• 1
  • 2
2008-11-19, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
>>Detta gäller dock inte om narkotikan intagits i enlighet med läkares eller
>>annan behörig receptutfärdares ordination.

Stycket ovanför.....

Så "Det gäller även om du är påverkad av en lagligt utskriven medicin." gäller EJ.

Du missuppfattade en del av lagen, det är lätt hänt.

Citat:
efter att ha intagit narkotika som avses i 8 § narkotikastrafflagen (1968:64) i så stor mängd att det under eller efter färden finns något narkotiskt ämne kvar i blodet. Detta gäller dock inte om narkotikan intagits i enlighet med läkares eller annan behörig receptutfärdares ordination.

Man får alltså ha ett lagligt utskrivet narkotiskt ämne kvar i blodet, man får dock inte vara så påverkad att det kan antas att han eller hon inte kan framföra fordonet på ett betryggande sätt.
Citera
2008-11-19, 19:21
Medlem
terms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrdominik
Om vi säger att jag tagit Bromo dragonfly då den var laglig och kör bil, polisen stoppar mig och ser utan tvekan att jag är påverkad. Jag får pissa osv bla bla, och det visar negativt. Räcker det endast med att jag var "uppenbart påverkad" eller måste drogen vara olaglig? Eller kanske laglig men att dom ska kunna visa det på drogtestet att jag överhuvudtaget var påverkad?

Om det "kan antas" att du inte kan köra bilen på ett betryggande sätt så kommer du dömas för rattfylla. Om du inte har varit stenad som granit så kommer du troligtvis undan med 40 dagsböter. Om du visas ha varit "avsevärt" påverkad kan du åka dit för grovt rattfylleri och få fängelse, men det är knappast sannolikt om du inte är helt väck. Mellan de båda alternativen är en glidande skala som till stor del beror på vad åklagaren kan visa. Det är oerhört svårt för åklagaren att i efterhand visa hur påverkad man varit.
Citera
2009-02-04, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slurig
Det spelar ingen roll hur lagligt eller olagligt ämnet du intagit är. Om du är påverkad så åker du dit. Det gäller även om du är påverkad av en lagligt utskriven medicin.

Nej, jag körde bil på mephedrone och skulle få vårdslöshet i trafik men det lades ner när det bevisades att det bara va mephedrone jag hade i blodet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in