2008-11-17, 04:14
Medlem
jag tror jag har social fobi.

jag tycker det är jobbigt att gå på stan för då känns det som om alla stirrar på mig och tänker fan vad ful han är. tycker också det är jobbigt att åka buss. varje dag när jag ska åka hem så går jag alltid vid en speciell tid till busshållplatsen och det är den tiden då det är minst folk där. jag har praktik på en butik och om jag vaknar upp en morgon och är sjuk och blir tvungen att ringa o säga att jag stannar hemma. då blir jag skakig när jag ska ringa för då är jag inte förberädd på samtalet och inte hunnit övat på vad jag ska säga.

det här med att jag inte vågar se folk i ögonen tror jag har lite att göra med saker som hände i skolan.

i gymnasiet så fick jag höra många gånger att jag var ful. hade två vänner den tiden men den ena flyttade och den andra skolkade mycket så jag var för det mesta själv. fick många gånger höra ´´kolla vad ful han är´´ eller liknande. och började undvika ögonkontakt med folk. för jag trodde dem flesta tyckte så . ända gången nåra började tala med mig var efter att jag uppträtt med mina låtar på nån grej i skolan.

började redan hålla mig inne på fritiden när jag gick i högstadiet för att jag mådde skit på grund av misshandel och hot i skolan.
nu har jag inga vänner och sitter inne så fort jag är ledig. mår verkligen skit och är deppig varje dag.
har jag social fobi?, finns det några tabletter eller nått mot det ? eller kan man gå i nån speciell terapi ?
Senast redigerad av jonte-- 2008-11-17 kl. 04:28.
Citera
2008-11-17, 04:44
Medlem
hej jonte
trist att läsa om din svåra tid i skolan.
till dina frågor. det finns ju inga mirakel piller som får bort den socialafobin. jag säger inte att du har det, för jag är ingen läkare. så vill inte yttra mig om det. men du skulle kunna gå på kognetivbeteendeterapi och använda medicin, medans du går där. för man brukar få göra det, när man går där.lycka till!
Citera
2008-11-17, 08:41
Medlem
Shrink in spes avatar
Det låter som att du skulle kunna uppfylla kriterierna för social fobi. Jag råder dig definitivt att söka hjälp för detta så att det inte handikappar dig mer än vad det gör för tillfället. Ring till "din" psykiatriska öppenvårdsmottagning och beskriv ditt problem, så kan de förhoppningsvis hjälpa dig. Tycker definitivt du ska strida för att få kognitiv beteendeterapi som är "treatment of choice" vid social fobi.

Lycka till!
Citera
2008-11-17, 15:42
Medlem
nonameds avatar
Jag tycker du ska fråga efter något ångest dämpade. terapi funkade inte för mig och inte heller kognitiv beteendeterapi. Det enda jag gjorde var att gå ut och gå varje dag i stan eller en promenad runt kvarteren där jag bor. Lätt att man blir sittandes hemma.
Citera
2008-11-17, 16:09
Medlem
Sunhawks avatar
Fyfan så förjävligt. Kom ihåg att det är inget fel på dig, det är de människor som säger dumma saker som har problem. De kanske mår dåligt själva och får styrka av att slänga ut elaka kommentarer, eller så känner de såg så trygga i sin situation att de börjar hoppa på andra. Kanske har de varit med om något liknande tidigare?
Citera
2008-11-17, 21:21
Medlem
Disco Moskvas avatar
SSRI-läkemedel kan lösa mycket, även svår social fobi (och andra ångestsyndrom). De har oftast god verkan och i de flesta fall inga eller få biverkningar. Man kan vid behov kombinera med KBT men medicinen har en "kognitiv effekt" eftersom man blir av med ångesten och kan möta tidigare jobbiga situationer utan problem. Efter ett tag lär man bort fobin och effekten stannar (förhoppningsvis) kvar även efter man slutat medicinera efter några år. KBT är dyrt och ibland svårt att få, tycker därför att du ska börja med medicin och se om det hjälper.

Jag tycker att du ska ta kontakt med sjukvården och be om remiss till en psykiatriker som kan skriva ut rätt grejer till dig.

Tänk på det här: Det finns massor av fördomar om den här typen av läkemedel, glöm dem. SSRI är inte en zombie-drog. Man blir inte frånvarande, speedad eller världens gladaste person, man blir bara av med ångesten och kan börja leva ett normalt liv. Det är precis vad du behöver.
Senast redigerad av Disco Moskva 2008-11-17 kl. 21:23.
Citera
2008-11-17, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte--
jag tror jag har social fobi.

jag tycker det är jobbigt att gå på stan för då känns det som om alla stirrar på mig och tänker fan vad ful han är. tycker också det är jobbigt att åka buss. varje dag när jag ska åka hem så går jag alltid vid en speciell tid till busshållplatsen och det är den tiden då det är minst folk där. jag har praktik på en butik och om jag vaknar upp en morgon och är sjuk och blir tvungen att ringa o säga att jag stannar hemma. då blir jag skakig när jag ska ringa för då är jag inte förberädd på samtalet och inte hunnit övat på vad jag ska säga.

det här med att jag inte vågar se folk i ögonen tror jag har lite att göra med saker som hände i skolan.

i gymnasiet så fick jag höra många gånger att jag var ful. hade två vänner den tiden men den ena flyttade och den andra skolkade mycket så jag var för det mesta själv. fick många gånger höra ´´kolla vad ful han är´´ eller liknande. och började undvika ögonkontakt med folk. för jag trodde dem flesta tyckte så . ända gången nåra började tala med mig var efter att jag uppträtt med mina låtar på nån grej i skolan.

började redan hålla mig inne på fritiden när jag gick i högstadiet för att jag mådde skit på grund av misshandel och hot i skolan.
nu har jag inga vänner och sitter inne så fort jag är ledig. mår verkligen skit och är deppig varje dag.
har jag social fobi?, finns det några tabletter eller nått mot det ? eller kan man gå i nån speciell terapi ?

Hej!

Lyrica är en medicin, som kan hjälpa mot social fobi.

Hälsningar
Stövel-Anders
Citera
2008-11-22, 01:20
Bannlyst
Hej Jonte,
För mig låter det helt klart som att du har social fobi.
Lider själv av ungefär samma problem. Jämt när jag går ute på stan
så känner jag mig utstirrad och iaktagen. När jag sitter på tunnelbanan
så får jag andnöd och nästan panikattacker. När jag var ung var jag alltid den "roliga" killen som var klassens "clown" och som alltid underhöll alla. För mig tror jag att detta har uppkommit
på grund av att en lärare tryckte ner mig som fan i högstadiet framförallt när jag räckte upp handen och hade föredrag så hånade hon mig som fan och fick hela klassen att as garva åt mig. Känner igen det här med att alltid tänka igenom noga vad man ska säga innan man uttalar sig.
För mig handlar det inte om att jag skulle vara ful på något sätt då jag vet att jag brukar kallas för snygg Pontus av många skit snygga tjejer i min umgängeskrets osv..

Har försökt lösa mina problem själv under X antal år och har gjort en del framsteg, tyvärr går det alldeles för långsamt fram. Detta sätter verkligen käppar i hjulen för ens liv på många plan då man verkligen gör allt för att undvika situationer då man måste stå i centrum osv, vilket man väldigt ofta måste göra i arbete, skola etc..

Har nu ikväll bokat en tid på vårdcentralen och hoppas på att jag kan få hjälp nu en gång för alla. Både du och jag vet att ingen förtjänar att känna så här och både du och jag vet att det inte finns någon som faktiskt dömer oss på detta sätt som vi tror att dom gör och om någon nu gör det så är det fan dom som har dom största problemen!
Gör som jag och boka en tid hos nån läkare eller vad fan som helst asap. Tro fan inte att du ska kunna lösa det själv eller att det ska gå bort med tiden (som jag alltid har fått höra) för det gör det inte! Man lever bara en gång, glöm inte det!
Citera
2008-12-28, 17:28
Awaiting Email Confirmation
Jag kan bara säga att Lyrican hjälper mycket mot social fobi. Jag har och har haft exakt samma problem som du och jag fick Lyrica för ca 2 år sedan. Det tar ett tag innan den fungerar fullt ut, men efter ett tag hjälper den otroligt mycket. Själv klarar jag mig inte utan Lyrican, fungerar inte alls soicialt som människa utan den. Lyrica är en BRA medicin, så är det bara
Citera
2008-12-28, 18:14
Medlem
Fixa något SSRI. Jag hade socialfobi innan jag började käka zoloft och nu efter så vågar jag tala inför grupp och allt. Säger folk något till mig så säger jag bara: eyy fuck you! skiter fullständigt i om jag får stryk? Får jag de så gör det bara ont, sen går d över
Citera
2008-12-28, 19:20
Medlem
biologicals avatar
Om du nu vill börja med medicin eller funderar på det så tycker jag du skall läsa om Voxra! Det är en av få mediciner som fungerat för mig, och många andra har blivit hjälpta. Den är lite annorlunda mot ssri, snri och liknande antidepressiva.

Jag har haft mycket svår socialfobi, (i princip fobisk personlighetsstörning kanske.)

Mina erfarenheter säger att de flesta börjar med SSRI men tvingas ändå byta till något annat för att det inte fungerar tillfredsställande. Med Voxra är sannolikheten stor att du mår bra från dag ett till skillnad från ssri där du får vänta 1-2 månader eller längre. Många kombinerar också Voxra med en annan antidepressiv för att få en dunderkur, om man nu behöver det eller om voxra inte funkar perfekt självt. De potentierar varandra.

Men snöa inte in dig på mediciner totalt. Det bästa är att få någon slags terapi, helst KBT. Kanske i kombination med en medicin.

Sen vill jag slå ett slag för förändrade matvanor, kan boosta enegin och humöret rejält! Motion kan du få lätt hemma om du nu inte redan håller på med det. Skaffa en cykel, hantlar och gör armhävningar samt situps.
Detta för att stärka dig fysiskt och psykiskt, det ger välbefinnande och så blir det lite lättare när du går på stan ( som jag antar att du behöver träna på ) man får lite mer självförtroende för varje vecka man tränar...

Vitaminer och olika kosttillskott ( t ex omega 3, multivitamin och berocca/vitamax b-active.)

Lycka till!
Citera
2008-12-30, 17:57
Medlem
blakkayos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biological
Med Voxra är sannolikheten stor att du mår bra från dag ett till skillnad från ssri där du får vänta 1-2 månader eller längre. Många kombinerar också Voxra med en annan antidepressiv för att få en dunderkur, om man nu behöver det eller om voxra inte funkar perfekt självt. De potentierar varandra.

Voxra är en Noradrenalin-dopaminåterupptagshämmare va ?
vilka medeciner kan man kombinera med Voxra ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in