2008-11-17, 12:12
Medlem
Matches Malones avatar
I en annan tråd på detta forum diskutterades huruvida en man som var dömd för våldtäkt på barn skulle behandlas i fängelse.
https://www.flashback.org/showthread.php?t=769205

Där hänvisade jag till en sak min gamle kompis Knarkaren hade sagt:
"Det är en jävla skillnad på en snabbknullare om han är dömd eller inte..."
Det han menade var att var man dömd sexualförbrytare hade man en lägre status på anstalter, än de som kanske gjort samma sak men ej var dömda för sagda brott. I de kretsar han rörde sig i på den tiden var det inte inte tabu att prata om, eller ens skryta om begågna sexuella övergrepp. Fienders flickvänner "straffknullades", fjortisar togs på löpande band osv. Men då detta inte var huvudsaken av deras kriminalitet, den utgjordes av drogförsäljning, inbrott och "beskydd", är då deras status genast högre om de skulle dömas än Janne Banan som våldtar någon på fyllan?

Jag tror mer att att dömda sexualbrottslingars låga staus helt enkelt handlar om ett enkelt sätt att rangordna de intagna. Högst upp hamnar coola gangstas, längst nere snabbknullare och pedofiler, med mordbrännare, biltjuvar och hälare o.s.v. däremellan. Enkelt och lätt.

Eller är det en rest av den gamla tjuvhedern, om det nu någonsin funnits en sådan, att man inte ska våldta som lever kvar?

Hur ser det verkligen ut?
Citera
2008-11-17, 12:27
Medlem
Sexualbrottslingar har helt klart lägre status bland interner. Varför? Dels beror väl det på att fängelser är manliga miljöer, och det sedan urminnes tider är en hederssak bland män att spara kvinnor och barn lidande. Men jag tror också att det kan beror på att man inte vill vara längst ner på skalan. Även en tjuv vill ha någon att se ner på, och då passar det ju bra att förakta våldtäktsmän. Och våldtäktsmännen kan se ner på pedofilerna. Och pedofilerna kan se ner på barnamördarna.
Citera
2008-11-17, 13:54
Medlem
Matches Malones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OdleAggot
Sexualbrottslingar har helt klart lägre status bland interner. Varför? Dels beror väl det på att fängelser är manliga miljöer, och det sedan urminnes tider är en hederssak bland män att spara kvinnor och barn lidande. Men jag tror också att det kan beror på att man inte vill vara längst ner på skalan. Även en tjuv vill ha någon att se ner på, och då passar det ju bra att förakta våldtäktsmän. Och våldtäktsmännen kan se ner på pedofilerna. Och pedofilerna kan se ner på barnamördarna.

Finns det verkligen plats för ett sådant synsätt i dagens Sverige med hårda droger och kriminella nätverk? Är inte det lite av en romantiserande bild av "tjyven med heder"?

Jag lutar mer åt den andra förklaringen, dvs någon måste ligga på botten. Nu ska ingen tro att jag på något sätt försvarar sexualförbrytare, men jag anar ett visst hyckleri bland kriminella angående orsaken till sagda rangordning på anstalterna.
Citera
2008-11-17, 15:15
Medlem
deadsets avatar
Dom som är kåta och runkar står längst ner i hierarkin, och galna misshandlare och mördare står längst upp.

Att vara kåt är det värsta man kan vara i denna värld, om man är kåt på fel saker. Och att brutalt mörda någon som är kåt på fel saker anses vara det bästa man kan göra i denna värld.

Därav min slutsats.
Citera
2008-11-17, 16:06
Bannlyst
Förlåt en som inte är insatt, men vad betyder "snabbknullare"?
Citera
2008-11-17, 16:24
Medlem
Uncle Dukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matches Malone
Finns det verkligen plats för ett sådant synsätt i dagens Sverige med hårda droger och kriminella nätverk? Är inte det lite av en romantiserande bild av "tjyven med heder"?

Jag lutar mer åt den andra förklaringen, dvs någon måste ligga på botten. Nu ska ingen tro att jag på något sätt försvarar sexualförbrytare, men jag anar ett visst hyckleri bland kriminella angående orsaken till sagda rangordning på anstalterna.

Jag tror att du har rätt med rangordningsteorin, men samtidigt tycker de ALLRA flesta att sexualbrott är något av det värsta man kan begå. Jag vet att OG's har en regel om att inte ge sig barn och kvinnor. Om det sedan följs vet jag inte.

Citat:
Ursprungligen postat av rae

Inte hört innan, men att döma av sammanhangen i den här tråden skulle jag gissa på att det är en eufemism för våldtäktsman (jfr "överraskningssex").
Citera
2008-11-17, 16:37
Medlem
Matches Malones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rae
Det är, eller åtminstone var, en term för våldtäktsmän. Ursäkta om jag var otydlig.

Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Duke
Jag tror att du har rätt med rangordningsteorin, men samtidigt tycker de ALLRA flesta att sexualbrott är något av det värsta man kan begå. Jag vet att OG's har en regel om att inte ge sig barn och kvinnor. Om det sedan följs vet jag inte.

Jag tror att denna regel mest är för att kunna slå sig för bröstet och säga "... vi är tjuvar och mördare, men kvinnor och barn går säkra...". Jag kan tänka mig att många kvinnor ser dem som handlingskraftiga och sexiga, men säkra och beskyddade rent personligen för dem själva.

Nu är det här bara ett exempel, och jag är osäker på vilket gäng han var ansluten till, men när kompisen Indie-Dvärgen satt inne för misshandel ca tio år sedan, hade han en kille på sin anstalt som var en erkänd "straffknullare". Om man inte kunde betala sina skulder kom han hem och hälsade på fruar eller flickvänner för att ta en del av skulden i natura, något han inte höll hemligt. Han satt inne den gången för misshandel, men var våldtäktsdömd tidigare. Han var kung på den anstalten (runt 95-97, Sundsvall?).

Spelade det någon roll att han inte var dömd just den gången för våldtäkt?
Citera
2008-11-17, 18:24
Medlem
Uncle Dukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matches Malone
Jag tror att denna regel mest är för att kunna slå sig för bröstet och säga "... vi är tjuvar och mördare, men kvinnor och barn går säkra...". Jag kan tänka mig att många kvinnor ser dem som handlingskraftiga och sexiga, men säkra och beskyddade rent personligen för dem själva.

Nu är det här bara ett exempel, och jag är osäker på vilket gäng han var ansluten till, men när kompisen Indie-Dvärgen satt inne för misshandel ca tio år sedan, hade han en kille på sin anstalt som var en erkänd "straffknullare". Om man inte kunde betala sina skulder kom han hem och hälsade på fruar eller flickvänner för att ta en del av skulden i natura, något han inte höll hemligt. Han satt inne den gången för misshandel, men var våldtäktsdömd tidigare. Han var kung på den anstalten (runt 95-97, Sundsvall?).

Spelade det någon roll att han inte var dömd just den gången för våldtäkt?

Säkerligen är det så. Jag har varken lust, vilja eller anledning att "försvara" OG, jag bara sade att det är deras officiella policy. Att verkligheten ser annorlunda ut kunde jag gissa mig till.
Däremot visste jag inte att det "bara" är sexbrottslingar som är dömda för sexbrott som råkar illa ut.
Citera
2008-11-18, 08:14
Medlem
Matches Malones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Duke
Säkerligen är det så. Jag har varken lust, vilja eller anledning att "försvara" OG, jag bara sade att det är deras officiella policy. Att verkligheten ser annorlunda ut kunde jag gissa mig till.
Däremot visste jag inte att det "bara" är sexbrottslingar som är dömda för sexbrott som råkar illa ut.

Om det är det gällande vet jag ej, men om den dömde tillhör rätt krets så verkar det inte spela någon roll, därav mina tankar om hyckleri. Sedan kan man hävda att mord är ett mer slutgiltigt brott än våldtäkt, men det finns väl ett så pass starkt symbolvärde i en sådan kränkande handling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in