Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Norrmännen valde ett plan som var bättre på det mesta, skulle inte Sverige gjort likadant ? Jo utan minsta tvekan.

Nja, riktigt så enkelt är det inte vid stora upphandlingar av det här slaget! Det handlar en hel del om pris, politik, industrisamarbete m.m.
Det är inte bara så att alla länder "bara" köper det bästa utav allting.. Då hade nog många flygvapen världen över sett annorlunda ut skulle jag tro!
Jag har faktiskt lite svårt att tro att ett stridsflygplan idag, trots multirole & swingrole capacity, kan vara bäst på alla tänkbara arbetsuppgifter.
Någon svaghet måste F-35 garanterat ha, det säger allt förnuft o all erfarenhet.
Visst det är det mest avancerade (och förmodligen invecklade) planet någonsin. Men ändå!
Jag kan trots detta förstå varför Norge valde det Amerikanska alternativet.
De kanske fick ett rabatterat pris för det första.. Den Norska ordern är MYCKET viktig för Lockheed Martin och den amerikanska industrin i dessa tider eftersom det är den första exportordern om jag fattat det rätt. Dessutom så är ju planet nyare, modernare och såklart "bättre" en gripen på flera punkter.
Sen har norge en stark tradition av att samarbeta med USA på många områden, inte minst militärt. Länderna står varandra nära!
Helt klart måste Sverige o Norge fortsätta och uttöka sitt samarbete trots allt. Men jag tycker nog att den svenska regeringen kunde protestera lite mot norrmännens beslut. Det ska kännas!!