• 1
  • 2
2014-11-07, 19:38
Medlem
Tanken att dricka ko mjölk är äcklig. Ko mjölk är till kalvar. Inte människor. Nyligen var det forskare som sa att de som dricker mjölk få sämre skelett alltså tvärtemot vad man har sagt att mjölk ge starka ben. Det är myt!

Jag dricker hellre opastoriserat mjölk från kvinnors bröst! Finns det mammor som säljer opastoriserat bröstmjölk?
Citera
2014-11-07, 19:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Tanken att dricka ko mjölk är äcklig. Ko mjölk är till kalvar. Inte människor. Nyligen var det forskare som sa att de som dricker mjölk få sämre skelett alltså tvärtemot vad man har sagt att mjölk ge starka ben. Det är myt!

Jag dricker hellre opastoriserat mjölk från kvinnors bröst! Finns det mammor som säljer opastoriserat bröstmjölk?

Du har uppenbarligen inte läst studien om mjölk som du talar om. Det finns samband, men man har inte hittat någon orsak.
Tanken på att det finns sådana som bara tar sin information från kvällsblaskor, det är äckligt.
Citera
2014-11-07, 20:16
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma

Och visst var det pastöriserad mjölk forskning stödde sig på. Resultaten kanske hade blivit annorlunda om det varit opastöriserad mjölk.
Citera
2014-11-07, 20:17
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaggillarmat
Du har uppenbarligen inte läst studien om mjölk som du talar om. Det finns samband, men man har inte hittat någon orsak.
Tanken på att det finns sådana som bara tar sin information från kvällsblaskor, det är äckligt.

Orsaken tros vara laktosen.
Citera
2014-11-07, 20:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Orsaken tros vara laktosen.

Nej hypotesen är att det är galaktosen som laktosen bryts ner till som orsakar det.
Men när det gäller livsmedel och produkter som är fermenterade (där laktoshalten är lägre) såsom filmjölk, ost och så vidare så var sambandet det motsatta.
Det roliga med laktosfria produkter är dock att då är redan laktosen nedbruten till galaktos (och glukos). Därav borde även problemet finnas där!

Så återigen. Man har sett ett samband men ingen orsak. Att det är galaktosen som är problemet är och förblir, tills det är mer studerat, endast en hypotes.

Edit. Sen är det värt att nämna att det finns flera studier innan, som förvisso inte hade denna skala, men där man inte kunnat se detta samband. Bland annat en meta-analys från 2011 där man kollade på tidigare gjorda studier och inte kunde se något samband.

Däremot är det intressant att det kommit en så pass stor studie. Problemet är att media blåser upp det, som vanligt.
Senast redigerad av jaggillarmat 2014-11-07 kl. 20:40.
Citera
2019-04-08, 18:25
Medlem
JustZlatans avatar
Har det ändrats någonting kring opastöriserad mjölk? Jag vill köpa det från bönder.
Citera
2019-04-08, 18:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Har det ändrats någonting kring opastöriserad mjölk? Jag vill köpa det från bönder.
Köp det från bönder då? Är du dum i huvudet?

"Hej bonde, säljer du mjölk? Opastöriserad? Jag betalar 20kr litern"

Tack och bra sen
Citera
2019-04-08, 18:31
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simkortet

Tack och bra sen

Ja men vilka bönder säljer det? Brukar det kosta 20 kr litern? Verkar lite dyrt.
Citera
2019-04-08, 18:38
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simkortet

Tack och bra sen
(FB) Mjölkdrickare och Ostätare, försvara er!
Citera
2019-04-08, 18:41
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
(FB) Mjölkdrickare och Ostätare, försvara er!

Du kan ju inte jämföra modern fulmjölk med opastöriserad mjölk!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in