2008-11-23, 10:13
  #1
Medlem
Hej!

Har inte orkat leta allt för väl i den här forumsdelen men har en vän som fick 200 EUR i böter (2 gram cola ) av den finska polisen efter en härlig 24 timmars kryssning.

Han har inte lyckats betala bötern och har varit på banken två gånger utan att de lyckats få iväg pengarna. Min fråga är; Vad händer om man inte betalar? Kan de skicka vidare ärendet till den Svenska polisen?

Tackar!
Citera
2008-11-23, 13:27
  #2
Medlem
Nu är inte jag expert på ämnet men jag pluggar internationell och europeisk juridik i holland. Jag har ett liknande fall då jag fick böter i australien, och frågade då mina lärare om hur fallet var (då jag inte vill betala bötern)...

De sa att om det hade varit inom EU hade du säkerligen varit tvungen att betala, men när det är australien är det osäkert. Så, det finns avtal inom EU som tvingar dig att betala...

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in