2008-11-21, 17:52
Medlem
Undrar lite grejer om exercis i FM, speciellt om vändningar.
När man gör höger/vänster om (från stillastående), när snurrar man på höger/vänster tå och vänster/höger häl? Och hur gör man vid helt om?

Lite dåligt formulerat men hoppas ni förstår.
Citera
2008-11-21, 17:56
Medlem
RAzakas avatar
Ska du göra vänster om har du vänster häl i, ska du göra höger om har du höger häl i.

Helt om är en "dubbel vänster om". Du har enkelt i vänster häl och snurrar ett halvt varv åt vänster. Alltid åt vänster.
Citera
2008-11-22, 17:33
Medlem
Tror det görs olika beroende på vilket vapenslag du tillhör, vet iaf att kavallerister har en liten speciell version av tradition då man förr var tvungen att göra på ett speciellt sätt då sporrarna var ivägen.
Citera
2008-11-22, 19:59
Medlem
Kavalleriet är ett truppslag, inte ett vapenslag
Citera
2008-11-23, 01:38
Medlem
truppslag givetvis, mitt fel
Citera
2008-11-23, 08:31
Medlem
Kavalleristerna tar ett steg framåt med högerfoten och därefter vändning, medans vi infanterister bara gör en "dubbel vänster om". Används även vid fanföring då det är mycket stadigare.
Citera
2008-11-23, 14:39
Medlem
Daevass avatar
Jag var logchef i lumpen (inte kavalleriet) och jag gjorde kavallerivändningen ibland och mina befäl sa inget. Den är bedömt mycket snyggare.
Citera
2008-11-24, 10:47
Medlem
Ja den är lite snyggare än den vanliga vändningen..
Citera
2008-11-24, 12:17
Medlem
Alimamas avatar
Lustigt att vi bara gjorde en vanlig vändning då våra befäl mest hela tiden påpekade att vi var kavallerister, "spjutspetsförband" och allt det där. Å andra sidan hade vi minimalt med exercis.
Citera
2008-11-24, 12:47
Medlem
Andra får gärna rätta mig nu.. men jag skulle tro att den s.k kavallerivändningen uteslutande används av Kavalleribataljonen vid Livgardet och inte så mycket av AJB (f.d K4) ellr K3. Även om dessa förband har varit och fortf är kavalleri. Enligt traditionen.
Citera
2008-11-24, 20:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mushroom_man
Undrar lite grejer om exercis i FM, speciellt om vändningar.
När man gör höger/vänster om (från stillastående), när snurrar man på höger/vänster tå och vänster/höger häl? Och hur gör man vid helt om?

Lite dåligt formulerat men hoppas ni förstår.

Vänster om: Stå på vänster häl och dina högra tår, vrid dig åt vänster.
Höger om: Stå på höger häl och dina vänstra tår, vrid dig åt höger.
Helt om: Som vänster om.
Höger vänster om= hopp o lek (innebär dock ej att du ska göra höger om och sedan vänster om)

Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Andra får gärna rätta mig nu.. men jag skulle tro att den s.k kavallerivändningen uteslutande används av Kavalleribataljonen vid Livgardet och inte så mycket av AJB (f.d K4) ellr K3. Även om dessa förband har varit och fortf är kavalleri. Enligt traditionen.

Som sagt i tråden finns det vissa som gör det även om de ej är kavallerister. Men ja, det är endast Kavalleribataljonen vid LG som gör kavallerivändningen.
Senast redigerad av wronkan 2008-11-24 kl. 20:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in