2008-11-20, 15:59
Bannlyst
Vissa trådar låses andra förvisas till papperskorgen, vad är det som avgör "ödet" för denna sorts trådar?

Kan förstå om tråden är postad i fel forumsdel men annars? är det en godtycklig bedömning från moderatorn som handhar "fallet"?

Tänkt på detta ett tag nu faktiskt!
2008-11-20, 16:16
Medlem
ojns avatar
Rent tekniskt räknas inlägg i låsta trådar i din postcount, medan de i Papperskorgen inte gör det.

Rent praktiskt rör det sig nog ganska mycket om godtycklighet, det finns egentligen inga fasta direktiv för detta. Jag brukar t.ex. papperskorga trådar med frågor som kan hittas i klistrade trådar eller genom en enkel sökning. Jag tycker ju att det är aningen värre att en tråd är papperskorgad, ingen vill väl egentligen få sin tråd slängd. Dock låser jag trådar som fått upp en bra fart på diskussionen, men som ändå hör hemma någon annanstans. Detta för att visa att tråden i sig är ok, men så att säga ändå inte passar in.

Det är också aningen jobbigare att slänga en tråd än bara låsa den, så ibland blir det bara hänglås på, även om tråden egentligen borde slängas helt.
2008-11-20, 16:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ojn
Rent tekniskt räknas inlägg i låsta trådar i din postcount, medan de i Papperskorgen inte gör det.

Rent praktiskt rör det sig nog ganska mycket om godtycklighet, det finns egentligen inga fasta direktiv för detta. Jag brukar t.ex. papperskorga trådar med frågor som kan hittas i klistrade trådar eller genom en enkel sökning. Jag tycker ju att det är aningen värre att en tråd är papperskorgad, ingen vill väl egentligen få sin tråd slängd. Dock låser jag trådar som fått upp en bra fart på diskussionen, men som ändå hör hemma någon annanstans. Detta för att visa att tråden i sig är ok, men så att säga ändå inte passar in.

Det är också aningen jobbigare att slänga en tråd än bara låsa den, så ibland blir det bara hänglås på, även om tråden egentligen borde slängas helt.

Då var det ganska exakt som jag trodde!

Har inga invändningar alls utan frågade mest i ren nyfikenhet så tackar för svaret och eventuellt andra modd`s "tolkning" av frågan.
2008-11-20, 16:40
Medlem
Dharmas avatar
Här finns fler svar:
https://www.flashback.org/showthread.php?t=454825
2008-11-20, 16:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dharma
Här finns fler svar:
https://www.flashback.org/showthread.php?t=454825

Ja där ser man (sökte ändå lite innan jag postade tråden).

Citat ur länken:
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Jag gör såhär.

1. Om trådstarten innehåller regelbrott, så raderas tråden.
2. Om tråden ligger rätt, men t.ex tråden spårat ur eller om ämnet varit uppe förr, så låser jag. (Kan ju finnas information i tråden som varit allmännyttig, och då är det ju bra om det kommer upp på sök i rätt forum).
3. Om tråden ligger i fel forum, men trådskaparen bevisligen tänkt efter lite så flyttas den rätt (t.ex en tråd som handlar om alkohol, men som egentligen är en juridisk fråga; exempelvis.. någon har åkt dit i tullen med sin sprit och undrar vad straffet kan tänkas bli).
4. Om tråden ligger i fel forum, och trådskaparen inte tänkt efter överhuvudtaget så papperskorgas den. (någon postar en tramstråd eller t.ex en tråd om motorcyklar i alkohol).

Sen varierar det givetvis i fallena 2-4, men det är så jag modererar 97.85% av gångerna

Det var "måttstocken" jag var ute efter, thanks Dharma.
2008-11-20, 16:52
Medlem
Dharmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrollKungen
Ja där ser man (sökte ändå lite innan jag postade tråden).

Citat ur länken:

Det var "måttstocken" jag var ute efter, thanks Dharma.

Varsågod, jag minns att det var uppe innan.

Jag tror också att en låst tråd dinglar lite på kanten.
Dvs aktuell moderator har inte riktigt bestämt sig för om den skall slängas och om man brinner för sin tråd ha enklare för att skicka ett PM och tala sig varm för sin tråd
2008-11-20, 21:19
Medlem
Dennos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dharma
Varsågod, jag minns att det var uppe innan.

Jag tror också att en låst tråd dinglar lite på kanten.
Dvs aktuell moderator har inte riktigt bestämt sig för om den skall slängas och om man brinner för sin tråd ha enklare för att skicka ett PM och tala sig varm för sin tråd

Precis så tänkte jag när jag moddande. Om det var en tråd som inte var ett solklart regelbrott så låste man den för att eventuellt kunna öppna den senare. Slänger man den så är det svårare att plocka upp den.
2008-11-20, 22:40
Bannlyst
Tönkte exakt göra en tråd om det här
2008-11-21, 19:46
Moderator
tobess avatar
Finns ett antal trådar om detta. Sök!

*klick*

(Exempel 1a på vad en låst tråd är )

/Moderator

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera