2008-11-16, 18:27
Medlem
Hallå, först inlägget på detta forum. Blev medlem för att kunna få hjälp med detta problem så vore ju kul om det lönade sig

Iaf, för några veckor sedan bytte jag från Vista till XP då jag ansåg att min dator skulle göra bättre ifrån sig med det. Laddade ner senaste XP-versionen och installerade. Nu susar och låter datorn som fan verkligen. Störande är bara förnamnet. Var inte alls så när jag hade Vista. Vad kan det bero på?

När jag installerat XP fattades det en massa drivrutiner så som ljudet och nätverkskorten. Kan det ha något med det att göra, att jag inte har någon viss drivrutin installerad?

Alla förslag är bra Tack på förhand /Clapton
Citera
2008-11-16, 18:31
Medlem
brianmolkos avatar
du menar den brusar ifrån ljudkortet eller låter fläkten mer ?
Citera
2008-11-16, 18:33
Medlem
Det är fläkten som susar som fan.

Och datorn blir väldigt varm också. Var inte alls så förut.
Citera
2008-11-16, 18:33
Medlem
glhfs avatar
Kan vara så simpelt som en BIOS-uppdatering för att lösa biffen.

Datorer med Vista förinstallerat brukar inte fungera fullt ut med XP såvida drivrutiner för en nedgradering inte finns tillgängliga på tillverkarens hemsida, så installera samtliga drivrutiner och se om det löser ditt problem.

Märke och modell på datorn?
Citera
2008-11-16, 18:48
Medlem
Just det det kanske jag ska nämna. Fick stänga av en sak i BIOS när jag skulle installera XP för annars gick det inte. Kommer inte ihåg vad det heter, men kan ta reda på om det kan vara viktigt? Var så på alla av denna modell. Jag har en HP Compaq 6720s, en bärbar dator.
Citera
2008-11-16, 19:00
Medlem
brianmolkos avatar
fläkten kanske får arbeta mer för Vista kräver mer av datorn än XP, den låter mer för datorn blir varmare ...
Citera
2008-11-16, 19:05
Medlem
Ja men jag bytte ju från Vista till XP så datorn borde få jobba mindre ju.
Citera
2008-11-16, 19:23
Medlem
kimdah2002s avatar
Fläkten är temperaturstyrd och styrs av energiinställningarna i Vista, det fungerar troligtvis inte med XP...
Citera
2008-11-16, 20:18
Medlem
Ja det låter sannerligen som en vettig anledning. Går inte fixa på något sätt?
Citera
2008-11-16, 20:52
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clapton
Ja det låter sannerligen som en vettig anledning. Går inte fixa på något sätt?
Installera Vista igen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in