt annat minne som det syftas på
Citera
2008-11-24, 19:21
Medlem
KaoseTs avatar
Har du formaterat datorn nyligen? Det skadar aldrig.
Citera
2008-11-24, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaoseT
Har du formaterat datorn nyligen? Det skadar aldrig.
Att formatera innebär att förbereda och initiera en lagringsenhet med ett filsystem. På vilket sätt skulle detta hjälpa TS? Dessutom försvinner all data från enheten vid en formatering.
Citera
2008-11-24, 19:52
Medlem
despots avatar
Att formatera kan ju göra så att en hel del processer, som kommit in i datorn när man laddat ner och installerat, som egentligen är helt onödiga men startas ändå när man kör igång burken. Du kan ju kolla på processorer-listan och se om du kan se några program som du själv vet vad de gör och isf avinstallera dem.

explorer.exe kan du stänga ner och spara några mb, sen är det bara att köra igång den när du vill ha tillbaka det
Citera
2008-11-24, 19:55
Medlem
KaoseTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinistermorgon
Att formatera innebär att förbereda och initiera en lagringsenhet med ett filsystem. På vilket sätt skulle detta hjälpa TS? Dessutom försvinner all data från enheten vid en formatering.
Alltid skönt att utgå från nyformaterade hårddiskar när någonting krånglar (tycker jag iallafall). Finns ju mycket skit som inte virusscanning hittar.
Citera
2008-11-24, 23:29
Medlem
HATs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinistermorgon
Det vet du väl att det är det nya svaret på allt när det gäller datorer? Formatera! Norsk tangentbordslayout i Word? Formatera!!!
Citera
2008-11-24, 23:32
Medlem
HATs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av despot
Att formatera kan ju göra så att en hel del processer, som kommit in i datorn när man laddat ner och installerat, som egentligen är helt onödiga men startas ändå när man kör igång burken. Du kan ju kolla på processorer-listan och se om du kan se några program som du själv vet vad de gör och isf avinstallera dem.

explorer.exe kan du stänga ner och spara några mb, sen är det bara att köra igång den när du vill ha tillbaka det
Eller så kör man msconfig och tar bort skit från uppstarten, tar bort skit i autostart och klickar ur autostartgrejer i programmen. Och så läser man lite i rutorna man klickar i när man installerar saker så brukar det oftast gå att klicka ur onödig skräp som bundlats med programmen så slipper man problemen innan de ens börjat.
Citera
2008-11-24, 23:54
Medlem
Frittframs avatar
CleanMem

http://www.softpedia.com/get/Tweak/Memory-Tweak/CleanMem.shtml

Ladda ner och installera!
Torde hjälpa dig lite på traven.

Clean Mem rensar minnet automatiskt och ska fungera OK enligt utsago från tredje part
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in