Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-11-15, 08:46
Medlem
CaptenMärtas avatar
Hej.
Jo så här ligger det till att jag har ett trådlöst nätverk dlink router.
men när jag tittar på youtube eller använder utorrent för att ladda ner så är det som att det överbelastas och min dator tappar mottagningen med routern.
Utorrent kan ladda ner i ca 1minut sedan tappar den mottagningen.
Hur ska jag göra för att den inte ska tappa mottagningen?/laga,förbättra?
Citera
2008-11-16, 17:25
Medlem
kimdah2002s avatar
använd inte uTorrent...
Citera
2008-11-16, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaptenMärta
Hej.
Jo så här ligger det till att jag har ett trådlöst nätverk dlink router.
men när jag tittar på youtube eller använder utorrent för att ladda ner så är det som att det överbelastas och min dator tappar mottagningen med routern.
Utorrent kan ladda ner i ca 1minut sedan tappar den mottagningen.
Hur ska jag göra för att den inte ska tappa mottagningen?/laga,förbättra?

Misstänker du har Vista på maskinen? Isf har det med antalet "halvöppna" tcp anslutningar att göra som är satt rätt lågt default i Vista.
Citera
2008-11-17, 03:18
Medlem
Kan mycket väl vara kanalkrockar. Har du många tillgängliga trådlösa nätverk i listan när du klickar på "Visa tillgängliga trådlösa nätverk" ?

Har du det kan risken vara stor att någon/några har samma kanal som dig, då kanal 6 (rätta mig om jag har fel) körs som default på D-link routers. Logga in på routern och sedan klicka dig fram till "Wireless" samma ställe där du ändrar lösenord mm... Bocka av Auto Select och sedan välj en annan kanal som du har luskat fram genom beskrivningen under.

För att kolla upp det laddar du ned NetStumbler (http://downloads.netstumbler.com/downloads/netstumblerinstaller_0_4_0.exe) och sedan kör programmet. Det kommer då visa vilka kanaler nätverken kör på (1-13). Du ska se till att inte ha samma kanal eller +-1 kanal

Som exempel:

Hacker Lasse (kanal 4)
Ditt nätverk (kanal 6)
Nisse (kanal 6)
Morgan den Store (kanal 7)

alltså så måste du byta till 9< eller >2 för att det inte ska bli konflikter

Om det nu är det som är problemet hoppas jag att min slarviga beskrivning kom till hjälp
Citera
2008-11-17, 17:08
Medlem
CaptenMärtas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bab0
Kan mycket väl vara kanalkrockar. Har du många tillgängliga trådlösa nätverk i listan när du klickar på "Visa tillgängliga trådlösa nätverk" ?

Har du det kan risken vara stor att någon/några har samma kanal som dig, då kanal 6 (rätta mig om jag har fel) körs som default på D-link routers. Logga in på routern och sedan klicka dig fram till "Wireless" samma ställe där du ändrar lösenord mm... Bocka av Auto Select och sedan välj en annan kanal som du har luskat fram genom beskrivningen under.

För att kolla upp det laddar du ned NetStumbler (http://downloads.netstumbler.com/downloads/netstumblerinstaller_0_4_0.exe) och sedan kör programmet. Det kommer då visa vilka kanaler nätverken kör på (1-13). Du ska se till att inte ha samma kanal eller +-1 kanal

Som exempel:

Hacker Lasse (kanal 4)
Ditt nätverk (kanal 6)
Nisse (kanal 6)
Morgan den Store (kanal 7)

alltså så måste du byta till 9< eller >2 för att det inte ska bli konflikter

Om det nu är det som är problemet hoppas jag att min slarviga beskrivning kom till hjälp

Tack så mycket det funkade!

(Jag kör XP som någon undrade)
Citera
2008-11-17, 23:25
Medlem
Rakiis avatar
Har lite av samma problem som TS, att uppkopplingen hoppar upp och ned hela tiden, går ifrån 54Mb/s till 48Mb/s lite hursomhelst. Har kollat upp Net-sidan... som någon länkade till och mitt nätverk ligger separat, alltså inte med andra som "krockar", och ändå strular det. Fungerade fint i morse men sen då man kom hem och slog på datorn var allt helt uppstrulat.
Senast redigerad av Rakii 2008-11-17 kl. 23:31.
Citera
2008-11-18, 14:06
Medlem
CaptenMärtas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Har lite av samma problem som TS, att uppkopplingen hoppar upp och ned hela tiden, går ifrån 54Mb/s till 48Mb/s lite hursomhelst. Har kollat upp Net-sidan... som någon länkade till och mitt nätverk ligger separat, alltså inte med andra som "krockar", och ändå strular det. Fungerade fint i morse men sen då man kom hem och slog på datorn var allt helt upp strulat.
Vad använder du för router/mottagare
Jag har nämligen haft strul med D-links DWL-G122 ett par gånger, fått den inbytt på garantin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in