Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-11-23, 01:59
Medlem
Thalassas avatar
Hur kommer det sig att alkohol och nikotin inte längre räknas som droger av FB?
2008-11-23, 02:09
Medlem
skogsbärets avatar
Jo det tycker jag att dom gör. De flesta som är lite insatta i droger tycker det. Det är däremot folk som inte rör sig i drogforat som inte tycker det.
2008-11-23, 02:15
Medlem
Custom_mades avatar
Tror det har med att lagen inte definierar alkohol som någon drog. Personligen tycker jag dock det är lågt och fel av FB att flytta den till dryck. Alkohol kommer alltid att vara en drog, knark, narkotika, rusmedel i första hand. Att det sedan kan disskuteras om olika öl och vin på ett mer civiliserat och smakinriktat sätt än om andra droger gör den inte mer oskyldig. Alkohol är bara en drog med lite bättre smak.
2008-11-23, 03:32
Medlem
wearcapeflys avatar
Kan det ha att göra med vårt lands klassningar av preparat? "Drog" har ju i sverige blivit synonymt med "narkotika", som i sin tur blivit stämplat som ett preparat utanför lagens gränser (alt. något som skrivs ut på recept)... Då varken nikotin eller koffein är receptbelagt eller illegalt hamnar de i någon typ av egen kategori som aldrig riktigt rubricerats...

Detta är de kopplingar jag, och förmodligen åtmindstånde en del andra, gör.
2008-11-23, 09:38
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thalassa
Hur kommer det sig att alkohol och nikotin inte längre räknas som droger av FB?
Förr fanns både tobaksforumet och alkoholforumet bland de andra drogforumen... Varför de slogs ihop med matforumet förstår jag verkligen inte, nästan alla var emot det då det skedde...
2008-11-23, 09:44
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Det är litet fiiiiinare att dricka alkohol. Fy för att gå runt i drogdelen, bland massa sunkiga knarkare, för att få läsa om cigarrer och vin.
2008-11-23, 11:53
Medlem
Spår av nötters avatar
De som vill diskutera endast nikotin eller alkohol kanske inte vågar röra sig häromkring.

Tycker det borde finnas både här och i mat och dryck delen.
2008-11-23, 12:05
Medlem
Macgarvers avatar
Jag tycker det var ett jävligt dåligt ställningstagande av FB att flytta tobak och alkohol från drogforumet. Det är bara droger som bara är mer socialt accepterade.

Det är också dessa droger som leder till flest dödsfall och lidande.
När det gäller alkohol så drabbas även andra personer ofta i form av våld och rattonykterhet osv.
2008-11-23, 13:51
Medlem
Thalassas avatar
Om det har med drogens lagliga status att göra kan de ju för tillfället skicka över alla förbannnade mefedrontrådar till "livnjutarforumet" eller vad fan de kallar det. Hyckleri är vad det är.

Om det har med den sociala acceptansen att göra är det ju bara ett genant moraliskt ställningstagande som inte har den ringaste grund i fakta och där FB direkt är ansvariga för att bibehålla den förlegade uppdelningen. Hyckleri.

För visst talas det om alkohol under drogrehablitering, pinsamt av FB som påstår sig stå för andra ideal i dessa frågor än vår svenska stat.
Senast redigerad av Thalassa 2008-11-23 kl. 14:27.
2008-11-24, 16:42
Medlem
West-ens avatar
Jadu, vi prövar Flashback.
Övriga droger -> Flashback
2008-11-24, 17:29
Medlem
El Zorros avatar
https://www.flashback.org/showthread.php?t=599454

*låst*

/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera