2008-11-23, 23:50
Bannlyst
Har en kopieringsskyddad CD som jag vill ta backup på.

Har försökt med Nero premium, Roxio och CloneCD och ger snart upp.

Alla programmen börjar kopiera men när 1% återstår så verkar den fastna, tidmätaren tickar på och skivan snurrar men inget händer.

Någon som har något förslag?
Citera
2008-11-24, 00:58
Medlem
Doktor_Blys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrSkumberg
Har en kopieringsskyddad CD som jag vill ta backup på.

Har försökt med Nero premium, Roxio och CloneCD och ger snart upp.

Alla programmen börjar kopiera men när 1% återstår så verkar den fastna, tidmätaren tickar på och skivan snurrar men inget händer.

Någon som har något förslag?
CloneCD ska klara det mesta av vad kopieringsskydd heter, Nero också efter lite pillande. Är du helt säker på att skivan inte dragit på sig en repa eller två? Vissa brännare är känsligare än andra.

Mitt tips är att du antingen rippar musiken till mp3, och sedan bränner dessa som audio efteråt. Du förlorar givetvis något i kvalitetsväg om du gör på detta sätt, men om du rippar med en bithastighet av 320 kbps så är det inget märkbart.

Ett annat sätt är att köra med ett program som "räddar" repade skivor, jag brukar själv använda programmet "CD recovery toolbox free" för sådant, och det funkar alldeles utmärkt. Är skivan mycket skadad kan det ta några timmar, men det är nästan en garanti att du lyckas rädda skivan.

/Bly
Citera
2008-11-24, 01:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor_Bly
CloneCD ska klara det mesta av vad kopieringsskydd heter, Nero också efter lite pillande. Är du helt säker på att skivan inte dragit på sig en repa eller två? Vissa brännare är känsligare än andra.

Mitt tips är att du antingen rippar musiken till mp3, och sedan bränner dessa som audio efteråt. Du förlorar givetvis något i kvalitetsväg om du gör på detta sätt, men om du rippar med en bithastighet av 320 kbps så är det inget märkbart.

Ett annat sätt är att köra med ett program som "räddar" repade skivor, jag brukar själv använda programmet "CD recovery toolbox free" för sådant, och det funkar alldeles utmärkt. Är skivan mycket skadad kan det ta några timmar, men det är nästan en garanti att du lyckas rädda skivan.

/Bly

Det är en dataprogramcd som är helt ny, köpte den häromdagen...men det kan ha funkat, jag lät CloneCD stå på och hacka de sista 99%-en i minst en kvart-20 minuter och sedan sade den att läsningen är klar. Ska se om det funkar.
Citera
2008-11-24, 01:04
Medlem
Doktor_Blys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrSkumberg
Det är en dataprogramcd som är helt ny, köpte den häromdagen...men det kan ha funkat, jag lät CloneCD stå på och hacka de sista 99%-en i minst en kvart-20 minuter och sedan sade den att läsningen är klar. Ska se om det funkar.
Ok, hoppas att det fungerar då Annars går programmet jag nämnde ovan galant att använda för data-cd:s också.
Citera
2008-11-24, 01:21
Medlem
Citat:
Nero också efter lite pillande.
Nero har inga som helst funktioner för att hantera kopieringsskyddade skivor.

CloneCD/CloneDVD brukar ofta funka, ävenså Blindread/Blindwrite-sviten.
Citera
2008-11-24, 01:23
Medlem
Doktor_Blys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinistermorgon
Nero har inga som helst funktioner för att hantera kopieringsskyddade skivor.

CloneCD/CloneDVD brukar ofta funka, ävenså Blindread/Blindwrite-sviten.
Nero 7 och uppåt ska klara att bränna kopieringsskyddade CD utan problem efter ändring i lite inställningar. Själv använder jag Nero 6 och det enda som händer då är att man får en liten notifikation "CD:n är copyrightskyddad", sedan startar bränningen.
Citera
2008-11-24, 01:25
Medlem
Citat:
man får en liten notifikation "CD:n är copyrightskyddad", sedan startar bränningen.

Och sedan när är copyrightskydd synonymt med kopieringsskydd?
Citera
2008-11-24, 01:26
Medlem
Citat:
Och sedan när är copyrightskydd synonymt med kopieringsskydd?

Det ena är en juridisk term, det andra är en fysisk finurlighet.
Citera
2008-11-24, 01:31
Medlem
Doktor_Blys avatar
Citat:
Det ena är en juridisk term, det andra är en fysisk finurlighet.
Men i praktiken är det samma skit. Jag vet att det står samma sak från Nero 7 och uppåt, där gäller dock ditt uttalande om att man inte kan bränna kopieringsskyddade skivor som default.
Citera
2008-11-24, 01:34
Medlem
Citat:
Men i praktiken är det samma skit.

Ett hård/mjukvarulås-koncept är samma som en paragraf i en lagbalk?

Är du 12 år?
Citera
2008-11-24, 01:36
Medlem
Försöker du med att kopiera cd till cd direkt så är det inte att rekommendera. Skapa istället en image fil med t.ex. ultraiso (kräver registrering, kolla piratebay).
Spara imagefilen på datorn och bränn ut på cd.
Citera
2008-11-24, 01:44
Medlem
Doktor_Blys avatar
Citat:
Ett hård/mjukvarulås-koncept är samma som en paragraf i en lagbalk?

Är du 12 år?
Ditt sätt att argumentera är bara löjligt och sänker dig själv till den nivån som gör att du förmodligen aldrig kommer få dina åsikter tagna på allvar ute i det riktiga livet, men dit har du nog några år kvar... För att svara på din fråga så vet jag mycket väl att ett "lås" som du säger inte är samma sak som en paragraf i en lagbok - vem har påstått något annat?

Däremot har jag sagt att det inte är några som helst problem att bränna kopieringsskyddade filer i Nero efter lite justeringar, och det står jag kvar vid.
Citat:
Ursprungligen postat av h-user
Försöker du med att kopiera cd till cd direkt så är det inte att rekommendera. Skapa istället en image fil med t.ex. ultraiso (kräver registrering, kolla piratebay).
Spara imagefilen på datorn och bränn ut på cd.
Äntligen någon som kom med något vettigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in