2008-11-20, 22:53
Medlem
AnnaAnderssons avatar
Min kära syster har nu fått besked om att hon ska på en Försäkringsmedicinsk utredning i 3 dagar. Vad innebär det? Hon mår inte alls bra, varken i kroppen eller psyket. Jag är nu rädd att hon ska bli sämre pga den stress detta medför. Är det någon som har mer kunskaper om vad som kommer att ske och om hon alls kan förvänta sig någon positiv åtgärd efter den? Eller är det bara ett sätt för FK att snygga till siffrorna och skicka folk vidare till soc?
Citera
2008-11-20, 23:06
Medlem
Snurrens avatar
Krasst talat så är det ett sätt för försäkringskassan att göra sig av med folk. Under dom där dagarna får hon träffa läkare, psykolog och antagligen arbetsterapeut och kanske en kurator. Där får hon svara på frågor, fylla i formulär och det blir "utrett" vad hon har för arbetsförmåga.

Sorgligt nog har konsultföretag gett sig in i branschen, t ex Manpower. Det har förekommit att en spoling på konsultpost kört över både behandlande läkares omdöme och försäkringskassans egen konsultläkares åsikt. Man tar sig för pannan.

Men jag har hört att man själv kan insistera på att få en viss slags läkare, inte t ex en psykiater omman har en fysisk sjukdom, men då måste man agera snabbt.

Tillhör din syster någon patientorganisation? Dom kanske kan ge råd.

Just nu utreds väldigt många eftersom reglerna för sjukersättning ändrades i somras och väldigt många skickade in sina papper inför det. Det värsta är att i en del fall får man ingen sjukpenning eller ersättning under tiden som utredningen pågår och tills det har kommit beslut. En jättesjuk tjej som jag känner kommer vara utan ersättning i två månader nu i höst. Hon är ensamstående och måste låna av sina gamla föräldrar. den perioden får man inte retroaktiv ersättning för.

Återkom eller skicka PM så kanske jag kan skaffa mer fakta.
Citera
2008-11-21, 06:39
Medlem
AnnaAnderssons avatar
Det låter inget vidare. Jag trodde att de skulle ordna rehabilitering osv. Fast i och för sig så hade de inte behövt psykiatriker för det.

Har man som sjuk några möjligheter att neka? Har man rätt att neka om det visar sig vara outbildade konsulter som ska bedöma hälsan? De sa på FK att det skulle kunna bli avslag på sjukpenningen om hon inte åkte iväg. Det kan väl ändå inte stämma? Om man verkligen inte kan åka då? Om man har småbarn, är ensamstående och utan socialt nätverk tvingas man åka ändå? Ska man då ta ungarna med sig? Hur sjutton har de beslutande tänkt sig detta? Det kan inte vara lagligt att tvinga redan utsatta och få dem att må ännu sämre.

Måste hon delta i alla undersökningar eller tvingas man till psykologprat, även om man har en fysisk sjukdom, och varför är det så?

Jag tar gärna emot mer info via pm. Det känns inte rätt att stå vid sidan om och inte göra allt för att syrran ska få ut mesta möjliga av undersökningen och inte begå några stora misstag.
Citera
2008-11-21, 07:52
Medlem
Snurrens avatar
Man kan insistera på att få det gjort på hemmaplan, likaså kan man be om ett schema som inte är alltför kompakt för att man inte orkar det. Har man små barn hemma så kan man...äh jag tar det som PM..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in