2012-05-20, 14:24
Medlem
eradicos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av facit88
Civ. Ingenjörsutbildningen Lantmäteri i kris: http://www.google.com/url?sa=t&rct=j...bsAddiyS97b10Q

Låter halvkul!

Snarare är det väl så att det är brist på lantmätare överlag, särskilt nyutexaminerade. Tänker på att det utexamineras ett trettitotal från L varje år, räcker med att en eller två av dessa går vidare till forskarutbildningen, ett tiotal till det privata, fem till utlandet så återstår det knappt några alls till lantmäteriet.
Citera
2012-05-21, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Krisen är i första hand att det utbildas för få? Sedan frågar sig den här Klas Ernald Borges om lantmätarna kommer att utkonkurreras av bl a en Y-ingenjör inom samhällsbyggnad (löjligt! finns de ens?) och Y-jurist med M-bas (övermåttan löjligt!). Tror att han framför allt fikar efter en omdaning av lantmäteriprogrammet helt enkelt för att han är utbildingsledare för L-programmet och det ingår i hans jobb att utveckla programmet.

E: Den här texten verkar vara från 2005 för övrigt.

Läser man artikeln ordentligt så ser man att Ernald Borges med Y och M inte avser Teknisk f(Y)sik med elektroteknik resp. (M)askinteknik utan den godtyckliga bokstaven Y (jfr. variablerna x, y, z) resp. grundutbildning från (M)almö.
Citera
2012-05-21, 22:32
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaewul
Läser man artikeln ordentligt så ser man att Ernald Borges med Y och M inte avser Teknisk f(Y)sik med elektroteknik resp. (M)askinteknik utan den godtyckliga bokstaven Y (jfr. variablerna x, y, z) resp. grundutbildning från (M)almö.
Det förklarar saken. Läste inte den särskilt noga.
Citera
2012-06-11, 19:06
Medlem
tja har letat lite man bara hittat vad en markingenjör respektive en exploateringsingenjör tjänar, man inte vad en mark och exploateringsingenjör på en kommun tjänar (som verkar vara ett rättså vanligt yrke för L). Så jag undrar vad de har för ingångslön och löneutveckling, med andra ord, kommer man upp i sina 40papp efter 10 år?
Citera
2012-06-13, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polar10
tja har letat lite man bara hittat vad en markingenjör respektive en exploateringsingenjör tjänar, man inte vad en mark och exploateringsingenjör på en kommun tjänar (som verkar vara ett rättså vanligt yrke för L). Så jag undrar vad de har för ingångslön och löneutveckling, med andra ord, kommer man upp i sina 40papp efter 10 år?

Från Saco:s lönestatistik:
Civilingenjör L, arbetar med samhällsplanering/exploatering/bygglov, kommunalt anställd, ej konsult, examensår 1997-2001:
medellön: 40,2
medianlön: 38,5
10 sämst betalda procenten: <35,0
10 bäst betalda procenten: >50,9

Statistiken baseras på enkätsvar från 28 medlemmar. Utökar man sökningen till samtliga civilingenjörer inom arbetsområdet så ingår 57 medlemmar, men lönerna ligger kvar på +-500 kr förutom lönerna för de bäst betalda som sjunker. Antagligen är det någon mycket välbetald av de 28 först nämnda som ensam drar upp snittet.

För examinerade 2007-2011 som jämförelse:
medellön: 29,1
medianlön: 28,9
10 sämst betalda procenten: <26,9
10 bäst betalda procenten: >32,0

44 svarande, samtliga civilingenjörsutbildningar (för få svarande från L för att kunna redovisa separat).

I korthet blir väl svaret på dina frågor att man får 27 i ingångslön och ja, efter tio år kan man få 40 papp.
Citera
2012-06-21, 18:19
Medlem
Två veckor och 5 dagar kvar till besked. Färre platser på L/LTH än vad vi tidigare trott, baserat på vad rektorn skriver i sitt brev. Jag räknar med att ca 25 antas i HP urval 1 och 22 i urval 2.

Eradico 1,6 kommer in, liksom jag själv (1,5) ...någon mer som tror sig komma in?
Citera
2012-06-21, 18:29
Medlem
Popzens avatar
Citat:
Två veckor och 5 dagar kvar till besked. Färre platser på L/LTH än vad vi tidigare trott, baserat på vad rektorn skriver i sitt brev. Jag räknar med att ca 25 antas i HP urval 1 och 22 i urval 2.

Eradico 1,6 kommer in, liksom jag själv (1,5) ...någon mer som tror sig komma in?

Tror att alla med 1.6 blir antagna, du kommer således att falla på målsnöret tyvärr. Du får nog satsa på något annat yrke.
Citera
2012-06-21, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Popzen
Tror att alla med 1.6 blir antagna, du kommer således att falla på målsnöret tyvärr. Du får nog satsa på något annat yrke.

haha komik kanske är din gren?
Senast redigerad av facit88 2012-06-21 kl. 18:41.
Citera
2012-06-21, 18:46
Medlem
Popzens avatar
Citat:
haha komik kanske är din gren?

Tror att dina farhågor kommer att besannas, men du blir nog en bra ekonom. Lycka till !
Citera
2012-06-21, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Popzen
Tror att dina farhågor kommer att besannas, men du blir nog en bra ekonom. Lycka till !

tack!
Citera
2012-06-21, 21:58
Medlem
eradicos avatar
Jag tror att alla utan 1,8 är körda.
Citera
2012-06-22, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eradico
Jag tror att alla utan 1,8 är körda.

Stackars dig då som inte kommer in Vad skall du nu göra? Läsa mer historia?

Ps. hoppas du repar din matematik över sommaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in