2008-11-22, 15:02
Medlem
Tänkte bara dela med mej av min erfarenhet av G4S. Har ett villalarm. Jag var på jobbet och då gick visst larmet igång hemma så G4S kom dit efter 20-30min som det inte står i rapporten där står det att dom kom efter 10min vilket är fel då min granne var hemma och hörde larmet. G4S gick en runda runt huset och där var det inget konstigt. Så dom gick in i huset och där var allt okej. Dvs det var ett falsklarm. För ett falsklarm som jag ej kunnat göra något åt eftersom jag inte var hemma och ej utlöste larmet. För det fick jag en räkning på 1900kr.

Sen har jag mailat skitföretaget flera gånger. Men dom svarar aldrig.

Har haft en trasig sektor nu i ca ett år utan någon åtgärd från deras sida.

Någon som har liknande erfarenhet av G4S?
Citera
2008-11-22, 15:23
Medlem
Blarggs avatar
Det är sjukt dyrt med dessa falsklarm. Men rapporten som du säger har iaf sin förklaring i att väktaren antagligen kom dit 10 min. efter att HAN fått larmet. Det tar en satans tid innan det kommit ut till väktaren som ska rycka ut på det, så det är inte hans fel. Men de borde ju verkligen skicka en tekniker att kolla på ditt larm (Om de nu är ansvariga för detta? Är det någon annan firma som monterat det får du ju själv ta kontakt med dessa för att få dit en tekniker)
Citera
2008-11-22, 20:27
Medlem
jedipungs avatar
G4S är riktigt riktigt riktigt värdelösa!!

Har erfarenhet från både söderstadion samt mitt gamla jobb där dom vaktade gallerian.
Dom dök aldrig upp när man behövde dom så som vid snatteri, var kompisar med "buset" i gallerian och vaktchefen var konflikträdd och vågade aldrig ingripa vid bråk/stölder/rån m.m.
Citera
2008-11-22, 20:36
Medlem
HonkenLarssons avatar
Villalarm överhuvudtaget är värdelösa. Skaffa något som ringer hos grannarna istället för att betala för att en människa i kläder med benfickor och batong gör det.
Citera
2008-11-22, 21:31
Medlem
nazipoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HonkenLarsson
Villalarm överhuvudtaget är värdelösa. Skaffa något som ringer hos grannarna istället för att betala för att en människa i kläder med benfickor och batong gör det.
kanske inte skall smutskasta alla väktare, det är en bransch som bara växer och växer. någon anledning borde ju finnas till att dem expanderar?
Citera
2008-11-22, 21:43
Medlem
Oneofakinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobhunter
Tänkte bara dela med mej av min erfarenhet av G4S. Har ett villalarm. Jag var på jobbet och då gick visst larmet igång hemma så G4S kom dit efter 20-30min som det inte står i rapporten där står det att dom kom efter 10min vilket är fel då min granne var hemma och hörde larmet. G4S gick en runda runt huset och där var det inget konstigt. Så dom gick in i huset och där var allt okej. Dvs det var ett falsklarm. För ett falsklarm som jag ej kunnat göra något åt eftersom jag inte var hemma och ej utlöste larmet. För det fick jag en räkning på 1900kr.

Du kanske skulle ta och ringa dem istället för att skicka ett fånigt mail? Om du aldrig får svar, är du säker på att du har rätt mail?

Sen kostar det pengar att åka ut på larm. Typ 98% (påhittad siffra) av alla larm är falsklarm. Om företaget bara skulle ta betalt för skarpa larm, hur i helvete tror du att de skulle ha råd med det?

Sen vettefan vad de har gjort med tiderna. Tycker du ska ringa och prata med dem.

Edit: Vad fan trodde du att du skulle få när du anlitade ett väktarbolag och skaffade villalarm? Att så fort larmet gick så skulle det finnas en väktare på plats inom ett par minuter?

Ringer inte larmcentralen dig när larmet går? Vet att mina föräldrar har det så iallafall. Så fort larmet går ringer larmcentralen - och de kan då välja vad de vill göra. Skicka väktare/Ringa granne/åka och kolla själv..

Citat:
Ursprungligen postat av jedipung
G4S är riktigt riktigt riktigt värdelösa!!

Har erfarenhet från både söderstadion samt mitt gamla jobb där dom vaktade gallerian.
Dom dök aldrig upp när man behövde dom så som vid snatteri, var kompisar med "buset" i gallerian och vaktchefen var konflikträdd och vågade aldrig ingripa vid bråk/stölder/rån m.m.

Undrar hur många stölder som förebyggs av dessa "värdelösa" väktare.
Senast redigerad av Oneofakind 2008-11-22 kl. 21:47.
Citera
2008-11-22, 21:51
Medlem
hårdkårs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nazipolis
kanske inte skall smutskasta alla väktare, det är en bransch som bara växer och växer. någon anledning borde ju finnas till att dem expanderar?
Folk är dumma i huvudet?

Väktare kör som skit, rena biltjuvar. När de inte gör det snackar de skit på någon nattöppen mack. De får betalt för att göra ingenting.
När man läser tidningen är det alltid någon morgonjoggare, tidningsbud, nattvandrare osv. Som larmat om något. Vad gör väktarna? Ingen aning.
Citera
2008-11-22, 21:55
Medlem
Oneofakinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hårdkår
Folk är dumma i huvudet?

Väktare kör som skit, rena biltjuvar. När de inte gör det snackar de skit på någon nattöppen mack. De får betalt för att göra ingenting.
När man läser tidningen är det alltid någon morgonjoggare, tidningsbud, nattvandrare osv. Som larmat om något. Vad gör väktarna? Ingen aning.

Härligt jobb är det

Du behöver fråga dig själv, Vad gör polisen? Väktarna jobbar för vinstdrivande bolag och har ingen skyldighet att hjälpa till utan att få betalt.
Citera
2008-11-22, 23:48
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oneofakind
Edit: Vad fan trodde du att du skulle få när du anlitade ett väktarbolag och skaffade villalarm? Att så fort larmet gick så skulle det finnas en väktare på plats inom ett par minuter?
Så då hade jag rätt när jag för säljaren från G4S förklarade att han ville ha ca 3 500 i installation och sen 200 i månaden för en näve klistermärken? Argumenten att inte välja exempelvis Sector var att de inte hade egna väktare. G4S är ändå inte på plats inom fem minuter så då kvittar det. Om min ruta är pangad i en kvart eller 25 minuter kvittar eftersom tjuven redan är borta.
Citera
2008-11-22, 23:55
Medlem
Oneofakinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Så då hade jag rätt när jag för säljaren från G4S förklarade att han ville ha ca 3 500 i installation och sen 200 i månaden för en näve klistermärken?

I princip, ja.

Fördelen med väktare är ju att du kan få ruta/dörr/whatever lagad direkt om det nu skulle vara så att du inte kan göra det.

Och så kan du ju också ha tur när ditt larm går. En väktare kan vara i närheten på rond eller så. Detta gör ju att väktaren är hos dig snabbt och det finns en liiiten möjlighet att tjyven åker fast

Edit: Nu ska jag vara tyst. Måste ju uppmuntra er till att skaffa larm! Mera jobb till mig!

Senast redigerad av Oneofakind 2008-11-22 kl. 23:57.
Citera
2008-11-28, 04:38
Medlem
HonkenLarssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nazipolis
Jag smutskastar ingen. Tycker bara att det är meningslöst att ha en snubbe med benfickor som går ett varv runt huset ifall något händer. Det kan grannen likaväl göra gratis om jag nu inte råkar vara hemma.

Visst om det nu är inbrott så kan det ju vara praktisk med en åtgärd men även där kan grannen sätta för plast om dom nu slagit in en ruta.

Ännu dummare blir det om man bor ute på landet och har inbrottslarm. Tar ju en timme innan väktaren med benfickor kommer dit och kan gå ett varv runt huset.

Ser helt enkelt inte poängen i att betala 2500:-/år för att någon eventuellt skall gå ett varv runt mitt hus om jag inte är hemma. Be grannen. Hjälp varandra istället.
Citera
2008-11-28, 05:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bobhunter

Kan börja med att säga att jag har erfarenhet som "larmryckare" på bevakningsföretag. Och som redan nämnt i tråden får vi in massvis med falsklarm, men det är inte företagets fel, det finns nog inget larmsystem(och speciellt inte dem billiga hemma-larmen) som aldrig fellarmar, och du borde ju ha fått info om att detta kan hända innan du köpte tjänsten? Sen är det faktiskt inte säkert att det är ett larm-fel, utan det kan vara så simpelt att gardiner har gungat lite av värme från element eller en fågel har flaxat in i rutan och utlöst glaskross-detektorer vissa gamla detektorer kan även få flipp om solen gassar allt för mkt.
Angånde ankomst-tiden för väktaren så får han tider från sin larmcentral när larmet kom in till dem och när dem skickade ut det till honom samt att dem även vet när han kommit fram.
Sen är ju inte en väktares främsta uppgift att jaga busar heller, då man ska ha grym tur och kunna vara snabbt på plats för att hinna dit innan tjuvarna hinner lämna. Det rör sig om några få minuter innan dem är klara på stället, och tyvärr(läs: som tur är) får väktare inte köra fortare än hastighetsbegränsningen.

Det är enklast om du ringer till G4S kundtjänst, där får du svar direkt på dina frågor, ta snacket om din trasiga sektion då också och be dem lösa det.

Mvh
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in