2008-11-19, 22:49
Medlem
Fajis avatar
Hej, känner mig ganska hjälplös, kanske någon som varit i samma sits eller liknande.

Har en bostadsrätt med lån på. Har fått notering av banken om en försen betalning, denna noteringen är jag av med. I denna noteringen stod det att om jag inte betalade innan en viss tid skulle lånet slutas. Fick ett rekommenderat brev på posten som jag nyss hämtade ut där det stod att lånet dras in om inte pengarna betalas enligt den första noteringen på det datumet. Allt detta mynnar ut i slarv, jo jag vet. Undrar bara om banken faktiskt drar så drasktiskt tillbaka lån ? Om man inte får ett telefonsamtal, kravbrev eller vad som helst.

Alla svar hjälper
tack på förhand.
Citera
2008-11-19, 23:19
Medlem
Asgarvads avatar
Kravbrev är ju just vad du fått: Du får en chans att pynta in stålarna eller så förfaller lånet.
Citera
2008-11-19, 23:24
Medlem
Fajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asgarvad
Kravbrev är ju just vad du fått: Du får en chans att pynta in stålarna eller så förfaller lånet.

okej, jo jag letar febrilt nu hemma efter brevet, men kan lånet redan ha förfallit ? borde jag inte ha märkt om det förfallit ?
Citera
2008-11-19, 23:44
Medlem
Asgarvads avatar
Du får väl ringa banken i morron bitti och diskutera saken och kanske förhandla fram ett nytt förfallodatum.
Citera
2008-11-19, 23:58
Medlem
Barbafettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faji
okej, jo jag letar febrilt nu hemma efter brevet, men kan lånet redan ha förfallit ? borde jag inte ha märkt om det förfallit ?

Har du betalat in allt som du skulle? Alltså alla belopp du fått faktura på, inklusive påminnelsen?

Om de inte anser att du har betalat i tid och efter dina påminnelser så kommer det troligen en räkning på hela skulden som skall betalas inom en viss förfallodag.

Har du en lägenhet som är värd mer än skulden borde du kunna förhandla eller byta bank men iom att du slarvat med betalningar så är du ju inte en drömkund..

I värsta fall får du sälja och det är det ju inte drömläge för nu heller.

Bankerna har en förmåga att överreagera imo.. särskilt nu när det går dåligt i ekonomin.
Citera
2008-11-20, 00:02
Medlem
Fajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbafetto
Har du betalat in allt som du skulle? Alltså alla belopp du fått faktura på, inklusive påminnelsen?

Om de inte anser att du har betalat i tid och efter dina påminnelser så kommer det troligen en räkning på hela skulden som skall betalas inom en viss förfallodag.

Har du en lägenhet som är värd mer än skulden borde du kunna förhandla eller byta bank men iom att du slarvat med betalningar så är du ju inte en drömkund..

I värsta fall får du sälja och det är det ju inte drömläge för nu heller.

Bankerna har en förmåga att överreagera imo.. särskilt nu när det går dåligt i ekonomin.

aa jo, alla belopp förutom detta nyinkomna beloppet är betalt, det som jag inte hittar räkningen på, men jag menar om förfallodatumet redan varit så borde jag ju märkt det på mer än ett sätt, ska ringa till min bank imorgon. Går upp i varv här nu som fan, helt kallsvettig, inte likt mig. men varit hyffsat stressad på den senaste tiden. Jag har pengarna, inte det som är problemet, men jag vet inte när det ska vara inne om det nu inte redan skulle varit inne, och jag behöver veta vad som händer. antar att jag får alla svaren imorgon, tack för svaren
Citera
2008-11-20, 00:15
Medlem
Barbafettos avatar
Hoppas att det löser sig. Jag har iofs aldrig haft en bostadsrätt men jag antar att manbetalar en avgift (hyra) till föreningen varje månad och har man lån betalar man det till banken varje månad?

Det måste du ju veta om du betalat för säg oktober, november och december??

Har du inte autogiro på lånet så att det dras automatiskt eller fanns det bara inga pengar när det skulle dras?

Du har väl internetbank antar jag och där ser du ju vilka transaktioner som har skett..

Men det bästa är ju så klart att gå till banken i morrn o kolla.. Bättre än att ringa tycker iaf jag när det gäller sådant här..
Citera
2008-11-20, 00:21
Medlem
Fajis avatar
Allt är bara upp och ner just nu, sitter på jobbet. bankdosan är hemma, hämtade brevet på väg till jobbet, så allt är väldigt rent år helvete just nu. Men jag hoppas verkligen allting löser sig imorgon, kommer skriva in en updatering här imorgonbitti så får vi se vad som händer när jag ringer banken
Citera
2008-11-20, 00:25
Medlem
Barbafettos avatar
Uppdatera oss så snart du vet..

olika på olika banker säkert, men jag kan komma in o kolla runt på min bank utan dosa men kan inte göra några transaktioner förutom att flytta pengar mellan egna konton..
Citera
2008-11-20, 10:34
Medlem
rebbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faji
Allt är bara upp och ner just nu, sitter på jobbet. bankdosan är hemma, hämtade brevet på väg till jobbet, så allt är väldigt rent år helvete just nu. Men jag hoppas verkligen allting löser sig imorgon, kommer skriva in en updatering här imorgonbitti så får vi se vad som händer när jag ringer banken

Ring och prata med din bankman och förklara läget och kolla in hur det står till.
Det är alltid bättre att prata med dom än att bara betala in.
Citera
2008-11-20, 19:01
Medlem
Snurrens avatar
Visst man ska prata med banken och sedan utan dröjsmål sätta in pengarna, all kan begå misstag.

Vill bara berätta om när vi fick ont om pengar för ett år sedan (strax före jul). Vi hade ett lån som skulle betalas av med 1800 per månad. Så råkade vi ut för flera oplanerade stora veterinärkostnader som inte omfattades av försäkringen eftersom det bla innebar avlivning och kremering. Jag ringde till banken och bad snällt om uppskov och förklarade varför. Vi fick på stående fot två månaders uppskov, dom skickade ett papper som jag fick skriva på och sedan kom ingen räkning på två månader. Så man ska inte tro att det är omöjligt att ha med banker att göra, fast här verkar det handla om ett misstag bara.
Citera
2008-11-20, 20:19
Medlem
4thFloors avatar
Det är inte så att du får dina betalningsavier via din internetbank? Så funkar det för mig, men det skulle inte förvåna mig att om jag missade betalningen så skulle det komma en pappersavi.

Mera to the point så tvivlar jag på att banken drar in ditt lån för att du missar en betalning, det är väl bara att se till att pynta illa kvickt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in