2008-11-19, 12:44
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alimama
Det rör sig knappast om SSG, då deras uppgift inte kräver att de har personal konstant stationerad i Iran. Särskilt hemligt är SSG inte heller. Helt omöjligt att han jobbar för något annat, typ kontoret för särskild inhämtning, är det ju dock inte. Jag menar, någon måste ju göra jobbet, varför inte TS far? Nu börjar vi dock tala om hemliga ting

Kontoret för särskild inhämtning, tidigare Informationsbyrån, avslöjades först av Jan Guillo och Peter Bratt, något de blev fängslade för.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Informationsbyr%C3%A5n

Precis.

Jag har ingen aning om exakt vad SSG sysslar med, det tror jag inte du har heller - så din gissning är lika god som min

Ja, spionage och landsförräderi ska straffas med inlåsning. Tycker att de borde spärrat in ansvarig utgivare också (förutsatt att det inte var JG eller Bratt).
Citera
2008-11-19, 12:45
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 503
Tycker åtminstone det låter mer troligt än att han sedan 25 års ålder besitter en topphemlig, civil befattning inom försvarsmakten som inte en kotte här inne någonsin hört talas om, eller för den delen kan lista ut vad den innebär.

Stämmer.
Citera
2008-11-19, 12:48
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif.Jennekvist
Stämmer.

Jo, för när en helt nyreggad medlem kommer in och börjar skriva om hemliga agenter så brukar jag kasta mig på wikipedia för att i lämplig artikel lägga till den nya informationen, ty det inte kan röra sig om annat än tveklös fakta.
Citera
2008-11-19, 12:50
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Nej, men på 25 år så torde man ha haft det på sig åtminstone en gång.
Det beror väl helt på vad han gör?

Citat:
Jo, men som TS även skriver så säger de inte så mycket annat än så.
Vad är det som då utesluter möjligheten att de helt enkelt snackar skit, eller att "jobba inom militären" blivit en enkel förklaring som hängt kvar sedan TS med eventuella syskon var små?
Så du tror inte att han jobbar inom FM?

Citat:
Tycker åtminstone det låter mer troligt än att han sedan 25 års ålder besitter en topphemlig, civil befattning inom försvarsmakten som inte en kotte här inne någonsin hört talas om, eller för den delen kan lista ut vad den innebär.
Så du tror att han jobbar inom FM?

Citat:
Jag har aldrig flugit ifrån vare sig Arlanda eller Bromma, så det kan jag inte svara på.
Men såvida nollåttorna inte reser på något för omvärlden helt annorlunda vis, så antar jag väl att man kan mellanlanda på andra destinationer.
Så du tror att det är mer sannolikt att han alltid åker från Bromma när han ska till Iran för att han åker någon annanstans först där han gör någonting, och sen vidare därifrån till Iran? Om Bromma inte har en linje till Iran så spelar det ingen roll hur många gånger man mellanlandar, då kommer man inte komma dit om man inte byter flyg någonstans. Det innebär alltså att du tror att han alltid åker någon annanstans först och byter där snarare än att han åker direkt till Iran?
Citera
2008-11-19, 12:52
Medlem
Om försvaret flyger försvarspersonal från Bromma med något av regeringsplanen så kan vi läsa om det i Aftonbladet förr eller senare. "Aftonbladet avslöjar: flygslöseriet inom försvaret - skickar personal med regeringsplanet istället för reguljärt"

Vem som helst får flyga från Bromma och Skavsta. Inte bara FM.
Citera
2008-11-19, 12:58
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Citat:
Jo, för när en helt nyreggad medlem kommer in och börjar skriva om hemliga agenter så brukar jag kasta mig på wikipedia för att i lämplig artikel lägga till den nya informationen, ty det inte kan röra sig om annat än tveklös fakta.

Om jag är ny eller inte spelar ingen roll. Vi har alla varit nya medlemmar glöm inte det.

Min far också arbetat med underrättelseverksamhet. Han har varit nere i mellanöstern på uppdrag. Idag är han egenföretagare. Än idag och det är över 20 årsedan han lämna sitt gamla jobb har inte yppat ett ord. Tro mig jag har ställt många frågor som fortfarande är obesvarade. Han säger att allt har sin tid och att jag en dag ska få veta.

Jag har inte reggat mig på Flashback i syftet att vara någon jag inte är. Jag kan vara utan din bekräftelse.
Citera
2008-11-19, 12:59
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Så du tror inte att han jobbar inom FM?

Så du tror att han jobbar inom FM?

Läs igen så ser du vad jag menar.

Citat:
Så du tror att det är mer sannolikt att han alltid åker från Bromma när han ska till Iran för att han åker någon annanstans först där han gör någonting, och sen vidare därifrån till Iran? Om Bromma inte har en linje till Iran så spelar det ingen roll hur många gånger man mellanlandar, då kommer man inte komma dit om man inte byter flyg någonstans. Det innebär alltså att du tror att han alltid åker någon annanstans först och byter där snarare än att han åker direkt till Iran?

Det är inte otänkbart, nej.
Citera
2008-11-19, 13:06
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Läs igen så ser du vad jag menar.

Det är inte otänkbart, nej.

Så du tror inte att han jobbar för FM och att han alltid åker via annan ort när han ska till Iran? Intressant teori. Vem tror du han jobbar för då, och vad har du för teori när det gäller att han alltid åker från Bromma?

Jobbar han inte för FM så är ju frågan vem han har som arbetsgivare, eftersom att han uppenbarligen inte har några problem med att flyga med vapen till och från ett flertal destinationer. Några förslag eller gissningar?
Citera
2008-11-19, 13:09
Medlem
503s avatar
Citat:
Så du tror inte att han jobbar för FM och att han alltid åker via annan ort när han ska till Iran? Intressant teori. Vem tror du han jobbar för då, och vad har du för teori när det gäller att han alltid åker från Bromma?

Jobbar han inte för FM så är ju frågan vem han har som arbetsgivare, eftersom att han uppenbarligen inte har några problem med att flyga med vapen till och från ett flertal destinationer. Några förslag eller gissningar?

Jag har redan lagt min gissning här i tråden, finns att läsa ett par sidor bak.

För övrigt så är det inte alls sant att FM chartrar allt sitt flyg via Bromma.
Vet inte vem som först påstod det, men om jag uppfattat det rätt så var det inte du (så ta inte detta som någonting riktat mot dig).
Citera
2008-11-19, 13:15
Medlem
Citat:

Oavsett vem som betalar hans lön så har någon iransk referent som ger honom tillstånd att ta in vapen. Han har något legitimt ärende i Iran som gör att iranska myndigheter ger honom tillstånd att föra in en pistol.

Tror redan vi har uttömt idéerna om vad han jobbar med.
Citera
2008-11-19, 13:19
Medlem
dabbs avatar
Heter din pappa kanske Carl Hamilton.
Citera
2008-11-19, 13:53
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dabb
Heter din pappa kanske Carl Hamilton.

Får kolumnister på Aftonbladet verkligen bära vapen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in