2008-11-18, 19:43
Medlem
hellu fb! Nu är det såhär att min dator har råkat ut för en liten tråkig sak så att explorer.exe stängs av och sätts på var 5:e sekund. Dock är inte det här själva problemet jag vill ha löst.

För att slippa det här har jag tänkt att formatera datorn. Dock fungerar det inte att formatera den. När jag stänger av datorn och den startas på nytt och jag valt formatering står det såhär(Har XP skivan i Cd-romen):

"Det gick inte att starta windows eftersom följande fil saknas eller är skadad <windows - rot>\\\\sys tem32\\\\hal.d ll - Installera en kopia av filen ovanför på nytt"

Snälla, vad ska jag göra för att fixa ersätta denna fil så att formateringen kan avslutas? Andra alternativ?

Tack på förhand.
Citera
2008-11-18, 19:49
Medlem
Lappskojss avatar
se till så att cd läsaren är first boot device.
Citera
2008-11-18, 19:51
Medlem
Nollställ BIOS och testa sedan med en ny install. Funkar inte det så använd en linuxinstall som formatering.
Citera
2008-11-18, 20:14
Medlem
http://data.fuskbugg.se/skalman01/--MOV00083.3gp

En liten film som kanske kan hjälpa er vad jag ska göra.

ps. är inte bra på datorer alls!
Citera
2008-11-18, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lappskojs
se till så att cd läsaren är first boot device.

Fixat och klart, får fortfarande samma meddelande.
Citera
2008-11-18, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einar-Fredrik
Nollställ BIOS och testa sedan med en ny install. Funkar inte det så använd en linuxinstall som formatering.

Verkar lite riskabelt, då jag inte är särskilt bra på datorer.
Citera
2008-11-18, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hyvlarn
Verkar lite riskabelt, då jag inte är särskilt bra på datorer.

Pilla loss det lilla klockbatteriet på moderkortet som normalt sitter fast med en liten flik man kan bända försiktigt på och vänta typ 5 min (strömsladden skall vara urkopplad när du gör detta). Pilla tillbaka, starta maskinen, när den bootar så tryck på F1 för att komma in i bios så att du kan göra rätt inställningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in