I en annan tråd på detta forum diskutterades huruvida en man som var dömd för våldtäkt på barn skulle behandlas i fängelse.
https://www.flashback.org/showthread.php?t=769205
Där hänvisade jag till en sak min gamle kompis Knarkaren hade sagt:
"Det är en jävla skillnad på en snabbknullare om han är dömd eller inte..."
Det han menade var att var man dömd sexualförbrytare hade man en lägre status på anstalter, än de som kanske gjort samma sak men ej var dömda för sagda brott. I de kretsar han rörde sig i på den tiden var det inte inte tabu att prata om, eller ens skryta om begågna sexuella övergrepp. Fienders flickvänner "straffknullades", fjortisar togs på löpande band osv. Men då detta inte var huvudsaken av deras kriminalitet, den utgjordes av drogförsäljning, inbrott och "beskydd", är då deras status genast högre om de skulle dömas än Janne Banan som våldtar någon på fyllan?
Jag tror mer att att dömda sexualbrottslingars låga staus helt enkelt handlar om ett enkelt sätt att rangordna de intagna. Högst upp hamnar coola gangstas, längst nere snabbknullare och pedofiler, med mordbrännare, biltjuvar och hälare o.s.v. däremellan. Enkelt och lätt.
Eller är det en rest av den gamla tjuvhedern, om det nu någonsin funnits en sådan, att man inte ska våldta som lever kvar?
Hur ser det verkligen ut?