2008-11-24, 15:17
Medlem
Jag har snusat i 14 år, och har de senaste fem åren varit storsnusare. När det var som värst förbrukade jag två dosor lös om dagen och körde dubbelsidigt (två stora bollar på varsin sida under överläppen).

För ett halvår sedan gick jag från lös till portion, men fortsatte förbruka två dosor om dagen (tre påsar åt gången under läppen).

Detta borde i och för sig ha varit en rejäl nedtrappning, eftersom jag alltså bytte 90 gram snus mot 48.

Nu har jag äntligen fått tummen ur att göra ytterligare en nedskärning. Nu tvingar jag mig att bara ta en påse åt gången, och absolut max en gång per heltimme. Om man ponerar att jag sover åtta timmar per dygn ska jag alltså inte ta mer än 16 påsar snus.

Och det är ju bara 16 gram, mot tidigare 48, mot tidigare 90.

Men nu till saken... Jag behöver pepp. Just nu är hela tillvaron bara en lång väntan på nästa prilla, även om det är en liten rackare som knappt känns under läppen. Jag känner ingenting positivt i kroppen än, trots den drastiska nedskärningen. Snarare tvärtom.

Jag är trött som ett as, ostadig på benen och har svårt att prata. Dessutom har jag blivit nästäppt och illamående. Och då har jag inte ens SLUTAT. Bara skurit ner.

Hur fan ska jag bära mig åt? Kommer det att gå lättare? Kommer en påse i taget någonsin att kännas normalt i min käft, eller kommer jag alltid att vilja ha åtminstone två åt gången?
Citera
2008-11-24, 15:19
Medlem
Nyttigt att du vill skära ner på din konsumtion. Själv har jag snusat i 4 år och tar bara ca: 5-6 snus per dag. Att skära ner långsamt och att på sena kväller tänka "Nej, nu har jag tagit 5 snus idag och jag har fått mitt dagliga behov" är riktigt bra att tänka.

Håll oss uppdaterade!
Citera
2008-11-24, 15:24
Medlem
KeyBoardSamurais avatar
bättre med morrot än piska tycker jag - det handlar bara om inställning
Citera
2008-11-24, 15:45
Medlem
General i götets avatar
Mycket sitter mentalt, och som spruttis säger:

efter att du tagit 5-6 st så kan du säga att du tagit din dagliga konsumtion, sen får de fan vara nog. Tryck upp en tepåse eller någon pappersbit om du har svårt att hålla dig ändå.
Citera
2008-11-25, 17:54
Medlem
Krids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General i götet
Mycket sitter mentalt, och som spruttis säger:

efter att du tagit 5-6 st så kan du säga att du tagit din dagliga konsumtion, sen får de fan vara nog. Tryck upp en tepåse eller någon pappersbit om du har svårt att hålla dig ändå.

Detta funkar faktiskt väldigt bra.

Efter ett halvårs storsnusande så har jag bestämt mig att lägga av, eller bara snusa när jag gör mig verkligen förtjänad till en prilla.

Jag har alltid bara snusat löst och beroendet är enligt många i mitt umgänge väldigt stort.

Jag har själv kunnat köra med denna taktik: att helt enkelt säga nej, för man har ju fått sin dagliga dos

Klarar mig utan nikotinen, men just det att ha något under läppen kommer att bita hårt!
Citera
2008-11-25, 21:00
Medlem
Du kanske borde trappa ner långsammare? Dvs. 3 påsar under läppen först, sen 2, sen en. Så hinner kanske kroppen vänja sig lite mer.
Citera
2008-11-25, 22:24
Medlem
Hur i helvetet har du lyckats med att trappat upp snusningen till två lösdosor per dag?!
Mitt tips är att du, samtidigt som du trappar ner, byter ut vanan till något annat. Belöna dig med en kaffekopp extra per dag, en kopp te, chockladkaka, ja något annat än just snus. I och med att du snusat så in i helvetets mycket lär du ju förknippa allt i din vardag med snus så. Bryt mönstret.
Citera
2008-11-26, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korvtjåsk
Hur i helvetet har du lyckats med att trappat upp snusningen till två lösdosor per dag?!

Ja du... Jag vetefan. Men jag är en sån jävla nikotintorsk att det inte är sant. Sen har man ju vant sig vid större och större prillor hela tiden. Innan jag bytte till portion var de fan som pingisbollar...

Tack för alla tips, hur som helst. Igår gick det faktiskt riktigt bra. Jag gick runt på åtta påsjävlar på ett helt dygn, och så lite har jag inte snusat på år och dag.

Pulade in den sista vid 20-tiden igår, och sköt upp dagens första till efter klockan 8 trots att jag vaknade redan klockan 5.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in