2008-11-20, 02:08
Medlem
MechMahatmas avatar
Om jag har en köttlimpa i ugnen, och ska precis kolla om den är tillräckligt varm än, är den både varm och kall tills ögonblicket jag faktiskt kollar(eller känner)?
Citera
2008-11-20, 02:25
Medlem
Marmosets avatar
Det beror på om den är gjord av kattkött (se även Schrödinger)
Citera
2008-11-20, 09:08
Medlem
adequates avatar
Nej, men det gäller däremot min kvantlimpa.
Citera
2008-11-20, 13:07
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MechMahatma
Om jag har en köttlimpa i ugnen, och ska precis kolla om den är tillräckligt varm än, är den både varm och kall tills ögonblicket jag faktiskt kollar(eller känner)?
Låter ett träd som faller i skogen, om ingen hör?

Svaret är "ja". Verkligheten är uppbyggd av naturlagar som inte tillåter undantag.
Citera
2008-11-20, 15:33
Medlem
CurryCurres avatar
Är det här en fråga för filosofi, kvantfysik eller kanske matlagning? Slår vad om att dePaul vet svaret på denna.

Seriöst filosofiskt svar på din fråga? Jag säger att det beror på hur vi har definierat omvärlden och vår förmåga att vinna kunskap om den. Ställ upp en noggrannare frågeställning och återkom.
Citera
2008-11-20, 16:28
Medlem
Hotdangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoset
Det beror på om den är gjord av kattkött (se även Schrödinger)

Haha, Schrödingers fd Katt terorin

Men iaf det finns ett tankeexpiment kring just detta som bygger på att en katt läggs i en helt stängdlåda varpå ett giftigt ämne introduceras (som ger katten 50 % överlevnadschans), fram tills du öppnat lådan så är katten för vad du vet död och levande, men så snart du öppnar lådan så har du påverkat exprimentet.

Mer info:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Schr%C3%B6dingers_katt
Citera
2008-11-20, 20:53
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hotdang
Haha, Schrödingers fd Katt terorin

Men iaf det finns ett tankeexpiment kring just detta som bygger på att en katt läggs i en helt stängdlåda varpå ett giftigt ämne introduceras (som ger katten 50 % överlevnadschans), fram tills du öppnat lådan så är katten för vad du vet död och levande, men så snart du öppnar lådan så har du påverkat exprimentet.

Mer info:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Schr%C3%B6dingers_katt
Poängen med experimentet är väl att substansen utlöses i lådan mha radioaktivt sönderfall, något som i princip enbart bestäms av sannolikhet. Substansen dödar garanterat katten, men det finns inget sätt att avgöra huruvida det har släppts ut eller inte vid en given tidpunkt.
Citera
2008-11-21, 15:05
Medlem
CurryCurres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Poängen med experimentet är väl att substansen utlöses i lådan mha radioaktivt sönderfall, något som i princip enbart bestäms av sannolikhet. Substansen dödar garanterat katten, men det finns inget sätt att avgöra huruvida det har släppts ut eller inte vid en given tidpunkt.

Är inte poängen den att katten är både död och levande samtidigt, just så länge som ingen vet huruvida sönderfallet ägde rum eller inte? Själv tycker jag att det är lite nedsättande mot katten... den borde väl vara kvantfysiskt giltig som observatör också? Om inte annat så vet den satans mycket mer om hur det är att vara katt, än vad jag vet.
Citera
2008-11-21, 18:56
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CurryCurre
Är inte poängen den att katten är både död och levande samtidigt, just så länge som ingen vet huruvida sönderfallet ägde rum eller inte? Själv tycker jag att det är lite nedsättande mot katten... den borde väl vara kvantfysiskt giltig som observatör också? Om inte annat så vet den satans mycket mer om hur det är att vara katt, än vad jag vet.
Du har rätt, det är den fullständiga poängen. Vad jag åsyftade var att giftet inte har 50% sannolikhet att döda katten, utan att det vid varje given tidpunkt har 50% sannolikhet att ha släppts ut.

Angående katten som giltig observatör lär det inte gälla om den har dött. Med andra ord blir katten både giltig och ogiltig som observatör
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in