2008-11-24, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krokodil
Sverige håller på att uppgradera 31 st äldre Gripen för att få en flotta om 100 Gripen E/F - de flygplanen kommer kunna användas i minst 20 år till.

Sverige behöver inte några 48 st E/F (Gripen NG) som vi skulle köpa ( eller uppgradera) om Norge skulle valt Gripen.
Skattebetalare får alltid betala till ett lands försvar och av någon anledning tycker du att det är bättre att våra skattepengar går till Israel eller USA, du är en fuling helt enklet, men du kanske har planerat att tillbringa ålderdomen i Haifa eller Florida.
Citera
2008-11-24, 11:43
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Det finns faktiskt en-å-annan skattebetalare +journalister & politiker i det stora landet i Väster som kritiserar bl.a F-35 projektet!
Och hur många sådana finner du inte i Sverige . , om vi då byter F-35 mot Gripen.
Citera
2008-11-24, 11:45
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Skattebetalare får alltid betala till ett lands försvar och av någon anledning tycker du att det är bättre att våra skattepengar går till Israel eller USA, du är en fuling helt enklet, men du kanske har planerat att tillbringa ålderdomen i Haifa eller Florida.
Lägg ner ditt jävla tjat om Israel eller USA - vem har sagt att vi ska köpa flygplan av dom.

Sveriges sista stridsflygplan lär nog bli Gripen.
Citera
2008-11-24, 11:45
Medlem
Jag har aldrig föreslagit ett sådant byte
Gripen åt folket!
Citera
2008-11-24, 11:48
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Jag har aldrig föreslagit ett sådant byte
Gripen åt folket!
Det jag menade var att det finns gott om folk, politiker, journalister mm som är kritiska mot Gripenprojektet - inte att vi skulle byta ut flygplanen till F-35.
Citera
2008-11-24, 11:49
Medlem
Citat:
Lägg ner ditt jävla tjat om Israel eller USA - vem har sagt att vi ska köpa flygplan av dom.

Sveriges sista stridsflygplan lär nog bli Gripen.
Vem är det som jämt tjatar om U och I? du ska nog rikta den anklagelsen till dig själv, kan du förneka att din tillvaro här på FB går ut på att rosa Israel och USA?

Om vi inte köpt Gripen vad skulle vi köpt då? MIG 29?
Citera
2008-11-24, 11:51
Medlem
Citat:
Det jag menade var att det finns gott om folk, politiker, journalister mm som är kritiska mot Gripenprojektet - inte att vi skulle byta ut flygplanen till F-35.
Som Scherman för att hans pappa fick sparken från Saab som företagsläkare och Schermans etniska bakgrund är?
Citera
2008-11-24, 11:53
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Vem är det som jämt tjatar om U och I? du ska nog rikta den anklagelsen till dig själv, kan du förneka att din tillvaro här på FB går ut på att rosa Israel och USA?

Om vi inte köpt Gripen vad skulle vi köpt då? MIG 29?
Om Gripen inte skulle valts 1982 så hade vi köpt F-16 eller F-18 som då licenstillverkats inom Sverige.
Det finns gott om länder som har en egen flygtillverkning och som licenstillverkar Amerikanska stridsflygplan.

Fokusera på dig själv istället som ständigt höjer svensk materiel till skyarna.
Citera
2008-11-24, 11:56
Medlem
Vad som borde göras är ett nytt plan, det kommer inte att ske men man får ju drömma eller hur?
En annan grej vore att behålla neutraliteten och isåfall hjälpa fienden med tågtransport.
Citera
2008-11-24, 12:00
Medlem
Jag är kluven till beslutet 1982 men jag tycker att det blev bra till slut. Oavsett utvecklingskostnader o annat "tjafs"
Gripen är inte bäst på allt men det är ett mycket bra flygplan för Sveriges del.
Bättre än F16 & F 18 helt klart..
Citera
2008-11-24, 12:06
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Jag är kluven till beslutet 1982 men jag tycker att det blev bra till slut. Oavsett utvecklingskostnader o annat "tjafs"
Gripen är inte bäst på allt men det är ett mycket bra flygplan för Sveriges del.
Bättre än F16 & F 18 helt klart..
F-18 fungerar bra för Finland, trots att de har vägflygbaser och värnpliktig klargörningspersonal.
Citera
2008-11-24, 12:08
Medlem
Ja visst. F 18 är o fungerar bra!
Jag tycker inte att F 16 lr F 18 är dåliga på något sätt men Gripen är "bättre" helt enkelt. För svensk del menar jag då!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in