Citat:
Ursprungligen postat av
Money4life
Så du menar att banken ringer upp dig och frågar efter ditt konto/kortnummer?
Det måste du ju förstå själv att dom aldrig skulle göra. Eller förstår du inte det?
Är människor så här dumma så förtjänar dom att bli av med alla pengar.
Skicka ett PM pm du vill skänka mer pengar

herregud....
Tillbaka till skolbänken med dig och ge dig av från min tråd, tack. Jag orkar inte med idioter som inte kan läsa när det gäller allvarliga saker som detta.
Citat:
Ursprungligen postat av
sebnie
Money4Life:
Skilj på kortnummer och kontonummer.
Kortnummer = livsfarligt att lämna ut.
Kontonummer = vattentätt att lämna ut.
Även om man i staterna ofta använder ordet "kontonummer" som benämning på det nummer som står på framsidan av kortet (Primary Account Number), och därför blir det lätt missförstånd.
Vad som hänt här är att TS har velat göra en överföring från släktingen. Antagligen har affären gjorts inne på ett bankkontor som man brukar göra när affärer är av större eller känsligare sort, varför TS då bara hade det bankkonto som kortet var kopplat till, i huvudet.
Överföringen har då gjorts till detta konto.
Därefter, innan pengarna kommit fram, så har någon försökt missbruka TS kortnummer, och eftersom det var köp utanför mönstret och det inte fanns pengar på TS konto, så har banken reagerat och spärrat kortet.
-----
Observera att det kan INTE vara ett insiderjobb, för den avsändande banken kan INTE se ditt kortnummer som är kopplat till mottagarkontot, och den mottagande banken ser INTE pengarna förrens pengarna faktiskt blivit överförda på riktigt.
Således, en oärlig person på den avsändande banken vet om överföringen, men kan inte känna till dina kortuppgifter.
Och en oärlig person på den mottagande banken (som kan se ditt kortnummer) kan inte se att det ska komma massa pengar förrens pengarna faktiskt kommer på riktigt.
-----
Insidern finns hos dig (i TS familj sas) eller hos din släkting. Någon i dessa 2 familjer har kunnat observera ditt kort, skrivit ner kortuppgifterna obemärkt och därför har det kunna ske. Dessa 2 familjer har ju givetvis dessutom känt till att transaktionen ska ske.
Nästan korrekt uppfattat. Transaktionen hade gått igenom när korttjuven försökte genomföra köpen. Pengarna hade alltså kommit fram. Anledningen till att köpen inte gick igenom är jag inte hundra på eftersom jag endast pratade kort med snubben från banken, men som jag uppfattade det hela så berodde det på att min banks säkerhetssystem hade reagerat på det stora antalet köp. När han ringde frågade han om det var jag som hade försökt genomföra alla dessa köp, vilket det förstås inte var. De var alltså i det läget inte säkra på om det var legit eller inte.
Jag kan garantera att insidern inte finns i min familj eller hos min släktings. Min situation är såpass annorlunda att jag är säker på detta. Jag bor inte ens i Sverige.
Som jag ser det lutar det hela åt att någon på den mottagande banken - alltså min bank - på något sätt registrerat transaktionen och sedan försökt att komma åt pengarna. Jag ringde upp en polare som arbetar som programmerare på en bank och han hävdade iaf att han själv skulle kunna genomföra något liknande om han ville.