2008-11-23, 17:21
Medlem
tjena.
köpt min första macbook för 1 månad sen (underbar måste tilläggas!!) men idag så fungerar inte ljudet ut i macbookens högtalare.funkar dock med lurar.
går man in i systeminställningar och ljud så ska man kunna ändra enheter för ljud ut men det står "den valda enheten saknar reglage för ljud ut".

sen när man pluggar i lurar o testar ljudet och sen tar ur lurarna så lyser det en röd lampa inne i 3,5 mm hörlursingången på macbooken...

nån som vet???
Citera
2008-11-23, 17:42
Medlem
Detta kan ju låta självklart, men har du kollat så att du inte råkat trycka på "muteknappen" på tangentbordet. För att har du tryckt på den i högtalarläge så funkar ändå ljudet i 3.5an..
Självklart, jag vet. Men jag kommer inte på nått annat på rak arm nu, funderar vidare och kommer med edit om jag kommer på nått
Citera
2008-11-23, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hammarlind
Detta kan ju låta självklart, men har du kollat så att du inte råkat trycka på "muteknappen" på tangentbordet. För att har du tryckt på den i högtalarläge så funkar ändå ljudet i 3.5an..
Självklart, jag vet. Men jag kommer inte på nått annat på rak arm nu, funderar vidare och kommer med edit om jag kommer på nått

haha tack för svar... men tyvärr är inte fallet så..."mute" knapp och volyknapparna går inte ens använda eftersom det inte går välja nån direkt ljud ut kanal...så att säga...
fortsätt tänka lite vore snällt...
Citera
2008-11-23, 18:56
Medlem
smurfehs avatar
Du kan ju prova att zappa PRAM.

när du startar: alt+cmd+p+r håll intryckt tills du hör startljudet 2 gånger.

Inte helt 100% hur det gäller med lyset ang. laptopsen men på iPods indikerar det vattenskada ^^.

Sen har jag hört något om att det ska finnas en liten "knapp" i uttaget som kan fastna, inte helt hemma på det här området dock.
Citera
2008-11-23, 19:19
Medlem
Andreasvbs avatar
Den tror något sitter i uttaget, då lyser den rött och stänger av den inbyggda högtalaren.

Det finns en liten switch inuti uttaget, man kan ta en hörlurskontakt och stoppa in/ut några gånger om det hjälper, inget som skadar.
Skulle inte det hjälpa kan man ta till en lite mer farlligare variant, ta en tandpetare och försiktigt peta lite på den.
http://www.99.se/1388487-post8.html

Det korretka sättet är dock att ta den till en serviceverkstad så de kan rätta till problemet utan att garantin skulle försvinna(ifall man skulle skada den själv).

Är det den nya MacBook:en eller den vita?
Tycker de borde fixat problemet nu med nya.
Senast redigerad av Andreasvb 2008-11-23 kl. 19:27.
Citera
2009-01-18, 20:56
Medlem
daarlings avatar
jag har samma problem nu. (min macbook är köpt juli 2007). det lyser rött i uttaget för ljud ut. har provat att stoppa in hörlurar och dra ut dem igen, det verkar funka sådär. vad ska jag tänka på om jag ger mig på att prova med en tandpetare?

det känns som att jag ska våldföra mig på stackarn. <3
Citera
2009-01-18, 21:15
Medlem
daarlings avatar
okej, jag fortsatte att plugga in och plugga ut den ett par gånger till och nu funkar det igen. tack ändå för tråden, jag hade ingen aning om varför mina högtalare inte fungerade innan.
Citera
2009-01-18, 22:44
Medlem
Kan vara knepigt och lista ut, vilka slags hörlurar andvänder ni till era bärbara?
Bara nyfiken
Citera
2009-01-19, 07:17
Medlem
phanderss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crymoar
Kan vara knepigt och lista ut, vilka slags hörlurar andvänder ni till era bärbara?
Bara nyfiken

Är jag på språng använder jag Sennheiser C300 men är jag hemma använder jag antingen högtalare eller Sennheiser HD515
Citera
2009-01-19, 08:28
Medlem
daarlings avatar
jag tog bara mina iPod-lurar nu, känner att det kanske kan vara dags att fixa ett par bättre:P
Citera
2009-01-19, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av phanders
Är jag på språng använder jag Sennheiser C300 men är jag hemma använder jag antingen högtalare eller Sennheiser HD515

Illa jag kör Sennheiser också, får vara försiktig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in