2008-11-18, 00:34
Medlem
Finns det, precis som på en del fängelser, säkgrupper som granskar brev till häktade?

Jag vet att en åklagare kan lägga restriktioner på en häktad så att han inte får ta emot post alls. Men om en häktad inte har restriktioner? Kan brev granskas eller går det rätt in? Finns det särskilda regler om den häktade är känd gängmedlem?

tackar!
Citera
2008-11-18, 00:38
Medlem
Ska du skicka ett paket med en fil?
Citera
2008-11-18, 00:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wildman
Finns det, precis som på en del fängelser, säkgrupper som granskar brev till häktade?

Jag vet att en åklagare kan lägga restriktioner på en häktad så att han inte får ta emot post alls. Men om en häktad inte har restriktioner? Kan brev granskas eller går det rätt in? Finns det särskilda regler om den häktade är känd gängmedlem?

tackar!

Som du själv säger så beror det till största delen på om det är fulla restriktioner eller ej. Vid fulla restriktioner så får man inte ha någon kontakt med omvärlden, förutom advokaten. Är brottet massmedialt så får man inte heller se på tv.

Finns det däremot inga restriktioner så tror jag inte att de får läsa breven, däremot får de öppna dem och 'visitera' dem.

Angående gängmedlemmar så brukar det stramas ytterligare kring restriktioner etc, de 'klassificerar' (bedömer) alla som ska vidare till anstalt, och då brukar de flesta som är gängrelaterade får hårdare villkor.
Citera
2008-11-18, 05:20
Medlem
Bombads avatar
Utdrag från kriminalvårdens föreskrifter gällande häktade:

"Granskning av en häktads post får ske genom genomlysning av försändelsen
i oöppnat skick, öppnande utan genomläsning eller öppnande och genomläsning
av innehållet. Har en försändelse öppnats enbart för att söka efter
otillåtet föremål, får innehållet inte läsas.
Efter undersökningen skall försändelsen förseglas och den häktade
underrättas om åtgärden genom att det på försändelsen anges anledningen
till undersökningen, datum samt vem eller vilka som utfört den.
Särskilda skäl för att inte lämna ut en kvarhållen försändelse kan t.ex.
vara att den innehåller information som kan utgöra fara för annans liv eller
hälsa eller uppgifter som kan påverka ordning och säkerhet i häktet."
Citera
2008-11-18, 09:28
Medlem
Om man sitter häktad med restriktioner så går brevet först till åklagaren, han läser igenom brevet och avgör om man ska få det eller inte. Om han pallar.. Det kan alltså ta ett tag innan man får brevet och står där något olämpligt som restriktionerna inte tillåter att man läser så får man det när restriktionerna hävs.

Sedan så kollar dom såklart i breven så att det inte skickas in narkotika eller dyligt, brukar gå till så att dom kommer in i cellen med brevet och öppnar det framför ögonen på en, tar ut pappret med själva skriften på och kollar så det är ett vanligt papper med text bara, sen kollar dom i kuvertet och så. Dom läser alltså inte brevet.

Finns väl olika rutiner på olika häkten antar jag men detta är min erfarenhet
Citera
2008-11-18, 11:02
Medlem
Tack!! Det har löst min huvudfråga.

Citat:
Angående gängmedlemmar så brukar det stramas ytterligare kring restriktioner etc, de 'klassificerar' (bedömer) alla som ska vidare till anstalt, och då brukar de flesta som är gängrelaterade får hårdare villkor.

Vet du mer om detta? Jag menar alltså inte riksmottagningen på Kumla, utan jag undrar vilka paragrafer kriminalvården har i ryggen och om dem verkligen kan särbehandla gängmedlemmar i häkten. Går tex alltid en HA medlems post via någon speciell instans innan utlämnande, även om inga restriktioner föreligger?
Citera
2008-11-18, 11:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wildman
Vet du mer om detta? Jag menar alltså inte riksmottagningen på Kumla, utan jag undrar vilka paragrafer kriminalvården har i ryggen och om dem verkligen kan särbehandla gängmedlemmar i häkten. Går tex alltid en HA medlems post via någon speciell instans innan utlämnande, även om inga restriktioner föreligger?

Vad de kan och får, och vad de gör, är inte alltid samma sak. Det jag syftade på var även inriktat på anstaltsplacering, obevakade besök, och permissionsstege etc, där de brukar vara hårdare. Men brev passerar väl som vanligt om inget annat gäller, men det är inte ovanligt att det strulas och är extra omständigt. Lite hårdare koll helt enkelt.
Citera
2008-11-19, 01:52
Medlem
Kutchis avatar
Om man har restriktioner och får ett brev som bryter mot dessa så kan man få en kopia av brevet där de delar som åklagaren inte tycker man bör läsa inte finns med.

Om ett brev är öppnat eller öppnat och genomläst skall det sitta en på där det står.

Brev kan även vara genomlysta utan att vara öppnade, även detta skall man få veta när man får brevet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in