Citat:
Ursprungligen postat av
Devilzer
Jag funderar på att köpa en laser + radarvarnare (alla tjötar om att laser bara varnar när man blir träffad och att man inte hinner reagera, men oftast så är man inte ensam i trafiken vilket jag inte var när polisen mätte uppifrån en gångbro över motorvägen kl 17-19 en tisdagkväll)
Så fyra frågor,
Om någon annan blir prickad med laser framför ens egen bil så kommer den varna?
Potatisgris.se skriver att deras detektorer kan varna om utryckningsfordon är i närheten, dom menar alltså att om polisen är i närheten och använder deras "polispilot"(radar=?) så varnar den, är detta sant och isåfall hur bra räckvidd är det på just din modell?
Vad är straffet för att inneha/använda en radar/laservarnare (inte störare)?
EDIT: Jag har läst att det finns radar-detektor-detektor-detektor-dtetektor osv. som polisen använder, har dom nya detektorerna skydd mot detta? Jag tänker främst på cobra serien.
Hittade lite bra info här för dom som är osäkra!
http://www.radardetector.org/pdf/BuyersGuide.pdf
Är själv på jakt efter en ny laservarnare. Har en billig sedan tidigare som fungerat skitbra!
Skulle vara kul med en som har lite fler roliga funktioner som t.ex. GPS och annat lull-lull.
Verkar bara finnas en handfull detektorer som är skyddade mot polisens utrustning som sägs kunna läsa av att du har en laservarnare i bilen, men har svenska polisen sådan utrustning och hur ofta använder dom den?
Jag använder min varnare till största del bara för att varna för kameraskåp då det ofta är hastighetsändringar i samband med kameraskåp, och då kan det vara kul att bli varnad i förväg så man inte missar och blir fotad.
Jag har den billigaste varnaren och den läser av i 360 graders vinkel, känner av i väldigt god tid innan man ser skåpen men nackdelen kan vara att den plockar upp et ganska brett spektrum av frekvenser.
Kör man i stan kan man sätta den i tre olika "City-modes" då den filtrerar bort en del signaler så man slipper ha den pipandes för allt möjligt.
Har kört förbi många skåp i södra Sverige som inte varit igång, men uppe i norra delen av landet har den larmat för alla skåp man passerat.
Jag tycker att det är en väl värd investering, inte bara för fortkörare utan även för oss halvdisträ som ibland missar en och annan 70-skylt när man är ute och kör längre sträckor.