2008-11-19, 10:39
Medlem
Som topicen säger,

Jag håller på att sätta upp en OpenVPN server som ska ge 1 klient en extern ip och route:a allt över tunneln (detta mest bara för att jag vill komma ifrån ett visst portlås på 25).

Så då är min fråga (för jag tycker inte det ska vara så svårt), är det någon som gjort detta förut? Google har vänt sig ryggen till och vägrar ge mig något exempel med externa addresser, allt jag hittar handlar om att köra med interna addresser och en vpn gw.
Citera
2008-11-19, 12:38
Medlem
vXds avatar
Route'a all trafik genom VPN tunneln?

Typ så här?
Citera
2008-11-19, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vXd
Route'a all trafik genom VPN tunneln?

Typ så här?

Nja inte riktigt.

Det jag vill göra är att "vidarebefodra" den externa addressen... metoden att route:a ner all trafik genom tunneln sker genom att du sätter upp en vpn gw och i princip nat:ar.

Det jag vill göra är att transparent brygga ner en IP genom tunneln så den maskin som är klient får en riktig aktiv extern ip.
Citera
2008-11-21, 09:06
Medlem
bump? :P
Citera
2008-11-21, 16:57
Medlem
blueCommands avatar
Mycket enkelt åt ett håll dvs:

Att få trafiken till din dator är bara att skriva en /32-regel via tunneln, typ:
ip ro add 1.2.3.4/32 via 10.1.1.2

Problemet är att du skall skicka tillbaka just alla paket som kommer in/ut via rätt gateway då din dator kommer ha två. Detta gör jag personligen genom iptables + MARK samt då Linux stöd för alternativa routingtabeller.

Kika på:
http://www.clintoneast.com/articles/multihomed.php
Citera
2008-11-23, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueCommand
Mycket enkelt åt ett håll dvs:

Att få trafiken till din dator är bara att skriva en /32-regel via tunneln, typ:
ip ro add 1.2.3.4/32 via 10.1.1.2

Problemet är att du skall skicka tillbaka just alla paket som kommer in/ut via rätt gateway då din dator kommer ha två. Detta gör jag personligen genom iptables + MARK samt då Linux stöd för alternativa routingtabeller.

Kika på:
http://www.clintoneast.com/articles/multihomed.php

Glömde svara i fredags, men jag löste problemet... det jag hade som problem (utan att tänka mig för) va att jag blev av med min default route och då dog tunneln.

Så blev att jag satte upp en route via min lokala gw till openvpn servern och sen en route genom tunneln som default.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in