Hur kan man påstå att det är en myt att snus minskar rökningen när fem procent slutat röka med hjälp av snus?
Dessutom handlar det inte så mycket om att folk slutar röka med hjälp av snus utan att de snusar i stället för att röka. I Sverige har vi mycket få manliga rökare internationellt sett medans kvinnorna håller sig på en betydligt högre nivå. Jag anser att det är snuset som bäst förklarar det låga antalet manliga rökare i Sverige.
Citat:
Ursprungligen postat av Talibankocken
"Snuset är lika beroendeframkallande som heroin" är ju ett exempel på vilka jävla lögner som sprids. Har i skrivande stund varit utan snus i fem (5) dygn. Ifall snus skulle vara lika beroendeframkallande som heroin så måste jag säga att heroinets omtalade järngrepp är grovt överskattat

Att påsta att det är mer beroendeframkallande än heroin är lite missvisande. Däremot har jag sett någonstans att det är betydligt fler återfall bland nikotinister (och då främst snusare) än bland heroinister. Det låter troligt men att låtsas som om att social acceptans, pris, tillgänglighet och laglighet inte har med saken att göra är skrattretande.