2008-11-19, 20:59
Medlem
Salpeters avatar
hej, har problem med min nybyggda dator, när jag ska installera xp home så dör datorn. Cdn hittas och programmet börjar men efter ca 10-15 sek så dör datorn helt.
Kan det vara cpun som blir för varm?
Citera
2008-11-19, 21:01
Medlem
kimdah2002s avatar
Troligtvis...
Citera
2008-11-19, 21:02
Medlem
superlasers avatar
Testa om den även slår av sig i BIOS, eller att boota från en annan CD, så ser du ju iaf. om det är CD'n eller datorn det är fel på...
Citera
2008-11-19, 21:33
Medlem
Salpeters avatar
Prövat 4 olika skivor och jag kommer in i "installationen" exakt lika länge som på första skivan, dvs home skivan.
Datorn har stått på nu ganska länge så jag vet inte om det är cpun, har ingen kylpasta utan det är bara kylaren och fläkt som ligger emot.
Citera
2008-11-19, 21:47
Medlem
cannaBes avatar
vad är det för specs? och varför har du en nybyggt dator utan kylpasta? :P
Citera
2008-11-19, 22:13
Medlem
superlasers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salpeter
Prövat 4 olika skivor och jag kommer in i "installationen" exakt lika länge som på första skivan, dvs home skivan.
Datorn har stått på nu ganska länge så jag vet inte om det är cpun, har ingen kylpasta utan det är bara kylaren och fläkt som ligger emot.

Pilla dit lite pasta då :P fick du inte med det när du köpte fläkten/CPU'n
Citera
2008-11-19, 22:18
Medlem
Salpeters avatar
moderkort: chaintech ct-9pjl2
cpu: pentium 4 3.0ghz
ram 1 gb, budget märke
geforce 5200 fx
300w budget nätagg
Inga toppgrejor men det borde fan funka, kylpastan jag hade innan var så gammal så kylflänsen ramlade av när jag monterade isär allt för någon vecka sen, har inte haft tid att köpa nytt.
Borde jag inte kunna installera xp home från en fungerande dator(den jag sitter på nu) och sedan stoppa i den i den äldre och installera drivrutiner till moderkort, grafikkort osv därifrån?
Citera
2008-11-20, 07:18
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salpeter
Borde jag inte kunna installera xp home från en fungerande dator(den jag sitter på nu) och sedan stoppa i den i den äldre och installera drivrutiner till moderkort, grafikkort osv därifrån?
Nej...
Citera
2008-11-20, 12:49
Medlem
Salpeters avatar
Kan det vara hårddisken? jag formaterade den innan jag satte i den i datorn. Kan jag ha kopplat sladdarna fel, till hdd,cdrom osv?
Den kanske stänger av sig själv för hdd inte är tom? den blir nämligen inte överhettad för jag har haft igång den ganska länge nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in