2008-11-14, 18:30
Bannlyst
De blandas ju ofta ihop i diskussion. Men var ligger skillnaden? Utveckla gärna svaren... jag har försökt leta fram lite fakta men hittar inget tydligt.

Tacksam för svar.
Citera
2008-11-14, 18:34
Medlem
Vad menar du? Vad som är skillnaden mellan ozonlagret och växthuseffekten?
Citera
2008-11-14, 18:36
Medlem
West-ens avatar
Ozonhål skall enligt uppgift ha uppstått av såkallade freoner, klorföreningar som aggressivt angriper ozon. Värt att nämna är att ozon återbildas av syre och solstrålning. Idag finns inget egentligt problem och freonerna är sedan länge avvecklade. (Viss användning i vissa länder finns kvar, men den är försumbar).
Växthuseffekten är vad som gör liv möjligt på jorden, värme hålls kvar av ett tjock lager gaser kallat atmosfär.
Global uppvärmning tänker du troligen på, vilket är den idé om att vi människor skulle ha släppt ut sådana stora mängder koldioxid i atmosfären att det skulle ha påverkat jordens växthuseffekt, dvs gjort den mer effektiv. En mer effektiv växthuseffekt innebär i längden ett varmare klimat. Jag personligen håller inte med utan anser att det är viktigt att vara kritiskt inställd till denna fråga när man sällan får se råfakta, utan att det farligt nog, tas som en av grundsanningarna.
Citera
2008-11-14, 18:40
Medlem
Flytande_argots avatar
Ozonhålet är/var något som orsakas av att kloratomer sabbar ozonbildningen i atmosfären. Dessa kloratomer fanns till största delen i s.k freoner vilket var självsmörjande kylmedier med väldigt bra egenskaper innan det upptäcktes att de förstörde ozonskiktet.

Så ozonhålet leder till att ozonbildningen hämmas vilket i sin tur leder till att mängden UV-strålning ökar kraftigt inom de områden där ozonbildningen skadats. Det leder till att växter och djur skadas.

Växthuseffekten handlar om att långvågig vämestrålning inte kan lämna atmosfären - alltså en simpel temperaturhöjning.

Edit: West-en var snabbare

Såg eller läste nåt för inte så länge sedan där det hävdades att det fortfarande tillverkas och smugglas stora mängder freoner?
Senast redigerad av Flytande_argot 2008-11-14 kl. 18:42.
Citera
2008-11-14, 19:14
Bannlyst
Underbara svar tackar! Finns det kanske något mer att tillägga? Eller personliga åsikter...
Citera
2008-11-14, 19:17
Bannlyst
Skulle väl vara att ozonhålet läker väldigt långsamt. Har för mig att man räknar med att det är återställt först år 2050~.
Citera
2008-11-14, 19:22
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powerboy
Underbara svar tackar! Finns det kanske något mer att tillägga? Eller personliga åsikter...

Kan väl tillägga en personlig åsikt. Jag tycker att just Ozonhåls-grejen är en bra indikation på att mänskligheten faktiskt kan komma till rätta med miljöproblem på en global skala.

Även här fanns det gott om skeptiker och belackare och många av de stora industrinationerna stretade emot. Men när det blev plågsamt uppenbart att det verkligen var ett problem, ett problem som verkligen hotade oss alla så gick det förvånansvärt snabbt att komma till rätta med problemet.

I början sades det att det var i stort sett omöjligt att avskaffa freonerna, eller om de avskaffades så skulle det få enorma ekonomiska konsvekvenser och att det inte var praktiskt genomförbart. Men det gick ganska snabbt och det inger hopp inför framtiden anser jag.
Citera
2008-11-14, 23:00
Medlem
ballestereos avatar
Det hoppfulla med ozonhål är ju att produktionen av ozon egentligen inte är hotad. Ozon bildas när UV-strålning träffar syre. Den största produktionen sker vid ekvatorn och ozonet transporteras sen mot polerna där den tidvis bryts ned och bildar ozonhål.
Citera
2008-11-14, 23:06
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballestereo
Det hoppfulla med ozonhål är ju att produktionen av ozon egentligen inte är hotad. Ozon bildas när UV-strålning träffar syre. Den största produktionen sker vid ekvatorn och ozonet transporteras sen mot polerna där den tidvis bryts ned och bildar ozonhål.

Det visste inte jag. Har du någon källa på det?
Citera
2008-11-14, 23:35
Medlem
ballestereos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Det visste inte jag. Har du någon källa på det?

Hmm, hittar inte en direkt källa. Det kanske var min egen slutsats, pga Brewer-Dobsoncirkulationen + att det finns mycket UV-strålning i stratosfären vid ekvatorn.

Detta är nära, Brewer-Dobson cirkulationen transporterar O3 till midlatitudes: http://www.ccpo.odu.edu/SEES/ozone/class/Chap_6/index.htm

Hittade en svensk uppsats: http://www.irf.se/~johan/atmchemweb.html
Senast redigerad av ballestereo 2008-11-14 kl. 23:41.
Citera
2008-11-14, 23:38
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Hmm, hittar inte en direkt källa. Det kanske var min egen slutsats, pga Brewer-Dobsoncirkulationen + att det finns mycket UV-strålning i stratosfären vid ekvatorn.

Detta är nära, Brewer-Dobson cirkulationen transporterar O3 till midlatitudes: http://www.ccpo.odu.edu/SEES/ozone/class/Chap_6/index.htm

Låter ju oerhört rimligt. Då har man lärt sig något nytt ikväll också då!
Citera
2008-11-15, 12:55
Medlem
Citat:

Hittade en svensk uppsats: http://www.irf.se/~johan/atmchemweb.html
Min föreläsare i kemisk miljövetenskap sa samma sak. Sen har det vissa tider en förmåga att bildas ett stor virvel runt polerna där man inte får något luftutbyte alls. Lägg dessutom till väldigt lite solljus som återbildar ozonet så får man en stor zon där man bryter ner väldigt mycket ozon.

Ozonhålet är inte lagat än. Det är fortfarande ett problem i Australien till exempel men eftersom man i stort sätt slutat släppa ut freoner helt (används fortfarande i en del länder men det är på väg bort där också) så har vi bara kvar all skit som tidigare släpt ut. En av de egenskaper som gjorde freoner så bra var deras stabilitet så de kommer finnas kvar ett bra tag till tyvärr. Men det blir långsamt bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in