Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2008-11-20, 15:50
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Började just lira lite Fallout 3 (på relativt höga inställningar). Efter ett tag döck meddelandet "No signal input" upp på skärmen och allt annat blev svart. Ljudet fortsatte att loopa de senaste tiondelssekunderna som hade spelats upp i spelet och mina möjligheter = 0. Jag startar om datorn och möts av meddelandet "IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL".

Jag har haft samma problem som ovanstående, fast utan blåskärmen, när jag har spelat andra krävande spel tidigare i min dators livsperiod. Någon snubbe förklarade en gång för mig att det var bäst att ändra IRQ-kanalen för mitt grafikkort, eftersom det kanske blir lite trångt ifall den delar kanal med andra saker. Jag ändrade dock ingenting på den tiden i rädsla att göra bort mig - men skulle det vara vettigt att testa det nu?

Jag tror inte att grafikkortet överhettas på något sätt och jag tror inte att felet har med processorn eller minnena att göra.
Citera
2008-11-20, 16:23
Medlem
Rabbelitos avatar
Hände mig när jag lirade CoD5 igår :S
Citera
2008-11-20, 16:39
Medlem
Ram-minnet tänker jag spontant på, eller grafikkortsminnet eller överhettning.
Citera
2008-11-20, 16:43
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trovalla
Ram-minnet tänker jag spontant på, eller grafikkortsminnet eller överhettning.
Minnet är 2gb totalt. Menar du att det är för lite eller bara fel på stickorna?

Grafikkortsminnet är på 512mb.

Överhettning tror jag som sagt inte. Kan man kolla det på något sätt, för att vara säker? Finns det något program som aktivt kan logga överhettningen fram tills dess att datorn kraschar, så att man kan granska en logg över temperaturerna när man startar upp datorn igen?
Citera
2008-11-20, 16:51
Medlem
Germanias avatar
det där är väl driverproblem.
Citera
2008-11-20, 18:05
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germania
det där är väl driverproblem.
Senaste drivrutiner på exakt allt.

Problemet kvarstår.
Citera
2008-11-20, 19:02
Medlem
ziphens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGoodDoctor
Senaste drivrutiner på exakt allt.

Problemet kvarstår.

Testa nedgradera dina grafikkortsdrivare och se ifall felet kvarstår.
Citera
2008-11-20, 22:46
Medlem
anre24s avatar
fick samma meddelande, dåligt ram minne och jag köpte nya ram minnen från 1 gb till 4 gb och blåskärmen är borta.
Citera
2008-11-20, 23:05
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anre24
fick samma meddelande, dåligt ram minne och jag köpte nya ram minnen från 1 gb till 4 gb och blåskärmen är borta.
Men de reagerar ju inte på någonting annat än spel med höga inställningar.

Edit: OM det skulle vara just minnena. Jag tippar fortfarande på grafikkortet.
Citat:
Ursprungligen postat av ziphen
Testa nedgradera dina grafikkortsdrivare och se ifall felet kvarstår.
Är inte det lite overkill? Jag har ett Ati x1950Pro med senaste Catalyst.
Senast redigerad av TheGoodDoctor 2008-11-20 kl. 23:38.
Citera
2008-11-26, 14:10
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Jag hade två st 1gb RAM stickor i datorn, och två st 512mb RAM sparade sedan tidigare. Nu har jag gjort på följande vis:

1. Jag testade att bara köra med det ena 1gb RAMet. Resultet = Krasch.
  2. Jag testade att köra med det andra 1gb RAMet. Resultatet = Krasch.
  3. Jag testade att sätta in de två gamla 512 stickorna. Resultatet = Inte krasch.

Antingen är det fel på alla minnena, vilket jag inte tror och är osannolikt, eller så ligger felet någon annanstans, vilket jag tror. När datorn kraschade nu senast så märkte jag även att fläkten till grafikkortet stannade upp helt. Kan det peka på att det just är grafikkortet som det är weising på?

I skrivande stund är idle temperaturen för kortet ca 68-70 grader C. Jag har läst att det är lite högt, och att det vid sådana temperaturer snarare bör bero på att man lirar något grafiskt krävande spel. Spelet som jag har testat stickorna med har varit Fallout 3, och under det senaste testet så avläste jag ca 73 grader precis efter start, och 83 grader en stund innan datorn kraschade.

EDIT: Kan även nämna att bluescreenen inte har inträffat igen. Startar eventuellt en ny tråd ifall jag inte får svar i denna.

Vad tror ni?
Senast redigerad av TheGoodDoctor 2008-11-26 kl. 14:16.
Citera
2008-11-26, 16:05
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
[*]Jag testade att sätta in de två gamla 512 stickorna. Resultatet = Inte krasch.

Om det blir skillnad mellan minnesstickorna... kör MEMTEST86 från CD eller floppy och verifiera funktionen. Orkar du inte det, prova att höja vDDR i BIOS från 1.8 volt till 2.1 volt.
Citera
2008-11-26, 16:07
Medlem
Citat:
Jag hade två st 1gb RAM stickor i datorn, och två st 512mb RAM sparade sedan tidigare. Nu har jag gjort på följande vis:

1. Jag testade att bara köra med det ena 1gb RAMet. Resultet = Krasch.
  2. Jag testade att köra med det andra 1gb RAMet. Resultatet = Krasch.
  3. Jag testade att sätta in de två gamla 512 stickorna. Resultatet = Inte krasch.

Antingen är det fel på alla minnena, vilket jag inte tror och är osannolikt, eller så ligger felet någon annanstans, vilket jag tror. När datorn kraschade nu senast så märkte jag även att fläkten till grafikkortet stannade upp helt. Kan det peka på att det just är grafikkortet som det är weising på?

I skrivande stund är idle temperaturen för kortet ca 68-70 grader C. Jag har läst att det är lite högt, och att det vid sådana temperaturer snarare bör bero på att man lirar något grafiskt krävande spel. Spelet som jag har testat stickorna med har varit Fallout 3, och under det senaste testet så avläste jag ca 73 grader precis efter start, och 83 grader en stund innan datorn kraschade.

EDIT: Kan även nämna att bluescreenen inte har inträffat igen. Startar eventuellt en ny tråd ifall jag inte får svar i denna.

Vad tror ni?

Posta även meddelandet av typen STOP 0x0000000 så kan du få bättre hjälp.
Än bättre, googla på den koden du får fram.

Studera det här så länge. http://www.microsoft.com/technet/prodtechnol/windows2000serv/reskit/w2000Msgs/6077.mspx?mfr=true
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in