2008-11-20, 09:46
Bannlyst
http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=2454435

Ahmed heter barnet i inslaget, kan det vara en fördel?

Mamman är nog inte heller svensk och bör kunna åka med, ensamma mammor är inte heller ovanligt.
Risken med dessa fall är de pippar sig till ett PUT och sedan drar när PUT kommer. Om den ena åker hem får den andra betänketid. Jag har sett ett fall där det hade behövts obligatorisk abort och inget giftermål före PUT.

Nu ser det galet ut men är inte så galet som det ser ut?
Citera
2008-11-20, 20:55
Medlem
gammgubbes avatar
Jag tror det är ganska vanligt. Vet ett par från Armenien som gjorde så. De fick nej på asylgrejen men efter att kuken arbetat fick de uppehållstillstånd. Vilket är ganska cyniskt tycker jag. Sätta barn till världen när man inte har nåt land att bo i, inget jobb, framtiden oviss och i det läge skaffa sig barn. Taktiken fungerar inte alltid och då gnölar man ut det i kvällstidningarna. Exakt samma regler gäller för mig som vill ta hit min kinesiska fru så att flyktingar tror de ska ha generösare regler än svenskar är löjeväckande.
Citera
2008-11-21, 01:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gammgubbe
Jag tror det är ganska vanligt. Vet ett par från Armenien som gjorde så. De fick nej på asylgrejen men efter att kuken arbetat fick de uppehållstillstånd. Vilket är ganska cyniskt tycker jag. Sätta barn till världen när man inte har nåt land att bo i, inget jobb, framtiden oviss och i det läge skaffa sig barn. Taktiken fungerar inte alltid och då gnölar man ut det i kvällstidningarna. Exakt samma regler gäller för mig som vill ta hit min kinesiska fru så att flyktingar tror de ska ha generösare regler än svenskar är löjeväckande.
Ett par män?

Det är samma för oss om vi vill bo i ex. USA eller Australien, det gäller att para sig med en infödd för att få bo där!
Citera
2008-11-21, 19:03
Medlem
zockerzylts avatar
Jag tror inte alls att detta fenomen är såpass utbrett som vissa vill ge sken av. Känner ett par från Östeuropa som båda har goda arbeten, en av dem forskar till och med vid universitet, men som fortfarande inte har fått permanent uppehållstillstånd trots att deras son föddes i Sverige för snart fyra år sedan. Men MÖ-folket kanske får förtur?
Citera
2008-11-21, 19:59
Medlem
Squalos avatar
Det är ju väldigt vanligt att man kommer hit som flykting och så fort man är framme börjar man producera ungar. Det lullar ju runt en hel massa somalier på stan med barnvagnar med små chokladbäbisar i.

Visst, det är inget invandrarverket ska ta hänsyn till, men när man fått avslag, varit gömd flykting i något år, och söker ny asyl med en liten parvel man kan visa upp, så är det trevligt att ha den för att hävda extra humanitära skäl.

Titta bara på kongonegern som fick stanna nu fast hon inte hade flyktingskäl bara för att hon var ensamstående kvinna och fattig neger.
Citera
2008-11-21, 20:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zockerzylt
Jag tror inte alls att detta fenomen är såpass utbrett som vissa vill ge sken av. Känner ett par från Östeuropa som båda har goda arbeten, en av dem forskar till och med vid universitet, men som fortfarande inte har fått permanent uppehållstillstånd trots att deras son föddes i Sverige för snart fyra år sedan. Men MÖ-folket kanske får förtur?
Caset i början var inte ett par som kommit hit, det är om de som gör barn med någon svenska/annan som får bo här. Det är starkare än asylpar som får barn.
Citera
2008-11-21, 20:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Det är ju väldigt vanligt att man kommer hit som flykting och så fort man är framme börjar man producera ungar. Det lullar ju runt en hel massa somalier på stan med barnvagnar med små chokladbäbisar i.

Visst, det är inget invandrarverket ska ta hänsyn till, men när man fått avslag, varit gömd flykting i något år, och söker ny asyl med en liten parvel man kan visa upp, så är det trevligt att ha den för att hävda extra humanitära skäl.

Titta bara på kongonegern som fick stanna nu fast hon inte hade flyktingskäl bara för att hon var ensamstående kvinna och fattig neger.
Har Migrationsverket blivit kritik-känsligt/kommit på julhumör med det ena snälla vägledande beslutet efter det andra, i motsats till den arbetskraft som ska få komma snart?
Citera
2008-11-21, 20:58
Medlem
IRMEs avatar
En nära vän till mig har bott i sverige i sju år, har barn och fru, men inget riktigt uppehållstillstånd, hela tiden måste han vara i kontakt med migrationsverket. Riktigt synd tycker jag.
Citera
2008-11-21, 21:02
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snillets
Har Migrationsverket blivit kritik-känsligt/kommit på julhumör med det ena snälla vägledande beslutet efter det andra, i motsats till den arbetskraft som ska få komma snart?
Order kommer från högre ort... Migrationsverket följer bara reglerna, sen är det politikerna som ger order...
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
En nära vän till mig har bott i sverige i sju år, har barn och fru, men inget riktigt uppehållstillstånd, hela tiden måste han vara i kontakt med migrationsverket. Riktigt synd tycker jag.
Vart kommer han från då? Vita västerlänningar har ofta inget större intresse av att få PUT och medborgarskap, speciellt inte om dom kommer från EU-länder.
Citera
2008-11-21, 21:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Asylfall med svensk anhörig kan få stanna, inte familjer utan asylskäl. Anhörig kan söka från utlandet där det är korta väntetider.

Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Order kommer från högre ort... Migrationsverket följer bara reglerna, sen är det politikerna som ger order...
Moderaternas Billström?

Har afrikaner råd att åka hit men inte att bo på säker plats i hemlandet?
Senast redigerad av Snillets 2008-11-21 kl. 22:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in