• 1
  • 2
2008-11-30, 04:12
Medlem
Snöjs avatar
En annan intressant tanke är ju hur de fick tag i informationen? Tog de in 100 nikotinbrukande män, frågade dem om snus fick dem att sluta röka, 5 svarade "ja" och de tolkade det som att endast 5% i hela sverige lyckats med detta?

Jag förstår aldrig hur man får ut sån här statistik på diverse grejer. För att få en pålitlig siffra måste man ju fråga alla som det handlar om. Annars beror det ju helt på vilket folk man frågar. Man skulle ju teoretiskt sätt kunna dra ett bottennapp, och råka ta in 100st som detta inte hjälpt. Så då är det 0%? Eller så drar de en jackpott, och får in 100st som faktiskt har slutat med hjälp av snus, 100% då eller?

Siffran blir ju förstås pålitligare ju fler de frågar. Men det har ju fortfarande med slumpen att göra med vilka som de faktiskt lyckas fråga, dem som det hjälpt och dem som det inte har hjälpt.

T.ex;
"Endast 20% av sveriges befolkning gillar tomater!"
Jaha du, jag råkade få tag på en hel del som inte gillade tomater. Hur vet jag att det inte står dubbelt så många bara runt hörnet och tycker om grönsaken i fråga?

Nej, detta är mysterium.
Citera
2008-12-02, 15:59
Medlem
Katzespeiens avatar
Hur kan man påstå att det är en myt att snus minskar rökningen när fem procent slutat röka med hjälp av snus?

Dessutom handlar det inte så mycket om att folk slutar röka med hjälp av snus utan att de snusar i stället för att röka. I Sverige har vi mycket få manliga rökare internationellt sett medans kvinnorna håller sig på en betydligt högre nivå. Jag anser att det är snuset som bäst förklarar det låga antalet manliga rökare i Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av Talibankocken
"Snuset är lika beroendeframkallande som heroin" är ju ett exempel på vilka jävla lögner som sprids. Har i skrivande stund varit utan snus i fem (5) dygn. Ifall snus skulle vara lika beroendeframkallande som heroin så måste jag säga att heroinets omtalade järngrepp är grovt överskattat
Att påsta att det är mer beroendeframkallande än heroin är lite missvisande. Däremot har jag sett någonstans att det är betydligt fler återfall bland nikotinister (och då främst snusare) än bland heroinister. Det låter troligt men att låtsas som om att social acceptans, pris, tillgänglighet och laglighet inte har med saken att göra är skrattretande.
Citera
2008-12-02, 16:19
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
[quote=Katzespeien]Hur kan man påstå att det är en myt att snus minskar rökningen när fem procent slutat röka med hjälp av snus? (...)
QUOTE]

Därför att Socialstyrelsen är ett statligt desinformationsverk. De är inte intresserade av sanningen, vad de sysslar med är propaganda av grövsta slag. All form av tobak skall bekämpas till varje pris uppenbarligen. Vad Talibankocken skriver om kopplingen till förbud mot snus och läkemedelindustrins (stödda av Socialstyrelsen) lobbyverksamhet är också intressant.
Citera
2008-12-02, 22:00
Medlem
hör också till de 5 procenten. Goare med snus, mycket lätt att gå över också.
Citera
2008-12-03, 20:02
Medlem
antonfs avatar
För mig var det tvärtom, först snus, sen rökning, dock mest om helgerna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in