2008-11-24, 12:11
Medlem
Bornets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Ja visst. F 18 är o fungerar bra!
Jag tycker inte att F 16 lr F 18 är dåliga på något sätt men Gripen är "bättre" helt enkelt. För svensk del menar jag då!
På vilka sätt är Gripen bättre?
Citera
2008-11-24, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bornet
På vilka sätt är Gripen bättre?

Vi behöver egentligen inte ta en lång diskision om det här. Det finns garanterat redan trådar om Gripen redan på det här forumet. Sök!

Vad jag skrev var att Gripen var bättre för Sveriges del..
Det har utvecklats specifiikt för att passa för vårat försvar.
Citera
2008-11-24, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krokodil
F-18 fungerar bra för Finland, trots att de har vägflygbaser och värnpliktig klargörningspersonal.
Skulle Sverige ha ett vajersystem som Finland, exakt hur fungerar dom svenska flygbaserna v.s. dom finska?
Citera
2008-11-24, 12:43
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Skulle Sverige ha ett vajersystem som Finland, exakt hur fungerar dom svenska flygbaserna v.s. dom finska?
Dom svenska flygbaserna är i stort sett borta idag.

Dom Finska är ungefär som det nedlagda svenska Bas90.

Mobila vajerssytem är en ganska flexibel lösning
Citera
2008-11-24, 14:01
Medlem
OfT
Alltid när krokodil börjar diskutera så blir det till följds en hetsk diskussion. Speciellt att folk tar upp Israel och USA. Som man säger lite drama dör väl ingen av

OnT
Tycker inte att vi ska nobba Norge pga av att dom troligtvis väljer ett plan som mättar deras behov. Helt klart finns det säkert påtryckningar från alla håll att deras respektive plan är bättre. Det kallas marknadsföring (en aning hård sådan).
Citera
2008-11-24, 14:46
Medlem
hårdkårs avatar
Läste på Aftenposten tror jag det var. Att i rådata var flög Gripen NG både snabbare och längre än F-35 JSF. Men tydligen uppfyllde inte Gripen kraven. Varför stod det inte. Norska industrin och dess ingenjörer gav besked om att Gripen var bättre. Sett till deras syn på saken angående arbetstillfällen och pengar. Då Gripen av naturliga orsaker har utrustning med norskt påbrå.
Om jag förstått det rätt är JSF en trög bombare som kan smyga bra. När JAS är en liten lustigkurre som är en bättre dansare.
Mycket talar för att Norge valt JSF då de är sammansvetsade med NATO och Förenta Staterna. Dessutom har nog Sveriges skumma försvarspolitik på senare år lett till en del förundran. Storbritannien har eller har tänkt dra sig ur JSF. Får se hur det blir i framtiden. Om vi "söta bror" står med skägget i brevlådan eller om detta blir ännu ett minnesvärt Norgeskämt.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in