2008-11-23, 20:10
Medlem
Vi köpte en ny soffgrupp på ASKO i Länna (Sthlm) i Feb i år.
Nu 9 månader senare har vi upptäckt att sittdynorna mjuknat och man sitter som en kråka (vi pratar större förändringar nu!).
Tog kvittot och åkte dit..stängt?..sökte vidare och får reda på att ASKO lade ned alla sina butiker i Sverige i Mars efter 20 år i Sverige.
Ägandet av ASKO verkar lite luddigt med inköp i Estland men att huvuddelen och ägandet är finskt.
ASKO i finland finns kvar verkar det som.
Hur rökta är vi på att kunna få till stånd någon form av ersättning/utbyte eller dyligt i garantiärendet?
Har ej lyckats hitta någon form av kontaktinformation heller..alla tel nr är "döda" och inga hänvisningar.
Jäkla skit,spart 2 år + tog 12 mån lån för att handla denna soffgrupp
Vad tror ni?
Senast redigerad av viggg 2008-11-23 kl. 20:13.
Citera
2008-11-23, 20:23
Medlem
-jOE!s avatar
Är det någon "märkessoffa", isåfall kanske du kan vända dig till generalagenten för denna.
Citera
2008-11-23, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -jOE!
Är det någon "märkessoffa", isåfall kanske du kan vända dig till generalagenten för denna.
Har dålig koll på möbel "märken" men betvivlar det starkt.
Citera
2008-11-23, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -jOE!

Har dålig koll på "möbelmärken" men det tror jag inte då priset var 12k med rea ned till 7,5k.
Citera
2008-11-24, 01:29
Medlem
Ringa Asko i Finland då! Det är ju två språkigt land så sägerligen hittar de någon som kan svenska där!
Citera
2008-11-24, 10:27
Moderator
rotadents avatar
Det känns ju tyvärr inte som att de är så sugna på att ta sitt ansvar om alla tel-nummer är stendöda. Det är dåligt, en så pass stor firma borde kunna ha en svenskspråkig pajsare som sitter hos dem i Finland och svarar på garantiärenden åtminstone. Men de skiter väl i sin image nu när de har lagt ner här...
Citera
2008-11-24, 16:41
Medlem
gröngölings avatar
Asko (eller egentligen Indoor Group) ägs av Kesko http://www.kesko.se/default.asp?lang=swe som bland annat äger K-Rauta. Kanske man kommer vidare genom att gå via dem?
Citera
2008-11-24, 18:14
Medlem
Tackar för visat intresse allihop!
Googlade en stund till och fick fram ett mobilnr till den fd ekonomiansvarige på ASKO Sverige på denna länk http://www.riksdelen.se/company_info.asp?cid=392535

Den killen sa att dem på sista mötet i Sverige hade bestämt att det skulle vara en hemsida igång året ut bl.a pga eventuella garantiärenden.
Då jag påpekade att det ej finns så var svaret "jaha,det var ju olyckligt"
Han gav mig i alla fall mailadressen till ASKO finland´s VD och tyckte jag kunde testa att maila honom..och skriv på engelska tyckte han..jösses.
Frågade honom om han trodde det fanns någon möjlighet för mig oss att få till stånd någon form av ersättning/utbyte eller dyligt.."nej jag tror inte det,men du kan ju alltid pröva" ..pinsamt tycker jag och det sa jag åt honom och han höll med.
ASKO var i Sverige i 20 år och var ganska stora och framför allt under 90-talet erkända att ha bra kvalitet osv.
Snacka om pinsam avslutning här i Sverige.
Citera
2008-11-24, 18:58
Medlem
Vet du vad soffan heter? (Råkar jobba för en leverantör till ASKO) du kan kontakta leverantören direkt oavsett, men du behöver ett kvitto med inköpsdatum och artikel.. Dock ser jag inte fram emot ytterliggare en reklamation från konsument, men vad gör man inte för att hjälpa någon i nöd...
Senast redigerad av Minime 2008-11-24 kl. 19:00.
Citera
2008-11-24, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minime
Vet du vad soffan heter? (Råkar jobba för en leverantör till ASKO) du kan kontakta leverantören direkt oavsett, men du behöver ett kvitto med inköpsdatum och artikel.. Dock ser jag inte fram emot ytterliggare en reklamation från konsument, men vad gör man inte för att hjälpa någon i nöd...
Skulle du kunna hjälpa oss på något sätt om det så bara var bra tips så är vi mer än tacksamma
Har självklart kompletta kvitton kvar, dem är ju trots allt bara 9 mån gamla.
Zaragossa heter dem..1st 3 sits och 1st 2 sits.
Ingen aning om leverantör på dessa tyvärr.
Mvh.
Senast redigerad av viggg 2008-11-24 kl. 22:39.
Citera
2008-11-25, 17:46
Medlem
Känner inte igen namnet dessvärre.
Men det skulle kunna vara Furninova, vet att de har en del spanskklingande namn på sina modeller, hittar dock inte denna modell på deras hemsida, men kan ju vara så att modellen har utgått eller att Asko hade ett annat namn på den än leverantören.
Prova annars att gå in på Mibo.se och gå in på medlemmarna där.
De allra flesta möbelleverantörer finns listade på den sidan.
Hoppas det är till lite hjälp iallafall. I annat fall så får vi hoppas att ditt Finlands-spår ger resultat.

Lycka Till!
Citera
2008-11-29, 03:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viggg
Han gav mig i alla fall mailadressen till ASKO finland´s VD och tyckte jag kunde testa att maila honom...

4 dagar gått och inget svar på mailet.
Pratade med konsumentvägledaren på orten här och den sa mer eller mindre att sluta pip..klart dem måste kunna dra från Sverige,jävla idiot..blev uppriktigt förbannad och rädd då det är läskigt vilka sopprötter det finns..hur fan fick han jobbet från ruta 1

Detta har blivit en principsak nu..tänker göra allt som står i min makt,tänker även försöka få ut det i media bäst jag kan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in