2008-11-20, 21:43
Medlem
På första sidan frågade någon varför just Rikards klipp har blivit sparade. Tidigt sparade tabbar på Rikard finns p.g.a. att Rikard var den ända som låtit SVT spara hans tabbar, de andra har bett om att få dem borttagna.
Idag är det dock så att nästan alla teve sparas av pirater nätet över.
Citera
2008-11-20, 22:15
Medlem
Jutterström

Kommer ni ihåg förra SVT-chefen Christina Jutterström, även kallad Juckerström av dom äldre höjdarna i mediavärlden?

Kommer ni ihåg hennes man/sambo Ingemar Odlander? En halvdan
reporter på SVT när det begav sig.

Har ni sett Per Morbergs program "vad blir det för mat"? Ett kalasprogram enligt mina tycken...

Såg ni det avsnittet när Christina Jutterström var med hos Per?
Märkte ni att det var fem lediga platser på matbordet? Jo det var dels Mr Odlander som var så packad så han inte kunde vara med vid bordet, Per hade innan inspelningen fyllt honom, men tyvärr gick allt lite snett så Odlander fick för sig att titta efter annat än sin övermogna hustru Christina och han blev utkastad!

Dom andra platserna var dels vikta för direktör Hamilton med make, men dom var så packade så att taxin som skulle hämta dom för färd till Morbergs residens tystades ned med tre tusenlappar, dels för Perstad och Palm, och vilket hallå det blev!
Citera
2008-11-20, 22:16
Medlem
Beermania-cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scott
Glasklart, tyckte jag. Men inte du.

Ojsan, det här bevisar bara att även jag har mina brister. Eller iaf en.
Missade det där med "om han får för svt"-delen.

Citera
2008-11-20, 22:23
Medlem
Sliths avatar
Svar från SVT

Fick svar från SVT när jag mailade och klagade på deras behandling av Rikard Palm.

Citat:
Hej Xxxx

Till att börja med vill jag lugna dig och berätta att Rikard Palm även fortsatt kommer att jobba som programledare i Rapport på såväl kvällstid som dagtid.
Att han dessutom ska jobba ett fåtal nattpass i månaden är visserligen en förändring i hans schema men långt ifrån den bild som utmålats att han skulle vara "petad", "fått sparken" eller "förpassats".
Rikard är en duktig programledare som vi vill ha kvar och vi hoppas att vi ska kunna komma överens om hans nya schemarad.

Samtidigt vill jag passa på att ge dig perspektiv på SVT:s situation och varför vi hamnar i läget att vi måste göra om en del vaktlistor på Rapport.
Sveriges Television är just nu inne i en smärtsam process där vi ska sänka våra kostnader med 250 miljoner kronor.
Ungefär 500 personer kommer att lämna företaget och för många av oss som är kvar kommer det att innebära förändringar och nya arbetsuppgifter.

Anledningen är att höjningen av TV-licensen på två procent per år inte täcker de kostnadsökningar som vi har.
Löner, stegrande kostnader i en hårt konkurrensutsatt bransch och allmän inflation innebär att våra kostnader ökar med mellan fyra och fem procent per år.
Det betyder att vi varje år måsta spara åttio miljoner kronor för att klara SVT:s ekonomi - för oss motsvarar det årsbudgeten för tre regionala nyhetsredaktioner eller hela vårproduktionen av svensk drama i SVT.
Åttio miljoner är ett väsentligt belopp och när vi tvingas spara de beloppen gör det ont.

Som du säkert vet kan ju inte vi som andra TV-bolag i Sverige sälja mer reklam eller hitta andra intäkter för att kompensera minskade intäkter.
Vår verksamhet finansieras enbart via TV-licensen (och en liten, liten del sponsring) och vi tvingas prioritera inom den ekonomi vi har.
Vill vi satsa på någonting nytt, måste vi lägga ner något annat.

Att ständigt leva i rationalisering är verklighet för många företag med. Så även oss.
I dag meddelar exempelvis Sandvik att de ska säga upp 1 000 personer, Astra Zeneca säger upp 400 personer.
I vårt fall blir det påtagligt när vissa av våra profiler måste byta rad i schemat och jobba ett fåtal nattpass i månaden.
Närmare 500 andra SVT anställda tappar jobbet helt.

Jag vill inte negligera din ilska och omsorg om Rikard men jag vill att du ska lita på att jag som ansvarig för nyhets- och sportverksamheten på SVT,
tillsammans med andra ansvariga chefer, försökt se till att konsekvenserna för dig som tittare och licensbetalare ska bli så små som möjligt.

Tack för din omsorg för Rikard och SVT.

Mvh

Olov Carlsson

Olov Carlsson
Divisionschef
SVT Nyheter
105 10 Stockholm
+46 70 300 29 88
+46 8 784 85 41
Citera
2008-11-20, 22:31
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slith
Fick svar från SVT när jag mailade och klagade på deras behandling av Rikard Palm.

Standardsvar mall 1A.
Citera
2008-11-20, 22:34
Medlem
Sliths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BushwickBill
Standardsvar mall 1A.

Jo, så är det nog. Svaret speglade inte direkt mitt mail till dem. De försöker väl skademinimera genom att försöka vara trevliga med alla som mailar dem.
Citera
2008-11-20, 22:53
Medlem
BushwickBills avatar
Jo antagligen, fick samma svar jag med.
Citera
2008-11-20, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slith
Jo, så är det nog. Svaret speglade inte direkt mitt mail till dem. De försöker väl skademinimera genom att försöka vara trevliga med alla som mailar dem.

Det framgick väl tydligt att han inte kommer få sparken och att de kommer säga upp 500 pers. Vad vill du att de ska säga egentligen?
Citera
2008-11-21, 08:42
Medlem
carebears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BushwickBill
Jo antagligen, fick samma svar jag med.
Samma här...
Citera
2008-11-21, 09:28
Medlem
Sliths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eatmyshorts
Det framgick väl tydligt att han inte kommer få sparken och att de kommer säga upp 500 pers. Vad vill du att de ska säga egentligen?
Jag har aldrig sagt att han skulle fått sparken.
Citera
2008-11-21, 10:45
Medlem
Snurrens avatar
I en annan tråd fick jag intryck av att många fb:are inte betalar TV-licens. Då inställer sig givetvis frågan, ni som klagat över Rikard Palms ändrade schema, betalar ni TV-licens? Det är ju på grund av dåliga intäkter som dom måste göra sig av med folk.
Citera
2008-11-21, 11:05
Medlem
VanNostrands avatar
Jo den där Palm kan vara rätt underhållande att titta på. Speciellt övergångarna till och från dom som kör vädret är sköna.

"kallfront bla bla bla 10 grader bla bla......Rickard"

"Tack errrm (det går fyra sekunder, vad sjutton hette hon nu igen, bläddrar i lite papper)....Pia"

Särskilt kompetent är han knappast. Kan förstå om ledningen svettas lite och ber lätt till högre makter att inga "breaking news" skall komma under hans pass.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in