2008-11-17, 15:37
Medlem
octanes avatar
Jag tänkte "skapa" ett recept som har kort förbredelsetid av maten men som genererar mycket och nyttig mat.

Vad tror ni om denna, och vilka tider tror ni krävs.

Jag tänkte koka potatis på plattan, samtidigt som jag i ugnen har 4-8 st biffar, t.ex. sjömansbiff eller annan nöt/fläsk filé med ett par cm tjocklek.
Dessa skall ligga på ett ugnsgaller, lite salt och peppar på samt tinade, men annars helt råa.
Under dessa har jag en djup ugnsform, och tillagar ugnsstekta grönsaker samtidigt typ som dessa: http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat...&receptid=3489
Då jag måste samla upp köttsafterna någonstans så är det en bra idé att passa på att göra ugnsstekta grönsaker eller kanske klyftpotatisar samtidigt

Denna kombination genererar mycket mat snabbt och innebär bara ev. potatisskalande samt att fixa till grönsakerna. Vad tror ni? måste man försteka köttet i en stekpanna?
Citera
2008-11-17, 15:42
Medlem
KeyBoardSamurais avatar
verkar faktiskt riktigt gott, kan dock inte hjälpa dig, bara att testa

säg gärna hur det gick
Citera
2008-11-17, 16:08
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av octane
Jag tänkte "skapa" ett recept som har kort förbredelsetid av maten men som genererar mycket och nyttig mat.

Vad tror ni om denna, och vilka tider tror ni krävs.

Jag tänkte koka potatis på plattan, samtidigt som jag i ugnen har 4-8 st biffar, t.ex. sjömansbiff eller annan nöt/fläsk filé med ett par cm tjocklek.
Dessa skall ligga på ett ugnsgaller, lite salt och peppar på samt tinade, men annars helt råa.
Under dessa har jag en djup ugnsform, och tillagar ugnsstekta grönsaker samtidigt typ som dessa: http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat...&receptid=3489
Då jag måste samla upp köttsafterna någonstans så är det en bra idé att passa på att göra ugnsstekta grönsaker eller kanske klyftpotatisar samtidigt

Denna kombination genererar mycket mat snabbt och innebär bara ev. potatisskalande samt att fixa till grönsakerna. Vad tror ni? måste man försteka köttet i en stekpanna?
Det hela är helt avgörande på vilken typ av kött du använder. Kör du på sjömansbiffkött (dvs innan-/ytterlår av nöt) så blir det inte bra. Det enda du lyckas med är en torr och krökt skosula.

Kör du däremot på kotletter som du först ger en fin yta, så kan det gå, liksom finare kött som entrecote och biff (återigen krävs att du ger köttet en fin yta i panna först).

~Paul~
Citera
2008-11-17, 16:12
Medlem
Cantorass avatar
Kött i skivor i ugnen är ingen höjdare - stek i stekpanna istället - går fortare och blir godare.

Däremot funkar det bra om du har kött i bit - rostbiff, fläskkarre, etc, men du bör du ha betydligt lägre ugnstemperatur än i ICA:s recept = tar längre tid
Citera
2008-11-17, 17:14
Medlem
octanes avatar
Hur lyckas dom få biffar bra i mini-ugnar som dessa:
http://www.youtube.com/watch?v=WbzIefRJ0N8

är det speciella ugnar med fläkt eller vad är grejen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in