2008-11-22, 19:16
Medlem
NanoFighters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceph
Almaz är ryskt, Iran besitter några få av systemen i den där videon men knappast alla. Hawk, S-300 och Tor M1 är väl de vassaste som Iran besitter.

Och det är väl knappast något fel på S-300 heller. De ska tydligen köpa S-400 i framtiden av ryssarna

Edit; Dom har det redan?

http://www.amconmag.com/article/2006/jun/05/00012/
Senast redigerad av NanoFighter 2008-11-22 kl. 19:19.
Citera
2008-11-22, 19:39
Medlem
Stridspitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceph
Almaz är ryskt, Iran besitter några få av systemen i den där videon men knappast alla. Hawk, S-300 och Tor M1 är väl de vassaste som Iran besitter.
learn to read irony.
Citera
2008-11-22, 19:46
Medlem
har de verkligen s-300? trodde bara de eventuellt var på vag att skaffa det.
Citera
2008-11-22, 19:53
Medlem
cephs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stridspitt
learn to read irony.

Jag förstod att det var ett skämt, men jag skulle bara poängtera att det är en rysk försvarskoncern och en samling ryska luftvärnssystem.

Citat:
Och det är väl knappast något fel på S-300 heller.

Nej, S-300 är ganska potent, S-400 likaså.

Vad gäller Irans eventuella köp av moderna system från Ryssland osv, så bör man i allmänhet ta ryktena med en nypa salt. Det har ryktats om allt från köp av Su-37-flyg till S-400 och T-90. Att de skaffat Tor är väl bekräftat, vad gäller S-300 vet jag ej, men S-400 tvivlar jag på att de skaffat ännu. Däremot har de väl lagt vantarna på Pantsir-systemet som är en lite tyngre och mer kapabel ersättare till Tunguska ungefär.
Senast redigerad av ceph 2008-11-22 kl. 19:56.
Citera
2008-11-22, 20:05
Medlem
Sha R'Taes avatar
Iran har väl i dagsläget knappast hunnit köpa S-300? Ryssland har ju bara hotat med att sälja det till Iran pga. missilskölden i Europa mig veterligen.
Citera
2008-11-22, 20:10
Medlem
skalman1973s avatar
Dom sysslar med reverse enginering på befintligt och inköpt matriel ! Dock blir deras egna kopior aldrig riktigt lika bra som orginalen ? Så den frågan bollar jag vidare
Citera
2008-11-22, 21:23
Medlem
Ankdammsmans avatar
Iran har inget "raketförsvar", alltså ett försvar som kan skjuta ned anfallande robotar. Eventuellt har de några luftvärnsrobotar som kan användas till det, men det är tveksamt. Om de köper S-300 så får de ett system som (i a f enligt ryssarna) kan användas mot robotar.

Iran har flera markrobotsystem, varav det modernaste är Shahab-3. Enligt iranierna har Shahab-3 en räckvidd på 2100 km vilket betyder att den kan nå Israel och Saudiarabien, men inte Europa. De påstår även att roboten har motmedelssystem som gör den svårare att skjuta ned, men det är svårt att säga om det stämmer eller hur bra systemen är. Eventuellt finns det också nyare versioner med längre räckvidd.
Citera
2008-11-22, 21:28
Medlem
krokodils avatar
Israel är världens enda land med ett aktivt antirobotförsvar - dvs med stående förband 24/7.
Citera
2008-11-22, 21:34
Medlem
Sha R'Taes avatar
Jag menade inte "försvar" i strikt defensiv bemärkelse. Raketstyrka kanske vore ett bättre uttryck. Vilken kapacitet har Iran att bedriva krigsföring mot Israel?
Citera
2008-11-22, 21:38
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sha R'Tae
Jag menade inte "försvar" i strikt defensiv bemärkelse. Raketstyrka kanske vore ett bättre uttryck. Vilken kapacitet har Iran att bedriva krigsföring mot Israel?
Låg, då man kommer få massiv vedergällning med kärnvapen.

Däremot kan Israel utföra luftangrepp mot Iran när man vill, vilket kan komma ske närsomhelst.
Citera
2008-11-22, 21:41
Medlem
Sha R'Taes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krokodil
Låg, då man kommer få massiv vedergällning med kärnvapen.

Däremot kan Israel utföra luftangrepp mot Iran när man vill, vilket kan komma ske närsomhelst.
Okej, men skulle Iran inte teoretiskt kunna satsa på ett massivt raketregn mot Israel? För deras raketstyrka består väl av ganska många pjäser som åtminstone är pricksäkra nog att träffa städer?
Citera
2008-11-22, 21:47
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sha R'Tae
Okej, men skulle Iran inte teoretiskt kunna satsa på ett massivt raketregn mot Israel? För deras raketstyrka består väl av ganska många pjäser som åtminstone är pricksäkra nog att träffa städer?
Om de skulle göra det så kan israel skjuta ner en del av raketerna, man kommer även svara med ett eget angrepp mot Iran ( och då mycket sannolikt med kärnvapen).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in