2008-11-19, 09:29
Medlem
Superganjas avatar
Hej. Vill inte gå in allt för djupt men simpelt så:
MacBook Pro, är fel på den (hårdvaru) så en del av det yttre aluminiumskalet (där man lätt händer att man har handen(vänsta högtalaren)) kan bli över 80 grader. Och om man kollar lite så från typ 48 grader kan man utveckla 1-2a gradens brännskador om man utsätts för det under en längre tid och vid 80 grader kan man få 2-3e graden. (Källa: http://www.medicalcare.se/termiska-brannskador.htm)

Den ska redan in på reparation så fort jag får chansen att kunna vara utan datorn utan att det påverkar universitetsstudier. Dock så kan jag ju faktiskt ta skada av deras tillverkningsfel och jag VET sedan tidigare att Apple gillar att tysta ner fel som de gör och då ge en liten "bonus" kan vi kalla det (en väns syrra vars iPod Nano började "brinna" under laddning och vips så hade hon fått en mycket bättre version än innan helt gratis och ett litet hopp om att hon skulle vara lite tyst om saken.).

Så, hur tror ni att man ska gå till väga för att kunna få ut något av situationen? Menar, 80gradig aluminium är ju direkt farligt, speciellt när det är någonstans där man mycket lätt kommer i kontakt med det.
Vart ska man vända si först? Apple store, skicka ett mail till supporten, vad ska man säga, HUR ska man säga det?

Man kan ju inte säga "hej, jag vill ha något för det här" men man vill ju intyda på det, då det är en rätt så allvarlig sak, som de antagligen inte vill ska komma ut till t.ex. Aftonhoran som nog skulle kunna skriva någon liten rubrik som "*Person* brännskadad på handen efter användning av *Apple-produkt*". (Det är trotts allt AH vi snackar om så, och de skriver ju lite vad som heslt.

tack på förhand och alla ni som tänkt att bara klaga, elelr att jag ska låta Apple vara eller what e´ver som går emot min idé, så ber jag er nu snällt att bara låta det här vara och gå vidare med era liv. Alla sådana kommentarer kommer att RP:as direkt till mod!

mvh.
Citera
2008-11-19, 10:18
Medlem
Timjan256s avatar
Säg som det är att du har bränt fingarna på din nya macbook och nu måste den på verkstan och kommer efter med studierna. "Nu vill jag ha kompensation."
Får du inget så säg att du funderar på att gå ut i media med det här.

Frågan är vilken kompensation som du ska kräva. Tror inte du kan vänta dig så mycket eftersom varma alumacbook är ganska vanligt.
Men i ditt fall så verkar du ha rätt.

du ska ringa supporten 0771 199 519

tala om hur det gick
Senast redigerad av Timjan256 2008-11-19 kl. 10:22.
Citera
2008-11-19, 10:24
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superganja
Hej. Vill inte gå in allt för djupt men simpelt så:
MacBook Pro, är fel på den (hårdvaru) så en del av det yttre aluminiumskalet (där man lätt händer att man har handen(vänsta högtalaren)) kan bli över 80 grader. Och om man kollar lite så från typ 48 grader kan man utveckla 1-2a gradens brännskador om man utsätts för det under en längre tid och vid 80 grader kan man få 2-3e graden. (Källa: http://www.medicalcare.se/termiska-brannskador.htm)

Den ska redan in på reparation så fort jag får chansen att kunna vara utan datorn utan att det påverkar universitetsstudier. Dock så kan jag ju faktiskt ta skada av deras tillverkningsfel och jag VET sedan tidigare att Apple gillar att tysta ner fel som de gör och då ge en liten "bonus" kan vi kalla det (en väns syrra vars iPod Nano började "brinna" under laddning och vips så hade hon fått en mycket bättre version än innan helt gratis och ett litet hopp om att hon skulle vara lite tyst om saken.).

Så, hur tror ni att man ska gå till väga för att kunna få ut något av situationen? Menar, 80gradig aluminium är ju direkt farligt, speciellt när det är någonstans där man mycket lätt kommer i kontakt med det.
Vart ska man vända si först? Apple store, skicka ett mail till supporten, vad ska man säga, HUR ska man säga det?

Man kan ju inte säga "hej, jag vill ha något för det här" men man vill ju intyda på det, då det är en rätt så allvarlig sak, som de antagligen inte vill ska komma ut till t.ex. Aftonhoran som nog skulle kunna skriva någon liten rubrik som "*Person* brännskadad på handen efter användning av *Apple-produkt*". (Det är trotts allt AH vi snackar om så, och de skriver ju lite vad som heslt.

tack på förhand och alla ni som tänkt att bara klaga, elelr att jag ska låta Apple vara eller what e´ver som går emot min idé, så ber jag er nu snällt att bara låta det här vara och gå vidare med era liv. Alla sådana kommentarer kommer att RP:as direkt till mod!

mvh.

Nej det funkar inte så.

Jag kommer säkert uppfattas som gnällig, men du kan inte RP:a allt som skrivs bara för att det inte passar dig.

Jag har gett folk kompensation när saker falerat, uppgraderat datorer, iPod's osv osv till något bättre när reparationer dragit ut på tiden, brunnit eller vad det nu kan tänkas vara.

Men jag har även nekat uppgraderingar, nya produkter osv, av lite olika orsaker: Personen i telefonen är otrevlig, jag märker att han fiskar efter nya produkter (hota med media funkar inte, då sådana "stormar" blåser över snabbt.)

Sen att fiska kompensation osv osv, är något som Apple's kundtjänst är vana vid, så lycka till. Kommer länka denna tråd till mina gamla ex kollegor så de vet vad de har att vänta

Hur gammal är din dator? E.g. har du haft den under 14 dagar så kan du faktiskt få den utbytt av AppleStore rakt av, annars så kommer du antagligen få nöja dig med en reparation.

Och kom nu inte och säg att du "märkte" problemet innan 14 dagar, men inte rapporterade det, då är ju inte problemet så allvarligt.. Nej, du kommer bli erbjuden reparation, sen då jag numera inte håller mig uppdaterad inom produktfel osv, så kan det även eventuellt finnas mjukvaru uppdateringar,små reparation osv som kan lösa ditt problem.

Att din polares syrra fick en ny *bättre* iPod kan bero på mycket, detta är orsaker till detta:

1. Modellen hon köpte finns inte längre att beställa från AppleStore - Då byts den ut mot närmast nyare model som inte blir en nergradering.

2. Särskilda omständigheter gjorde så att agenten som pratade med henne kan motivera en uppgradering. (Denna motivering måste kunnas skrivas ner och dokumenteras), kommer inte gå in på detaljer vad detta är då jag inte vill hjälpa dig.

3. Agenten som hon pratade med hade en bra dag, personen i fråga var trevlig, gnällde inte, förväntade sig ingen uppgradering, utan vill bara ha produkten reparerad. (Då kan man ibland känna att den här personen förtjänar inte allt strul, och så går agenten en extra mil för att hjälpa personen. Har jag självgjort många gånger vid gränsfall, men även nekat gnälliga Gösta som eventuellt kunde vara berättigad men som uppträder som en idiot, därför får han inget.)

Så, sluta gnäll och fiska kompensation, läs ditt garantipapper så ser du vad Apple har ålagt sig för att göra, och sätt dina förväntningar därifrån.
Citera
2008-11-19, 10:35
Medlem
Timjan256s avatar
Tycker absolut att man kan fråga om kompensation. Om man gör det på ett trevligt sätt.

Men hota inte med media.
(Tar tillbaka vad jag sa i tidigare inlägg)
Citera
2008-11-19, 15:35
Medlem
Superganjas avatar
Återkomemr med ett bättre svar senare men för stunden så:
Att min produkt skulle vara felaktiv är det ingen tvekan om och jag kommer få den reparerad, visst, men att den nu p.g.a. tillverkningsfel faktiskt blir en fara för hälsan i och med att den blir mellan 80 och 90 grader varm tycker jag inte är något som man ska "räkna med" kan hända.
Kan ju säga att jag faktiskt HAR bränt mig på den även om jag nu inte fått några brännblåsor eller ej så har jag ju kännt smärta då den faktiskt blir sjukt varm! (Normalt ligger tempen på den zonen på datorn mellan 40 -45 grader så.
Citera
2008-11-19, 15:39
Medlem
smurfehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superganja
Återkomemr med ett bättre svar senare men för stunden så:
Att min produkt skulle vara felaktiv är det ingen tvekan om och jag kommer få den reparerad, visst, men att den nu p.g.a. tillverkningsfel faktiskt blir en fara för hälsan i och med att den blir mellan 80 och 90 grader varm tycker jag inte är något som man ska "räkna med" kan hända.
Kan ju säga att jag faktiskt HAR bränt mig på den även om jag nu inte fått några brännblåsor eller ej så har jag ju kännt smärta då den faktiskt blir sjukt varm! (Normalt ligger tempen på den zonen på datorn mellan 40 -45 grader så.

Om du fortsätter använda datorn om den överhettar så har du ingen annan än dig själv att skylla om du bränner dig.
Citera
2008-11-19, 15:54
Medlem
Bob Luntas avatar
googla och tanka hem smc fan control.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in