He he. När jag var ung så jobbade flera av mina kompisar på Delicato. Dom sa uttryckligen gång på gång "Ät inte dammsugarna eller chokladbollarna" Där hamnade nämligen all trasiga kakor INKLUSIVE de som ramlat i golvet. Exakt hur hanteringen såg ut vet jag inte, vet bara att de tyckte att det var jätteäckligt.
Kanske du kan köpa överblivna kakor från någon skolklass som säljer kakor för skolresa och inte lyckats sälja alla. Dom kan du köra i matberedare.
Bagerier som gör småkakor får under tillverkningen ett visst antal kakor som går sönder & detta kakkross används eller säljs vidare till ex tillverkning av arraksbollar. då bla essenserna som används till dessa typer av kakor är så genomträngande så har det mindre/ingen betydelse vilka typer av kakor som "krossats" (finska pinnar, drömmar, bondkakor osv).
Vissa bagerier använder de kakor som tagits tillbaks från butikerna pga utgånget datum (är ju egentligen inget fel på kakorna) & använder dessa som kakkross.
Mitt tips ifall du behöver kakkross till ett recept är att helt enkelt köpa några burkar av olika billiga kakor. ÖB brukar ha burkar för en tia & Willys har ju sitt "eget" märke som de säljer i storpack (värdelös kvalitet men duger utmärkt för att "krossas").
Satsa på antingen vanliga vaniljdrömmar eller ett gäng med Digestive-kex som du sedan smular sönder och använder i din bakning. Jag brukar oftast använda mig av vaniljdrömmar som enligt mitt tycke ger den bästa "kaksmuls-smaken"!
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!